19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Matador

Als je niet zo’n fan bent van Adobe

Ik denk dat het eerste Adobe programma dat ik ooit heb gebruikt Photoshop was, in 1990. Dat was vanzelfsprekend, als geschoold grafisch vormgever. Ik heb de Adobe programma’s (Photoshop, Illustrator en InDesign) dan verschillende decennia gebruikt, heb er certificaten voor behaald en opleidingen voor gegeven.

Maar ik ben al een tijdlang niet meer zo’n fan van Adobe. Het is niet zozeer hun vaak verguisde abonnementsmodel dat me tegen de borst stuit, maar het gegeven dat na de installatie van Creative Cloud, het lijkt alsof er een splinterbom is ontploft op je harde schijf: overal staan Adobe bestanden, ook in systeemmappen waar ze niet thuis horen.

En dus gebruik ik al een tijdlang alternatieven, ook omdat ik beroepshalve bijna uitsluitend alleen nog met Illustrator te maken heb. En dus gebruik ik:

• Photoshop werd Pixelmator Pro
    • InDesign werd Apple Pages
    • Illustrator werd Amadine

Dat is uiteraard compromissen sluiten. Je kan Apple Pages bezwaarlijk een concurrent voor Adobe InDesign noemen, maar voor de documenten die ik vandaag nog ontwerp, is het ruim voldoende. En bovendien: in de beperking…

Amadine is misschien wel een heel vreemde keuze. Het is een programma van BeLight en bestaat pas een paar jaar. Maar net zoals Pixelmator Pro is het op en top macOS: alle Apple richtlijnen voor het ontwerpen van programma’s worden zorgvuldig gevolgd én er wordt uitstekend gebruik gemaakt van technologie die het Apple besturingssysteem voorziet. Helemaal mijn ding.

Hoe zit het met jou? Ook niet zo’n fan van Adobe en aan de slag gegaan met alternatieven? Hoe bevalt dat? En wat mis je?

Bijdrager
    html-junky

Ik ben zelf zeer tevreden met Adobe. De bediening en user interface vind ik erg prettig. Ook de artificial intelligence van Adobe als ik wil gaan retoucheren is op dit moment het beste van alle grafische pakketten die op dit moment beschikbaar zijn.

Ook ben ik een groot fan van de cloud mogelijkheden van Adobe, als ik in Lightroom begin op mijn Mac kan ik op mijn iPad Pro verder gaan in combinatie met de Apple Pencil, de mobiele versie van Photoshop en Lightroom zijn zeer volledig voor wat ik wil.

De kracht komt uiteindelijk uit de sterke samenwerking tussen de verschillende adobe programma’s en apparaten. De alternatieven zijn vaak losse bij elkaar gezochte programma’s en dat vind ik persoonlijk niet fijn werken.

Bijdrager
    KarelWillem

Het zijn vooral die klote abonnementen die me zwaar tegenstaan bij Adobe. Je leven begint aan elkaar te hangen van maandelijkse afschrijvingen, en als ik dat even kan mijden dan doe ik dat.

Het is alleen dat ik te lui ben om wéér een compleet nieuwe werkflow te gaan aanleren, dat me bij Adobe houdt.

Van WordPerfect (ja, zo oud ben ik) naar Pagemaker naar XPress naar InDesign. Van Freehand naar Illustrator. Ik heb het allemaal al een keer gedaan.

Wil je echter een compleet setje InDesign, Photoshop, Illustrator vervangers aanschaffen, zonder abonnementsvorm en met een goede onderlinge workflow, dan is wat Affinity nu aanbiedt toch wel de eerste keus denk ik. Je vindt nergens een set apps die de complete teken/bewerk/ontwerp samenwerking van Adobe beter benadert.

Bijdrager
    Chuck

Wat is nu 6 tientjes? Ofwel 3 euro per werkdag?

Bijdrager
    Roosje

Ben het eens met KarelWillem. Gebruik zelf Affinity Designer, Photo en Publisher. Voordeel is dat ik tussentijds kan wisselen van programma zonder deze af te sluiten. Heb je eerder met Adobe gewerkt dan is het een kleine omschakeling naar Affinity. Je kan de programma’s via de AppStore kopen of rechtstreeks bij Affinity. Voor grofweg Euro 150,- ben je eigenaar. Het is zelfs zo dat de Affinity-programma’s zijn aangepast om te kunnen werken met de nieuwe chip van Apple de M1.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Eens met Roosje en KW: alles is nu Affinity. Vooral Affinity Photo en Affinity Publisher. Illustrator gebruik ik bijna nooit, dus Affinity Designer hoeft van mij niet eens meer. Simpele vector tekeningen kunnen namelijk ook prima in Publisher (de Indesign van Affinity).

