9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Chorro

Allerlei caches legen

Hallo,

Ik heb het gevoel dat op mijn halfjaar oude Macbook Pro nogal veel cache’s redelijk vol zitten van allerlei programma’s.

Nu ken ik CleanMyMac en de negatieve gevolgen ervan, dus dat sla ik maar over. Is er iemand met een alternatief?

Programma’s waar ik ’t gevoel van heb dat ze nogal veel overbodige info vasthouden:

Aperture 3
    iMovie ’09
    iPhoto ’09

Bijdrager
    Oppie

Programma’s daarvoor?!

Kijk eens voor de grap in ~/Bibliotheek/Caches…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

En waarom denk je dat? Hoe groot is de door Oppie genoemde map? Bij mij is hij 2 GB en er staan 157 items in waarvan de grootste ± 350 MB is en dat is de cache van “Adobe Camera Raw” wat ik vrij veel gebruik.

Verder is het zo, dat het legen van caches juist helemaal niet moet gebeuren omdat je denkt dat dat opgeruimd staat. Cache geheugen bevat veelgebruikte informatie die een programma geregeld nodig heeft. Als je dat gaat wissen, zal een programma in eerste instantie bepaalde zaken minder snel doen omdat het de data die je gewist hebt opnieuw moet bemachtigen of zelfs uitrekenen.

Cache geheugen moet alleen worden gewist als er iets vreemds gebeurt. De cache data kan dan immers corrupt zijn.

Bijdrager
    Vinhelper

Waarom heb je ‘dat gevoel’?

Is je Mac traag of loeiende fans of iets dergelijks?

Zoniet, zou je je er ook niet druk om moeten maken, je Mac regelt zijn zaakjes prima zelf.:wink::thumbsup:

Bijdrager
    Chorro

De inhoud van die map is vrij klein, 397 KB. Maar ik merk dat er vrij veel GB’s op mijn schijf verdwijnen zonder dat ik kan achterhalen waardoor.

Laatste tijd is mijn muziek bibliotheek niet groter geworden en sla ik 95% op op externe schijven of USB sticks. Bestanden groter dan 1 GB vallen sowieso onder die 95%.

En toch is het verschil best groot, vorige week had ik nog 179 GB over en nu zijn dat er 173.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dan moet je even Whatsize downloaden. Daar kun je je mappen mee inspecteren en zien waar het meeste naar toe gaat.

Bijdrager
    Vinhelper

Of GrandPerspective, dit toont je een compleet overzicht van je harde schijf gebruik. Samen met het hierboven genoemde programma moet je er wel achter komen wat de oorzaak is.

Succes!:wink:

Bijdrager
    michelvdb

GrandPerspective is mooie ‘Eye Candy’… Geef mij maar OmniDiskSweeper.
    Of

<br />
    du -hk<br />

en als het wat meer mag zijn

<br />
    du -hk /<br />

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    michelvdb op 09 september 2010

GrandPerspective is mooie \’Eye Candy\’… Geef mij maar OmniDiskSweeper.
    Of

<br />
    du -hk<br />

en als het wat meer mag zijn

<br />
    du -hk /<br />

Ik denk dat de TS niet zo “terminal minded” is Michel…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.