2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:

Bijdrager
    Jan-Willem

Alle varibelen zien

Hoi, ik heb nu al redelijk wat unix ervaring met osx opgedaan, maar ik blijf steeds dingen ontdekken.
    vandaag kwam ik achter de variable $owd (old working directory) en toen dacht ik ” Zij er nog meer van die variabelen (of hoe die dingen in het nederlands ook heten)”

Met printenv zie je wel een heleboel van die dingen, maar niet allemaal. Weet iemand hoe ik ze allemaal kan zien??

Bijdrager
    pijnhoofd

Het hangt een beetje af van welke shell je gebruikt. Standaard voor OS X is tcsh, welke in de csh familie zit, voor shell programmeer doeleinden heeft deze familie veel gemeen met de C programmeer taal. Als je wilt weten welke variables voorhanden zijn in jouw specifieke shell is een man <shellname> een goeie start. Daarnaast zijn er verschillende O’Reilly boeken die meer in de diepte gaan voor de meest gebruikte shells zoals bash, csh, ksh etc. De info die je met printenv kunt opvragen is voor een gedeelte ook shell-onafhankelijk, dus je zal meer info krijgen uit de man page. Hopelijk helpt dit je wat verder op het Unix pad.

ph.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.