6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Frabans

alleen online bestanden?

Kan ik bestanden in de iCloud zetten zonder dat ze op mijn iMac staan. Op die manier spaar ik ruimte op mijn eigen computer.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik gebruik zelf geen iCloud maar volgens mij kan dat niet.

iCloud is in de eerste plaats een platform om bestanden te synchroniseren tussen verschillende apparaten en geen ‘stand-alone’ opslag oplossing.

Maar los daarvan: Waarom wil je iCloud gebruiken puur voor opslag om de drive van je Mac te sparen? Want zodra je boven de gratis 5GB komt (een belachelijk laag getal) gaat je account maandelijks geld kosten dat dan al snel meer wordt dan de eenmalige prijs van een externe drive van b.v. 1 TB. Bovendien heb je als ze alleen in iCloud zouden staan en niet ten tweede male ergens anders dan heb je geen back-up…

Moderator
    Night

Dat laatste is natuurlijk niet helemaal waar. Die serverparken hebben allemaal redundant opslag, dus iets ‘kwijtraken’ zal niet snel gebeuren. Wel is het zo dat je niet je inloggegevens helemaal overhoop moet halen, want dan kan je gewoonweg niet meer bij je bestanden.

Overigens heb je bij iCloud ook cloudopslag, maar dan moet je echt bestanden heen en weer gaan slepen. Dan kan je beter voor een dropbox-achtige oplossing kiezen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het maakt wat mij betreft niet uit hoeveel redundant opslag er ‘buiten de deur’ is. Als je maar één mogelijkheid hebt om een bestand te bereiken heb je vanuit de optiek van de gebruiker geen echte back-up.

Bijdrager
    Buzz

Interessante discussie, maar geen goed antwoord op de vraag. Het kan namelijk wel, kijk maar hier: https://support.apple.com/nl-nl/HT206996, en dan onder het kopje. “Uw bestanden bewaren in iCloud en ruimte besparen op uw apparaat”.

Deze functie haalt automatisch langdurig niet gebruikte bestanden van de locale schijf weg om zo ruimte vrij te maken. Je kan dit ook handmatig doen (en natuurlijk ook terugzetten vanuit iCloud) via het tandwiel-menuutje of rechtsklikken op een bestand in de Finder.

En waarom zou je dit doen: Misschien omdat je toch al betaalt voor extra iCloud opslag (bijvoorbeeld om je foto’s gesynchroniseerd te houden), voor bestanden waarvan het geen ramp is als je ze kwijt raakt. Of als je meerdere apparaten hebt, waarvan je bij één apparaat deze optie uit hebt staan en voor een backup zorgt, maar waarbij je dan toch vanaf al je andere apparaten, waarbij deze optie aan staat, altijd via Internet bij al je bestanden kunt.

Moderator
    Night

Dan moet je dus geen storing bij je provider hebben of anderszins geen internet tot je beschikking hebben (zoals @hendrik-ijzerbroot al stelt). En in die optiek is het dan ook geen echte backup, maar meer een verplaatsen van bestanden. Maar goed, dat is dan ook precies waar TS om vroeg.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.