7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    marcogoole

alineastijlen vanuit word naar indesign CS5

Hallo,

Volgend probleem. Deze week overgeschakeld van CS4 naar CS5. Nu hadden we mooie workflow waarbij we tekst aankrijgen vanuit word waar reeds een aantal alineastijlen zijn gedefinieerd. De benaming van die alineastijl nemen we over in het indesigndocument, maar daar zijn volledig andere opmaakspecificaties voorzien. (grootte, kleur, afbreking, uitvulling, enz, enz). Dat werkte prima in CS4.
    Vanaf nu werkt dat maar half meer. Zo is bvb. de uitvulling niet meer ok. En zo zijn er nog wel enkele dingen. Bij de importopties heb ik geselecteerd dat als er een conflict is tussen de beide stijlen, dat de indesignstijl voorrang moet krijgen. Dat doet die dus niet. De alineastijl komt met een ‘+’-je te staan. Maar als ik die dan geforceerd toepas, zijn alle eventuele italics uit mijn tekst ook verdwenen. grrrrr…
    Is dit een fout van indesign CS5, of zie ik iets over het hoofd? Of ligt het aan word? (ook overgeschakeld naar word (2008, versie 12.2.8)). Ben er nu al een hele tijd naar aan ’t zoeken en ik vind het niet. Hopelijk kan iemand ons hier helpen.

Groeten,

Marco

Bijdrager
    Carlo

Wat je zou kunnen doen is eerst een tekenstijl aanmaken die alleen italic bevat.

Dan met zoek/vervang de italics zoeken en vervangen met de tekenstijl.

Als je nu de alineastijl geforceerd toepast blijven de italics bewaard.

Bijdrager
    Macteach

Ja bekend CS5 probleem, het plusje ontstaat vaak door afwijkende A&U instellingen overigens die niet worden herkend, maar er is iets rots in gelopen. Bij de InDesign CS5 update trainingen bij Sanoma is dit op dit moment een ERRUG groot probleem!
    Het zit ‘m in InDesign CS5 helaas…

Bijdrager
    Macteach

En, nog vreemder: in ‘oud’ doc formaat plusjes, in ‘nieuw’ docx geen plusjes!

Bijdrager
    Macteach

Even getest met een InDesign document waarin dezelfde stijl-namen worden gebruikt als in Word:

Bewaard als ‘oud’ doc met Word stijlen Normaal en Kop 1 en plaatsen in CS5: stijlen hebben plusje en opmaak bij italic, bold fonts (niet stijl) blijft staan. Plusje zit in taal en A&U en stijlen;

Bewaard als ‘nieuw’ docx en plaatsen in CS5: Stijlen Normaal en Kop 1 worden niet herkend en onder hun Engelse naam mee ge├»mporteerd (Normal, Header 1)!

Bewaard als ‘docx’ en alleen nieuwe zelf aangemaakte stijlen in Word gebruikt: Alles gaat goed bij plaatsen in InDesign CS5.

Tricky!

Bijdrager
    marcogoole

Dus als ik het goed begrijp, macteach: Best een volledig nieuw docx-template aanmaken en dan zou het goed moeten gaan met CS5?

Bijdrager
    marcogoole

Net geprobeerd, maar dat lukt nog steeds niet. Ik heb een alineastijl die in indesign uitgevulde tekst geeft. In word vertrek ik van een volledig nieuw bestand. Daar maak ik een alineastijl met identiek dezelfde naam. De tekst met die alineastijl importeer ik dan in mijn indesigndocument. Maar dat stukje is niet uitgevuld en mijn alineastijl krijgt een plusje. In word heb ik nauwelijks iets aangepast omdat ik wil dat de alineastijl van indesign alle specificaties moet doen. Dus docx en CS5 is niet de oplossing?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.