19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    tvanderharst

Alle foto's in Foto's app de naam geven die je via cmd-i kan zien.

Hallo,

Ik vermoed at deze vraag al eerder is gesteld maar ik kan die in het overzicht niet vinden.

Ik importeer mijn foto’s altijd in Finder. Daar rename ik ze en dan gaat daarna het meeste naar de Foto’s app. In Foto’s wil ik graag de namen die ik in Finder gegeven heb als onderschriften hebben. Dat lijkt alleen per stuk te kunnen, maar dat is voor x duizend foto’s geen doen. Is er een truc?

Bvd,

Thijs van der Harst

Bijdrager
    abbenhui

Ik heb ooit ergens op een forum een apple script opgepikt dat dit kan.

Het script:

on run {input, parameters}

tell application “Photos”

activate

set imageSel to (get selection)

if imageSel is {} then

error “Please select an image.”

else

repeat with im in imageSel

set title to the name of im

if not (exists (title)) then

set the name of im to the filename of im

end if

end repeat

end if

end tell

end run

In Automator ziet het er zo uit:

Wellicht ben je hiermee geholpen.

Bijdrager
    tvanderharst

Hallo,

Bedankt voor de tip. Ik kan in Automator niet die Takenreeks vinden. Waar zou zich dat moeten bevinden?

BVD,

Thijs

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dit script werkt ook als je het in de Scripteditor plakt — Automator is een extra laag die niet nodig is in dit geval. Je kunt dan ook {input, parameters} in de eerste regel weghalen.

Bijdrager
    abbenhui

Is het nog gelukt?

Bijdrager
    tvanderharst

Hallo Abbenui,

Ik was even heel druk. Heb wel geprobeerd, maar kreeg een foutmelding. Ik zal vanavond nog eens proberen en er een screenshot van maken.

Bijdrager
    tvanderharst

Hallo,

Nee, het lijkt niet te lukken. Maar ik ben ook niet erg ervaren met Automator of Script Editor. Ik krijg bij beiden dezelfde error melding. Zie de bijlages.

Bijdrager
    abbenhui

Kun je ook even laten zien wat er achter die foutmelding staat?

Overigens, het werkt als volgt: Start FOTO, selecteer een of meer foto’s en start dan het script.

Bijdrager
    tvanderharst

Hallo,

Nee, het lijkt niet te lukken. Maar ik ben ook niet erg ervaren met Automator of Script Editor. Ik krijg bij beiden dezelfde error melding. Zie de bijlages.

Bijdrager
    tvanderharst

Hallo,
    Ok, da’s wel fijn om te weten ja (hoe het werkt). Ik ga het even proberen.
    Hier nog een plaatje zonder melding.

Bijdrager
    tvanderharst

Nee, ook na een selectie te hebben gemaakt geen goed resultaat. Wel een foutmelding, zie bijlage

Bijdrager
    abbenhui

OK. We gaan het anders doen; zojuist getest.

Toets tegelijk Command en Spatie en type script-editor. Kies dan script-editor.

Kopieer in de script-editor het volgende:

on run

tell application “Photos”

activate

set imageSel to (get selection)

if imageSel is {} then

error “Please select an image.”

else

repeat with im in imageSel

set title to the name of im

if not (exists (title)) then

set the name of im to the filename of im

end if

end repeat

end if

end tell

end run

Nu selecteer je een foto in FOTO en daarna klik je op de PLAY toets boven in Script-editor

Bijdrager
    tvanderharst

Sorry, nog steeds niet. En het is toch niet ingewikkeld. Ik heb nog even geprobeerd of het aan de inspringers in de code zou liggen, maar telkens weer dezelfde melding.

Bijdrager
    abbenhui

Het spijt me; dan houdt het voor mij op. Mijn vorige bericht heb ik zelf getest en dat werkt; als het bij jou niet werkt weet ik niet waarom niet.

Misschien heeft iemand anders nog een suggestie …

Bijdrager
    tvanderharst

Toch enorm bedankt. Het is voor mij geen halszaak, maar andersom is het toch wel vreemd dat dit niet gewoon in het menu van Foto’s zit. Kan iemand dat niet eens bij Apple op tafel leggen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat als je tell application "Photos" verandert in tell application "Foto's"?

O, en on run en end run zijn ook niet nodig vanuit Scripteditor.

Bijdrager
    tvanderharst

Jakko,

Leuk idee, maar helaas ook geen succes. Ik zag dit script ook op een andere site waarbij ook werd gezegd bij “Foto’s” onder Archief bij Voorzieningen een bepaalde keus te maken. Maar ik kan niks kiezen daar, zie bijlage. Zou daar het probleem kunnen liggen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Om het script in het Voorzieningen-menu te krijgen moet je er wel een voorziening van maken:) Maar belangrijker is dat het ook werkt, anders heb je er natuurlijk nog niks aan.

Maar ik denk dat ik zie wat er mis is: kijk eens goed naar de aanhalingstekens in je script. Als je het gekopieerd hebt uit abbenhui’s bericht, dan zijn die rond in plaats van recht. Daar kan AppleScript niks mee, want een string (tekenreeks) hoort tussen rechte aanhalingstekens: "Foto's" en niet “Foto’s” — dus vervang ze door rechte aanhalingstekens door die ervoor in de plaats te typen.

Bijdrager
    tvanderharst

Jakko,

Dat was ‘m. Bij de 6e regel “please select an image” dus ook. En het werkt.
    En ik dacht de hele tijd al dat daar iets niet klopte want bij de foutmelding was ook het eerste aanhalingsteken highlighted.
    Mocht er toch nog ergens een bug zitten dan horen jullie me weer.

Nou, super bedankt, ook Abbenui, voor al jullie meedenkwerk. En deze oplossing moet natuurlijk luid en duidelijk de wereld in.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.