19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Nextweb

Alleen backup van data

Goedemorgen,

Met Time Machine kun je natuurlijk regelmatig backup’s maken van je mac. Dan neem je in feite het hele OS mee, afhankelijk van de verse.

Ik heb nog een aantal installaties op mac’s uit 2013/2014 en zou het liefste de data daar eenvoudig uit halen en exporteren.

Dank voor jullie hulp !

Bijdrager
    TheBigZ

Welke data wil je er uit halen?  Foto’s? Muziek? Contacten? Agenda?

In principe kun je via de Finder zelf door de Time Machine backup bladeren, en de mappen en bestanden kiezen die je terug wilt zetten.

Bijdrager
    Nextweb

Dank voor je reactie.

Het gaat om alle data, niet OS en niet Programma gebonden. Ik heb ooit weleens een probleem met mijn mac gehad en toen heeft een medewerker van Apple mij geholpen om deze data apart te zetten middels een soort migratie programma. Het was niet Time machine.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dat was dan migratie-assistent neem ik aan?

https://support.apple.com/nl-nl/HT204350

Die is bedoeld om data van de ene naar de andere Mac te verplaatsen. Als je een nieuwe Mac hebt van de oude naar de nieuwe bijvoorbeeld. Klinkt niet alsof je dat nu van plan bent.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik denk dat je beter kan kijken naar een app als CCC. Eenvoudig de mappen selecteren waarvan je een backup wil hebben, evt. instellen dat dit automatisch gaat per door jou bepaalde tijdsperiode en klaar. Niet meer naar omkijken.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dat is ook een goeie optie, CCC. Maar @Nextweb, misschien kun je ook iets preciezer omschrijven wat je wil doen. Je hebt ‘..een aantal installaties op mac’s uit 2013/2014..‘, wat bedoel je daarmee?

– Zijn dat lopende Mac’s waarvan je een backup wil maken? Eenmalig, of vaker?

– Zijn dat (Time Machine?) backups van oude Mac’s die je niet meer gebruikt, waar je nu iets uit wil halen?

– ‘De data’ is nogal algemeen en kan van alles betekenen (zie TheBigZ). Heb je die data nodig op een nieuwe Mac of wil je het alleen bewaren?

Sleutelbeheerder
    Night

Nu je het zegt, inderdaad. Je kan voor weinig geld ook een online baclup maken, bij bv. Backblaze. Dat gaat daarmee geheel automatisch. Onbeperkte opslag en systeembestanden worden automatisch niet in de backup opgenomen.

Bijdrager
    Nextweb

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 10 oktober 2020 om 15:47</p>
    Dat was dan migratie-assistent neem ik aan?

https://support.apple.com/nl-nl/HT204350

Die is bedoeld om data van de ene naar de andere Mac te verplaatsen. Als je een nieuwe Mac hebt van de oude naar de nieuwe bijvoorbeeld. Klinkt niet alsof je dat nu van plan bent.

klopt exact !, dank je !

Bijdrager
    Nextweb

<p class=”cite”>Night op 10 oktober 2020 om 17:31</p>
    Ik denk dat je beter kan kijken naar een app als CCC. Eenvoudig de mappen selecteren waarvan je een backup wil hebben, evt. instellen dat dit automatisch gaat per door jou bepaalde tijdsperiode en klaar. Niet meer naar omkijken.

Dank voor je reactie, punt is dat ik niet exact weet in welke mappen iets belangrijks staat. Dus ik dacht, indien ik iets heb dat ik het OS eruit kan trekken, samen met de programma’s dan moet er “data” overblijven.

Bijdrager
    Nextweb

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 10 oktober 2020 om 17:48</p>
    Dat is ook een goeie optie, CCC. Maar @Nextweb, misschien kun je ook iets preciezer omschrijven wat je wil doen. Je hebt ‘..een aantal installaties op mac’s uit 2013/2014..‘, wat bedoel je daarmee?

– Zijn dat lopende Mac’s waarvan je een backup wil maken? Eenmalig, of vaker?

– Zijn dat (Time Machine?) backups van oude Mac’s die je niet meer gebruikt, waar je nu iets uit wil halen?

– ‘De data’ is nogal algemeen en kan van alles betekenen (zie TheBigZ). Heb je die data nodig op een nieuwe Mac of wil je het alleen beware.

In 2006 liep ik in de passage in Den Haag waar toen nog een mac dealer zat, ver voor het moment dat apple er zelf kwam, en toen mijn eerste mac gekocht. Daarna volgende er mac’s in denk ik 2012, 2013 en 2014. Ik kocht een nieuwe mac op het moment dat de vorige mac niet meer prettig werkte. Het niet meer prettig werken had met de kennis van nu niets te maken met de vraag of de mac al dan niet te langzaam was, maar het had meer te maken met de vraag of het OS  / Harde schijf niet te vol zat, of dat de cache te vol zat. Eigenlijk had ik toen gewoon de boel moeten opruimen. Maar ik kocht een nieuwe mac. de oude liet ik voor wat was. Het zijn nog prima mac’s, de twee laatste zelfs met 16 GB ram, het maximum voor de tijd van toen.

Van de week zette ik de mac opnieuw aan, en realiseerde mij dat de mac het nog prima doet. Met andere woorden, ik wil het meest recente OS installateren voorzover dat mogelijk is.

Ik ben niet altijd zorgvuldig geweest in het opslaan van data. Veel in Download, Documenten of andere directory’s. Oude OS heb ik niet meer nodig. “Data” nog wel, hoe doe ik dat zo zorgvuldig mogelijk ? Vervolgvraag is eigenlijk, hoe ga ik alle gevonden data daarna weer structureren.

Dan voor jullie hulp.