Bijdrager
    Matador

Ja, Affinity heb ik bij het uitkomen ook geprobeerd (Photo dan), maar ik vond het toch te weinig macOS gevoel hebben (ik weet het, ik ben een vreemde vogel). Misschien moet ik het ondertussen een tweede kans geven. Amadine mist bijvoorbeeld wel het werken met steunkleuren, en da’s behelpen in een omgeving waar je vaak met witte inkt print en print-en-cut toepassingen hebt.

Bijdrager
    KarelWillem

Chuck op 15 november 2020 om 14:20

Als dat de enige zes tientjes waren die je uitgaf om je spullen werkend te houden zou dat best te doen zijn ja. .;)

En er zijn ook mensen die die apps gebruiken in een niet commerciële omgeving uiteraard. Het zijn niet altijd betaalde uren waar je dat op af kunt schrijven.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    Matador

<p class=”cite”>KarelWillem op 15 november 2020 om 16:02</p>

Chuck op 15 november 2020 om 14:20

Als dat de enige zes tientjes waren die je uitgaf om je spullen werkend te houden zou dat best te doen zijn ja. .;)

+1

Bijdrager
    polansky

Heel begrijpelijk. Ik denk dat de meesten het abonnementsmodel van Adobe verafschuwen.

Affinity is je beste keus als het op vervanging aankomt. Maar… helaas werkt affinity niet net zo intuïtief als je met de software van Adobe bent opgegroeid. Ik vind de interface ervan verschrikkelijk en het oogt bovendien weinig professioneel. Het is om die reden dat ik het maar steeds geen eerlijke kans kan geven. Ook ingegeven doordat het aanleren van nieuwe programma’s ook verschrikkelijk veel tijd kost die je als creatief professional vaak niet hebt.

Het is om die reden dat ik bij Adobe blijf, maar dat is niet uit ‘liefde’ voor hun verdienmodel. Als het even kan gebruik ik toch liever gewoon koopversies, dan kan ik zelf bepalen wanneer en of ik naar een nieuwe versie wil upgraden. Als je het allemaal heel puur bekijkt, dan is er aan de hele Adobe Suite sinds CS3 nauwelijks wat gewijzigd.

Bijdrager
    KarelWillem

polansky op 16 november 2020 om 08:31
    …helaas werkt affinity niet net zo intuïtief als je met de software van Adobe bent opgegroeid…

Ik zat al jaren in het Quark XPress kamp voordat ik met Indesign begon.

Maar ik ben gewoon begonnen met alles wat ik nieuw maakte in InDesign te doen.

En je kon al je shortcuts op ‘XPress stand’ zetten. Dat hielp veel, omdat je zoveel dingen zonder na te denken onder een bepaalde toets hebt hangen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    Chuck

<p class=”cite”>KarelWillem op 16 november 2020 om 09:08</p>

polansky op 16 november 2020 om 08:31
    …helaas werkt affinity niet net zo intuïtief als je met de software van Adobe bent opgegroeid…

Ik zat al jaren in het Quark XPress kamp voordat ik met Indesign begon.

Maar ik ben gewoon begonnen met alles wat ik nieuw maakte in InDesign te doen.

En je kon al je shortcuts op ‘XPress stand’ zetten. Dat hielp veel, omdat je zoveel dingen zonder na te denken onder een bepaalde toets hebt hangen.

Oh ja. Quark Xpress. Eén licentie was net zo duur als de hele Adobe Design Collection doos. Met Photoshop, Illustrator, InDesign en Acrobat Pro. En dan had je ook nog die Xpress dongle.

Ik vind Creative Cloud geweldig. Heb niet eens meer een font-management programma nodig.

Bijdrager
    Hans

Inderdaad, het zijn tegenwoordig overal abonnementsformules en als je er een paar hebt lopen tikt dat aan.

Ik ben ooit in ’89 begonnen met de eerste versie van Illustrator, het opmaakprogramma Ready Set Go en het programma Letraset om teksten rond te zetten etc. Van PhotoShop was nog geen sprake. Konden die machines van toen ook maar amper draaien. (Ben begonnen met MacIntosh IICX)

Dan via QuarkXPress met PhotoShop en Illustrator volledig overgeschakeld naar de Adobe Suite vanaf versie 3 tot de abonnementsformule.

En sinds een jaar ben ik overgestapt naar Affinity Publisher, Photo en Designer. Ik vind het juist fantastische software en veel logischer opgebouwd dan de Adobepaketten. Nochtans jaren ervaring met Adobe en Quark.

Ben al wel beperkingen tegengekomen bij Affinity. Zo huur ik van Adobe enkel nog Acrobat Pro om drukklare pdf’s te checken op kleurscheidingen en overdruk. Vond toen geen alternatief, tenzij een applicatie van meer dan 600 euro, maar weet de naam niet meer. Voordeel is dat ik nog toegang heb tot alle fonts van Adobe met dit ene pakket te huren.

