8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    dvsensei

Alle schijven nazoeken voor bestandstype/foto’s

Hallo,

Ik ben gevraagd om bij iemand alle foto’s van verschillende schijven te verzamelen, alles in mappen te zetten, een backup te maken en alles te importeren in photos.

Voor ik hier aan begin heb ik een aantal vragen:

1. de bestanden staan verspreid over meerdere schijven. Is er een tool/slimme manier om alle bestanden te zoeken en deze daadwerkelijk fysiek naar 1 locatie te kopieren? Het gaat om een enorme bulk aan bestanden, dus het zal ws aardig wat rekenkracht vergen. Misschien een tool die een hele folder kan kopiëren?

2. Ik vermoed dat er ook aardig wat duplicates tussen zullen zitten. Is er een handig manier om te ontdubbelen?

3. IK heb een lege 6 TB schijf waar ik alles op wil zetten (zoveel ruimte zal het niet zijn;) ). Wat is de handigste manier om uiteindelijk een backup te maken? Na het importeren in photos en dan via de Time Capsule?

4. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Hanidge tools/trucs die jullie aanraden?

Alvast bedankt!!!

Bijdrager
    dvsensei

Thanks, werkt dit ook voor externe schijven (kan ik die toevoegen?)

En is er een manier om zo’n enorme bulk aan bestanden te kopiëren? Zoals in het artikel al wordt aangegeven komt hier de strandbal en uiteindelijk een bevroren machine als fenomeen terug.

Handige finder tools die zo’n batch aan kunnen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat is er: cp.

Typ cp in een terminalvenster (met een spatie erachter) en sleep alle bestanden die je wilt kopiëren, dat venster in. Hun bestandsnamen komen dan achter cp te staan, waarna je de map waar ze naartoe moeten, er ook in sleept zodat die er ook komt te staan. Dan druk je op de Return-toets.

Als je de voortgang wilt zien, typ je cp -v (ook weer met een spatie erachter) in plaats van alleen cp.

(Let wel: er is een maximale regellengte, die je kunt achterhalen met het commando getconf ARG_MAX. Bij mij geeft dat 262144, met andere woorden de hele regel mag niet meer dan 262.144 bytes = 256 kB lang zijn. Voor de meeste bestandsnamen op een Nederlandstalig systeem is 1 teken = 1 byte.)

Bijdrager
    dvsensei

Ik was er al bang voor, maar het zijn veel meer bestanden dan ik op deze manier kan overzetten. Zijn hier ook tools voor anders dan command lines?

Bijdrager
    fred44nl

je kunt op zoek gaan naar een find-opdracht met daaraan een -exec.

een voorbeeld en niet meer dan dat:

sudo find / -name *.jpg -exec cp -v {} /Volumes/schijf/folder

succes:)

Bijdrager
    fred44nl

zoiets: sudo find /  -name “*.jpg” -exec cp -v {} . \;

je kunt cp -v vervangen door ls, dan wordt alleen het resultaat weergegeven.

find -exec vs. find | xargs

Sleutelbeheerder
    Night

Ingewikkeld hoor.

Je kan toch gewoon FindAnyFile gebruiken, zoeken op alle bestanden die eindigen op .jpg, en de bestanden in het zoekresultaten-scherm met de optie toets ingedrukt gehouden (er verschijnt nu een groen plusje, dus de bestanden worden gekopieerd) naar een lege folder slepen?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.