6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    HELEMAAL_NIKS

Alle programma's crashen

Hallo mensen,
    Sinds vandaag heb ik een probleem, eerst wou ik skype opstarten maar die deed het niet en een poosje later wou minecraft niet opstarten en google chrome deed het nog wel en na een poosje deed niks meer. De computer startte nog wel op en ik kon ook nog inloggen, maar verder kon ik niks. Ik heb een 2006 witte iMac met OS X 10.7.5, wat is het probleem? Heb ik een virus opgelopen? En als ik een virus heb hoe moet ik hem dan weghalen? PS: een virusscanner installeren werkt niet, want ik kan ook niets downloaden omdat google chrome niet opstart.

(UPDATE)
    Hij logt nu zelfs niet meer in, nadat er op het opstartscherm een laadbalk is verscheneen. Ik kan nog wel op een ander account. Ik zit er over na te denken om de computer totaal te wissen en dan opnieuw te installeren… Maar werkt dat nog? Nu OS X lion uit de appstore gehaald is… En… behoud ik dan de oude versies van Ilife en iwork? Ik hoor het graag!

Moderator
    Mac Daddy

Je bent dus nu op een punt dat ie niet meer opstart.
    Zie je nog wel het loginscherm? Wanneer komt die laadbalk? Nadat je op inlog hebt geklikt? Is het een laadbalk die je eerder hebt gezien? Geeft ie verder nog informatie?

Opnieuw installeren is wellicht iets te rigoureus. Eerst eens kijken wat er mis is.

Bijdrager
    HELEMAAL_NIKS

Hij start nog op, dan zie ik het inlogscherm. Als ik probeer in te loggen op mijn eigen account, krijg ik een wit scherm en daarna weer het inlogscherm. Op een ander account kan hij gewoon inloggen. Maar doen de programma’s wel wat raar, en zijn ze ook slomer dan normaal. En het gastaccount werkt nog gewoon. Zou ik mischien vanaf een ander account (Die ook beheerder is) Mijn eigen account kunnen repareren? Ik zat ook te denken, is er niet zoiets als veilig opstarten? Dat hij dan eerst gaat kijken wat de problemen zijn. Ik had namelijk als gekeken in de crash files van de progamma’s, maar daar kom ik niet veel uithalen. Het is echt alleen maar mijn eigen account waar ze op crashen, en momenteel crasht mijn hele acount.

Bijdrager
    HELEMAAL_NIKS

De laadbalk staat op het opstartscherm, eerst een appeltje. Daaronder een draaiend dingetje en daaronder de balk. En, het is een laadbalk die ik eerder heb gezien, hij is grijs met afgeronde hoekjes. Ik weet alleen niet wat hij betekent. Verder geeft de computer geen informatie over wat er aan de hand is.

Moderator
    Mac Daddy

Dat is al weer wat duidelijker. Met een ander account werkt ie wel. Dan is het dus sowieso geen hardware fout, maar vermoedelijk iets met je account. Heb je de laatste tijd iets gewijzigd? In de systeembestanden, software geinstalleerd, iets opvallend voorgekomen?

Ik ben zelf nog niet eerder tegen een corrupt account aangelopen. Zoek even op internet, want je weet nu dat je het admin account is die niet meer doet wat jij wil. Ik hoop dat anderen hier even te hulp schieten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Jaron op 16 april 2014

De laadbalk staat op het opstartscherm, eerst een appeltje. Daaronder een draaiend dingetje en daaronder de balk. En, het is een laadbalk die ik eerder heb gezien, hij is grijs met afgeronde hoekjes. Ik weet alleen niet wat hij betekent. Verder geeft de computer geen informatie over wat er aan de hand is.

Die laadbalk zie je ook als je veilig gaat opstarten. Het betekend dat de harde schijf werd gecontroleerd. (Dit gebeurt normaal gesproken niet bij een normale herstart maar wel als het boot proces een fout tegen komt) Dit is echter een vrij basale controle en daarom zou ik vanuit een werkend (admin) account via schijfhulpprogramma even de hd uitgebreid controleren. Krijg je dan een foutmelding, dan moet je opstarten vanaf de recovery partitie (cmd-R ingedrukt houden tijdens het opstarten) en de hd repareren.

Als je opstart in veilige modus kun je dan wel in je account komen? Zo ja, dan kan de oorzaak een third-party proces zijn want die worden na een safe-boot niet opgestart. Je kunt dan in je log-in lijst items gaan verwijderen waarvan er eentje dan de oorzaak kan zijn.

Verder is dit (natuurlijk) geen virus en je kunt vanuit je recovery partitie altijd het OS opnieuw installeren (en dan b.v. alleen het OS met behoud van je data). Dat heeft verder niets met de Apple Store te maken. Maar aangezien dit een 2006 Mac is, heb je zelf later Lion gedownload en staat als het goed is de installer gewoon in je programma map.

Het is overigens nog maar de vraag of een herinstallatie helpt omdat het probleem niet het OS lijkt te zijn maar je account.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.