Nog een beperking van Affinity Publisher is dat er geen voetnoten voor bv boeken kunnen gemaakt of geïmporteerd worden.
    Ook bij import van pdf’s waarvan je de fonts niet hebt, kun je geen nieuwe pdf genereren. Nochtans nuttig bij aangeleverde advertenties in pdf.
    Ook ondersteunen de Affinity paketten geen 1-bits bestanden. Heb ik nodig om ingescande kalligrafische tekst te verwerken. Omzeil ik nu door te scans te vectoriseren, maar ook daar weer, kan niet in Affinity. Dat doe ik via een online-tool (photopea.com).

Maar ondanks die beperkingen vind ik het fantastische software.

Bijdrager
    ckafe

Van WordPerfect (ja, zo oud ben ik) naar Pagemaker naar XPress naar InDesign. Van Freehand naar Illustrator. Ik heb het allemaal al een keer gedaan.

Bekend verhaal KarelWillem. Ook ik heb met Xpress gewerkt, echter nooit met WordPerfect. Daarvoor had je vroeger Canvas. Good old Canvas, daar kon je op het laatst zelfs websites mee maken, verder alles wat met Illustrator kon, je kon Photoshoppen, vector- en pixelgeoriënteerd klooien en noem maar op. Mijn dochter is grafisch ontwerper en die raadde me aan om toch eindelijk eens over te stappen naar InDesign. Nooit spijt van gehad. Met CC heb je inderdaad de hele mikmak bij elkaar en Canvas, ja die is alleen nog in het andere kamp verkrijgbaar. Met Wondroos heb ik gelukkig nooit hoeven werken. Wel met verbazing gekeken hoe iemand het voor elkaar kreeg om daar iets op te maken na zelf ruim drie decennia Mac-ervaring.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door ckafe.
    Bijdrager
    computer space

Ik heb ooit een setje Adobe/Macromediaspul gekocht rond 2003, en het werkt nog altijd (FH10 + CS1). Nooit het gevoel gehad dat ik iets mis uit recente updates. Enige is wel dat het bij de Mac versies wat meer hannesen is dan bij Windows, waar de oude koopprogramma’s nog steeds native draaien. Op de mac heb ik een dual-bootje nodig met Snow Leopard voor een aantal programma’s, maar dat werkt prima. Vector is nog steeds vector, Illustrator CC heeft naar mijn weten nog steeds geen triangle-connectors en paste-inside, dus veel sneller zal het daar ook niet op gaan, en in lettertypeland is het ook al een jaar of 20 opentype wat de klok slaat, dus ook daar weinig problemen.

Enige waar ik afscheid van Adobe heb genomen en er niet aan ontkwam naar iets moderns te gaan is bij het bewerken van RAW foto’s, mijn Photoshop kan nog wel de oude D700 kiekjes aan, maar niet van mijn nieuwe werkpaard. Dus gebruik ik nu RawTherapee voor de eerste stap NEF naar 16-bit TIFF, en dan kan CS1 er weer mee vooruit.

Wat het AI retoucheren in PS betreft: klanten betalen al jaren niet meer voor retouche, of dat nu makkelijk of moeilijk gaat maakt mij niet uit, ik doe het toch niet. Zeker niet sinds de D850. Die heeft zo’n eng goede uit-de-camera JPEG, alleen al de RAW zo goed krijgen als de JPEG is al idioterie. Crop/resize en één ruk aan de curve is max wat ze krijgen. Als iemand toch 50€/per uur voor retouche over heeft, is nobel handwerk vaak ook prima (en meer uren;) )

Wat Quark betreft, dat schijnt nu heel betaalbaar te zijn.

Bijdrager
    KarelWillem

computer space op 16 november 2020 om 14:12
    Wat Quark betreft, dat schijnt nu heel betaalbaar te zijn.

Uiteraard zit je daar ook aan de abonnementsvorm vast, en betaal je dit per jaar:

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    Matador

<p class=”cite”>KarelWillem op 16 november 2020 om 14:20</p>

Uiteraard zit je daar ook aan de abonnementsvorm vast, en betaal je dit per jaar:

Da’s niet per jaar KarelWillem, da’s éénmalig en een perpetuele licentie.

Bijdrager
    KarelWillem

Je hebt gelijk.

Ik had me laten misleiden door het “QuarkXPress Advantage” programma, wat je er voor 1 jaar bij krijgt.

Bijdrager
    SvS

Ik ga Adobe volgende week opzeggen…
    enige is dus inderdaad acrobat pro, ik ga oude versie opsnorren en op een oudere iMac zetten. Heb het puur alleen nodig voor checken van kleurscheidingen en dpi. Alternatief is er niet eens voor checken van kleurscheidingen, wel checken van dpi maar dat kan Affinity Publisher inmiddels ook al. Zo vaak lever ik geen drukwerk aan dus soit… als zzp’er ben ik zo vrij om te gaan en staan waar ik wil, dus ook bezuinigen op abonnementen en vrij in keus aan software.
    Verder dik tevreden met 3 apps van Affinity.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.