9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    cyril_hoi

Alle partities samenvoegen.

Beste lezers,

Ik heb een intel Macbook. Een tijdje geleden heb ik via zon ‘handig’ trucje mijn mac weten te triple booten.
    Nu heb ik 3 partities: 1. Mac OS X, 2. Windows en 3. Linux Ubuntu. Ik wil graag van ubuntu af. Ik heb van alles al een back up gemaakt dus het is geen probleem dat mijn mac weer helemaal leeg word. Nou vroeg ik mij af.

Kan ik al mijn partities weer samenvoegen tot 1 partitie waar alleen Mac OS X op staat? Zo ja, hoe dan?

Alvast bedankt,
    Cyril

Bijdrager
    feliciaan

Via schijfhulpprogramma naar hardeschijf klikken =>partitioneren => de te verwijderen partitie klikken, – klikken en normaal is, venster controleren of het de juiste is, en dan op verwijderen klikken

Feliciaan

Bijdrager
    RJM

@Feliciaan: handig! Maar is dit samenvoegen (dus inhoud van 2 partities op één partitie?) of
    verwijder je dan de inhoud van de verwijderde partitie?

Bijdrager
    feliciaan

Samenvoegen: ik denk dat hij daarmee bedoelt om de lege ruimte toetevoegen, dus de andere partitie wordt geformatteerd en als lege ruimte toegevoegt.

Er is geen andere manier om de partities inhoud toetevoegen op je andere partitie behalve het kopiëren van de bestanden eerst doordat je met verschillende bestandsystemen en dus op andere manieren wordt opgeslagen.

Feliciaan

Bijdrager
    johnkeates

RJM, een bestandssysteem is geen partitie. Als je wil dat twee bestandssystemen samen gaan heb je een ander soort probleem. Dat bestandssystemen toevallig vaak net zo groot zijn als de partitie waar ze op staan heeft daar niet veel mee te maken.

Bijdrager
    blikkieb

Uiteindelijk ook gevonden….

Bijdrager
    Sascha

Allemaal met het Schijfhulpprogramma:

Verwijder eerst de partities die je kwijt wil (dus niet formatteren maar echt verwijderen met het minnetje).

Dan kan je je partitie waar Mac OS X op staat vergroten (door de rechthoek te vergroten) zonder dat je OS X opnieuw zou moeten installeren.

(Je bent dan uiteraard wel Windows en Linux en al die bestanden op die partities kwijt maar dat is denk ik je bedoeling.)

Bijdrager
    Maverick9898

Voor Windows kan je gewoon Bootcamp Assistent gebruiken. Ik weet niet of je dan hetzelfde bereikt als met het Schijfhulpprogramma (denk het wel) , maar bij Bootcamp voegt die de geformatteerde partitie van Windows gewoon weer, als lege ruimte, toe aan je OSX partitie.

Bijdrager
    RJM

Duidelijk. I stand corrected…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.