12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    The JM

Alias naar server

Ik heb al verschillende keren gezocht naar een antwoord, maar ik kon alleen maar een oplossing voor Tiger vinden, niet voor Leopard.

Ik ben op zoek naar een manier om een alias voor een server te maken. Als ik met de server verbind komt hij op mijn bureaublad te staan en als ik dan rechter muisknop –> ‘Maak alias aan’ doe, krijg ik een alias die lijkt te werken. Maar als ik m’n Mac opnieuw opstart dan werkt de alias niet meer. Wat is de oplossing voor Leopard?

Ik had ook al wat in Scripteditor geprobeerd:

[code:1:496f98abde]tell application "Finder"
    open location ("ip-adres van de server")
    end tell[/code:1:496f98abde]

Maar dan opent hij de server in Safari en niet in de Finder.

Moderator
    Poezenbeest

Gaat het om een lokale server of een server buiten het lokale netwerk?

Denk dat het namelijk iets met de verdeling van IP-adressen te maken kan hebben. Ik heb zelf een alias naar een andere computer (PC) en die doet het binnenshuis wel goed…

Om dezelfde reden (dat het aan netwerken ligt in plaats van aan OSX) verplaats ik de topic ook naar Internet en Netwerken.

Bijdrager
    palahala

Moet je dan niet iets als
    [code:1:6fd29c6c0d]volume mount "smb://server naam of ip adres/share"
    [/code:1:6fd29c6c0d]
    doen?

Ik heb het niet gebruikt, maar zoiets zou volgens mij Finder’s Cmd-K (connect to server) nadoen. In plaats van smb:// (Windows of Linux server) heb je misschien afp:// nodig (Apple server).

Bijdrager
    The JM
    ”Zerk”

Gaat het om een lokale server of een server buiten het lokale netwerk?

Denk dat het namelijk iets met de verdeling van IP-adressen te maken kan hebben. Ik heb zelf een alias naar een andere computer (PC) en die doet het binnenshuis wel goed…

Om dezelfde reden (dat het aan netwerken ligt in plaats van aan OSX) verplaats ik de topic ook naar Internet en Netwerken.

Het gaat om een schijf binnen het lokale netwerk.

”palahala”

Moet je dan niet iets als
    [code:1:36c1b1fd9f]volume mount "smb://server naam of ip adres/share"
    [/code:1:36c1b1fd9f]
    doen?

Ik heb het niet gebruikt, maar zoiets zou volgens mij Finder’s Cmd-K (connect to server) nadoen. In plaats van smb:// (Windows of Linux server) heb je misschien afp:// nodig (Apple server).

Dan krijg ik een syntaxisfout: Verwachtte regeleinde maar vond identifier.

Bijdrager
    Steff

[code:1:ae59b81d0b]tell application "Finder"
    open location ("afp://ip-adres van de server")
    end tell[/code:1:ae59b81d0b]

Deze werkt bij mij wel via de Finder. Met de code die jij gaf opende Safari i.d.d.

Bijdrager
    The JM

Dat is toch hetzelfde of niet dan?

Bijdrager
    Steff

Ik heb er “afp://” tussen gemikt en toen deed hij het. Ik denk zelf dat als je enkel een IP adres invoert hij gaat zoeken naar de website daarachter, en dus Safari opstart.

Bijdrager
    The JM

Ah ok, maar ik probeer een snelkoppeling naar mijn iPod touch te maken (met het programma Air Sharing). Om dan de iPod als een schijf te zien moet ik wel “http://” ervoor hebben staan. Als ik met Cmd+K probeer te verbinden lukt dat, maar via een script niet. Dan opent Safari.

Bijdrager
    palahala

Ik denk dat we maar ’s even afwachten of er nog meer konijnen uit de hoed komen…

Bijdrager
    The JM
    ”palahala”

Ik denk dat we maar ’s even afwachten of er nog meer konijnen uit de hoed komen…

Ja of anders tot het gras nog groener wordt..

Aan zo’n reactie heb ik dus niks he, ik hoop dat jij dat ook begrijpt.

Bijdrager
    palahala

Jammer, ik hoopte dat je wél wat aan mijn eerdere reacties had, onder andere dat je beseft dat het best handig is als je meteen omschrijft wat je wilt bereiken, of wat je precies probeerde toen je de melding “Verwachtte regeleinde maar vond identifier” kreeg.

Hoe dan ook: als je via HTTP bestanden kunt overzetten dan is de kans groot dat het om “WebDAV” gaat. Google “webdav automator” of “webdav applescript” gaat je dan vast verder helpen!

Bijdrager
    The JM

Super bedankt! Dat heeft me geholpen en het werkt perfect!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.