7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    iberno

Alles in sync houden

Het is vakantie dus ik buig mij maar weer eens over een ‘probleem’ welke al enkele jaren voortduurt en waar ik mij wegens tijdgebrek niet altijd diep genoeg over kan buigen…

Ik twee verschillende Mac’s. Sinds kort werk ik 3 dagen per week thuis dus de situatie is nu drastisch aan het veranderen qua gebruik op de verschillende machines en ik wil dit op een juiste manier ‘in sync’ houden, om de iPhone en iPad nog maar even buiten beschouwing te laten.

Het volgende:
    -MacBook (voornamelijk prive gebruik maar vanaf nu ook voor de 2 dagen dat ik op kantoor werk)
    -iMac (voornamelijk werk maar vanaf nu ook meer prive voor het bewerken van grotere projecten)

Ik wil om te beginnen op de MacBook een 1 op 1 kopie maken van de huidige (werk) account op de iMac.

Vraag 1.
    Hoe doe ik dat? Ik weet dat je dit met een lan kabel (geen firewire in MacBook) kunt doen (opstarten met F5 geloof ik?) maar overschrijf met deze methode niet de huidige account op de MacBook?

Dan uiteraard hetzelfde kunstje met de prive account van de MacBook richting iMac en daarmee is dan vraag 2 beantwoord met vraag 1 :razz:.

Vraag 3.
    Hoe houdt ik vanaf dit punt alle documenten, afbeeldingen, enz. ‘in sync’ zonder dat ik zelf met bestanden naar mapjes moet gaan slepen e.d. Ik heb zowel voor werk als prive een MobileMe account, alleen heb ik altijd de indruk dat dit alleen voor bladwijzers, iCal, contacten, mail en notities is en niet zozeer om automatisch .doc en afbeeldingen automatisch te laten syncen… Ik heb op beide werk macs straks ook het facturatie programma welke ik eigenlijk ook in sync wil houden… dus de vraag ligt eigenlijk nog breder dan alleen documenten en afbeeldingen…

Anybody een ‘all in’ oplossing?

Bijdrager
    Pieterr

Al eens gekeken naar een programma als Chronosync ?
    Andere opties zijn de bekende backup programma’s als SuperDuper en Carbon Copy Cloner.

Bijdrager
    iberno

Begrijp ik het dan goed, dat MobileMe dit niet kan??? Het is een ‘two way sync’ oplossing waar ik naar zoek maar dat zou MobileMe toch ook moeten doen met documenten e.d.? Chronosync heb ik al eens naar gekeken, ziet er goed uit (zou een oplossing bieden) maar kost wel weer geld… en als MobileMe dit ook kan is het zonde uiteraard… iig. bedankt voor de tip

Inactief
    Anoniem

Je kan misschien een Dropbox aanmaken en de gemeenschappelijke bestanden daar in plaatsen?

Bijdrager
    Pieterr
    iberno op 16 augustus 2010

Begrijp ik het dan goed, dat MobileMe dit niet kan??? Het is een \’two way sync\’ oplossing waar ik naar zoek maar dat zou MobileMe toch ook moeten doen met documenten e.d.? Chronosync heb ik al eens naar gekeken, ziet er goed uit (zou een oplossing bieden) maar kost wel weer geld… en als MobileMe dit ook kan is het zonde uiteraard… iig. bedankt voor de tip

Geen idee of MobileMe dat kan. Ik vermoed van wel. Overigens is MobileMe ook niet gratis, maar dat heb je misschien al.

Bijdrager
    Quokka_61

iberno,

Wat jij wilt kan m.b.v. MobileMe door vanaf je beide computers je werk te bewaren in je locale iDisk, die als schijf zichtbaar is in Finder. Omdat de inhoud van deze locale iDisk vervolgens via de ‘cloud’ wordt gesynchroniseerd met je MobileMe-account, zul je dezelfde bestanden ook tot je beschikking hebben op je andere machine. Het komt er dus op neer dat je niet zo zeer met bestanden of mappen moet ‘slepen’, maar je werk consequent in je locale iDisk moet opslaan. Omdat dit laatste niet altijd even snel verloopt, is een alternatief dit te doen m.b.v. het gratis Dropbox. Ook dit gedraagt zich als een virtuele lokale schijf. Door op beide machines Dropbox te installeren, en je werk in de map ‘Dropbox’ te bewaren, heb je vanaf zowel je iMac als je MacBook steeds toegang tot dezelfde bestanden.

Bijdrager
    renato

Hoi,

Als je niet bang bent voor het gebruik van cloud-services (en zo te zien ben je dat niet met een Mobile Me account ;-), dan doe ik je graag de tips. Als je OSX Server koopt (op een Mac Mini of zo) dan kun je het heel profi oppakken, maar daar ga ik maar even niet vanuit (dat project ligt hier al een paar maanden stil, work in progress zullen we maar zeggen;-)

Let wel, ik heb geen Mobile Me account dus sommige zaken regel je misschien via Mobile Me waar ik dan een andere oplossing voor heb…

Mail sync: IMAP protocol gebruiken op je mailboxes (hier zijn dat xs4all, een Zimba server van ‘mijn’ radiostation en een handvol google mail accounts)

File sync: Dropbox, gratis 250MB, betalen levert tientallen GB op. Kan ook lokale bestanden in sync houden door aliases te gebruiken. Als het groter/ingewikkelder wordt kun je een sync tool overwegen (alhoewel ik dat veel te ‘intrusive’ vind; je moet dan steeds bewust syncen, echt mooi op de achtergrond a la Dropbox heb ik het nog niet gezien).

Contacts: ik gebruik een Google account.

Bookmarks: XMarks (Firefox, Safari, iPad/iPhone)

RSS: Google reader

Wat wil je nog meer syncen..?

Grtz,
    R.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.