Bijdrager
    Nextweb

<p class=”cite”>Night op 10 oktober 2020 om 17:59</p>
    Nu je het zegt, inderdaad. Je kan voor weinig geld ook een online baclup maken, bij bv. Backblaze. Dat gaat daarmee geheel automatisch. Onbeperkte opslag en systeembestanden worden automatisch niet in de backup opgenomen.

Goede, leuk, dank !

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Nextweb op 10 oktober 2020 om 19:39
    Eigenlijk had ik toen gewoon de boel moeten opruimen.

Ah, dank voor de toelichting. Dat maakt de bedoeling van de vraag een stuk duidelijker. Ik denk dat deze quote de kern van het verhaal is… Je kunt natuurlijk best een recenter OS op zo’n Mac zetten maar het gaat je om de data blijkbaar. Hoe je dat technisch moet doen is vrij eenvoudig: hang er een USB schijf aan, blader via de Finder door je folders en bestanden en zet alles wat je wil bewaren op de externe schijf. Of via ‘File-sharing’ in je netwerk naar de schijf van een andere Mac.

Het echte ‘probleem’, welke data jij daar allemaal op hebt staan, wáár dat staat en wat belangrijk is of niet kan natuurlijk niemand voor je bepalen of oplossen. Dat is gewoon een ontzettend vervelende tijdrovende rotklus ☺️. En daarom ben je er destijds waarschijnlijk ook nooit aan begonnen.

Bijdrager
    GoeieDag

Een misverstand met computers is dat er mensen zijn die denken dat een computer zelf aan bestandenbeheer doet. Inderdaad helpt het mee door allerlei slimmigheidjes in de Finder in te bouwen, maar helaas, dat moet je meeste werk toch zelf echt doen, en kost best wat tijd en moeite, vooral als je in het begin slordig met dit soort zaken bent omgegaan. Een computer kan natuurlijk nooit aan een willekeurig bestand zien hoe belangrijk het voor jou is.

Jij hebt het wel helemaal bont gemaakt, want op het moment dat de puinhoop op jouw Mac zo groot werd, kocht je een nieuwe.

Dus nu heb je nogal wat achterstallig werk te doen, map voor map, bestand voor bestand. Wss heb jij ook niet meer backup’s, maar minder backup’s nodig. Het is de komende week toch weer klote-weer, dus succes! 😁

Bijdrager
    GoeieDag

Nextweb op 10 oktober 2020 om 19:39
    Vervolgvraag is eigenlijk, hoe ga ik alle gevonden data daarna weer structureren?

Op gebruikersniveau (Thuismap) maak je mappen, sub-mappen, sub-sub-mappen, sub-sub-sub-mappen. Zoiets?!

Bijdrager
    GoeieDag

Maar als je altijd bent gemigreerd van de ene Mac naar de andere, staat op jouw Mac gewoon alles wat je hebt aan digitale bestanden. Dan zijn de oude backup’s ook niet meer interessant, en in feite kun je al die backup’s wissen. Zorg alleen dat je van je huidige Mac een goede, liefst twee, onafhankelijke backup’s hebt.

Sleutelbeheerder
    Night

Om te beginnen: foto’s in Foto’s.app, muziek in Muziek.app en movies in de map Movies of Films (of hoe die in het Nederlands ook mag heten) ‘Films’ kan noemen. Dan heb je verder nog documenten, die horen in de Documenten map. De Download mappen zul je zelf even moet sorteren.

Misschien is iCloud storage, Google Drive of DropBox ook iets voor jou; dan heb je een extra ‘online’ drive tot je beschikking op ál je Macs. handig als je overal bij moet kunnen vanaf elke machine.

Dan moet je nog zorgen voor een goede backup. Die bestaat (in de meest optimale situatie) uit 3 delen:

1. TimeMachine backup op een aparte disk (voor het kunnen terughalen van (per ongeluk) verwijderde bestanden, ook van langer geleden)
    2. Bootable clone (een exacte kopie van je interne disk, maar dan op een externe schijf. Gaat je Mac kapot, kan je DIRECT, dus zonder tijdsverlies, verder op een andere. Dit is niet persé nodig, omdat je dit ook met een TM backup kan doen, alleen kost dat meer tijd)
    3. Online backup (als je mac en randapparatuur gestolen wordt, of door bv. brand wordt vernietigd, heb je altijd in ieder geval je data nog)
    Bijdrager
    Nextweb

Dank voor al jullie uitgebreide reacties. Het heeft mij wel aan het denken gezet.

Dit allemaal uitzoeken brengt maanden werk met zich mee, en het feit dat ik de afgelopen jaren de data niet echt heb opgezocht brengt met zich mee dat ik het ook niet echt meer nodig heb, of wellicht niet meer weet wat ik heb.

Is het een oplossing dat ik alles zet op een 8 Terrabyte externe schijf, en het zonodig koppel aan mijn mac wanneer ik het nodig heb of iets ouds wil opzoeken. Of belast dat de zoekfunctie teveel in Finder om de indexatie aan te maken ?

Sleutelbeheerder
    Night

Nee dat valt wel mee (eenmalig). Maar je maakt er geen backup van (als ik je verhaal goed lees), dus dat is wel gevaarlijk.

Bijdrager
    Nextweb

<p class=”cite”>Night op 12 oktober 2020 om 17:16</p>
    Nee dat valt wel mee (eenmalig). Maar je maakt er geen backup van (als ik je verhaal goed lees), dus dat is wel gevaarlijk.

Dank voor je bericht. Ik heb mijn oude data, van tien jaar mac’s. En mijn huidige dataset. Van de huidige dataset maak ik met Time Machine backups. Van de oude data –  op een andere schijf – maak ik een paar kopieën, maar daar verandert er niets aan.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.