9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Monica

'alias kan niet worden geopend'

Via een Time capsule maak ik backups en maak ook backups op een Verbatim schijf, die ik makkelijk mee kan nemen. Wanneer ik dan backups op deze schijf wil openen, krijg ik bij allerlei bestanden de volgende melding:

De alias ‘naam bestand’ kan niet worden geopend, omdat het originele onderdeel niet kan worden gevonden.

Ik heb de schijf gecontroleerd via het schijfhulpprogramma, en dat geeft geen fouten aan . De schijf is ingesteld op Mac OS Uitgebreid (journaled)

Wie weet wat er fout gaat of fout ingesteld is?

Bijdrager
    SunKeeper

Backups wil openen?

Hoe doe je dat? Via de Finder is dat niet de bedoeling, want die ‘begrijpt’ niet altijd de manier van opslaan die Time Machine hanteert. Je gaat Time Machine in via het icoon rechtsboven in de menubalk en dan ”Activeer Time Machine”.

Bijdrager
    Monica

ja, ik doe dat dus via finder ….
    en daar zit dus de fout.

Dank SunKeeper …!

Maar wat ik nu nog niet begrijp:
    ik gebruik mijn backup schijf om met mijn bestanden te kunnen werken op mijn laptop,
    of om bestanden die ‘weggeraakt’ zijn terug te halen uit eerdere backups.
    Ik begrijp niet hoe ik dat via de icoon op de menubalk kan doen.
    Want ik kom in een oneindig heelal terecht en snap niet hoe ik iets kan vinden.
    Kan wat ik wil wel op deze manier?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat komt omdat je Time Machine oneigenlijk gebruikt. Een back-up is niet een verzameling bestanden om mee te werken — het is een reservekopie van de bestanden op je computer, zodat je ze terug kunt halen mocht er iets misgegaan zijn. Werk je met de bestanden in de „back-up” dan is het geen back-up meer maar je origineel, en gaat er iets mis met je bestanden, dan heb je een probleem.

Zet de bestanden waaraan je wilt werken op de interne schijf van je computer, of op een externe schijf die niet dezelfde is als waarop je back-up staat. Time Machine maakt daar dan keurig een back-up van zonder dat je er omkijken naar hebt, en alleen als er wat verkeerd gegaan is met de originelen, open je Time Machine (op de manier die SunKeeper aangaf) om een ouder exemplaar van het bestand terug te zetten.

Wil je een eerdere versie van een bestand terug, bijvoorbeeld omdat je iets uit het bestand gewist hebt dat je er toch weer in wilt hebben, gebruik dan in plaats van Time Machine de functie Versies. Deze activeer je door in het programma waarin je werkt, te klikken op het menu Archief → Vorige versie ͏→ Blader door alle versies… (Let wel: dit werkt alleen in programma’s die automatisch je bestanden bewaren, dus niet in bijvoorbeeld de waar van Adobe en Microsoft.)

Bijdrager
    Monica

Ik werk normaal op mijn Imac, en laat de time capsule steeds een actuele backup maken.
    Dit doet hij op de Airport (mijn backup) en ook nog op een kleine harde schijf, die ik makkelijk mee kan nemen.
    Als ik niet thuis werk, neem ik die kleine schijf mee en dan zet ik de bestanden die ik wil gebruiken vanuit de backupschijf op de harde schijf van mijn laptop en ga er dan mee werken. Omdat ik van te voren niet weet wat ik precies nodig heb, neem ik dus alles mee.
    Ik werk dus als zodanig niet met de backup … maar haal daar wel de bestanden uit die ik nodig heb.

Ik begrijp wat je bedoelt, dat ik de bestanden waar ik mee wil werken op een andere externe schijf moet zetten – en dat doe ik dus op deze manier.
    Want ik werk steeds tussendoor weer op de Imac en dan zijn er weer dingen veranderd.

Vroeger werkte ik met Windows en had ik een speciaal programma hiervoor. Dit is de manier die mij aangeraden was om het met apple te doen. Maar dat is dus niet de juiste manier. Maar wanneer je alle bestanden handmatig kopieert, duurt dat veel te lang.

Sleutelbeheerder
    Night

Jij moet daarvoor ook niet TimeMachine gebruiken maar een sync app.

Jouw situatie:

1) iMac
    2) Laptop
    3) TC met backupdisk
    4) Externe harddisk met bestanden (voor gebruik op zowel iMac als laptop)

Er zijn nu 2 mogelijkheiden

A)
    1 maakt mbv TM backup naar 4
    1 SYNCT werkfolders naar 4 (binnen)
    2 SYNCT werkfolders naar of bewaart bestanden op 4 (buiten de deur)
    bij thuiskomst:
    4 SYNCT werkfolders met 1
    1 maakt backup naar 3

Op deze manier heb je op zowel de iMac als de laptop als in je TM backup op de TC altijd de laatste versies van bestanden.

Een programma wat je voor de sync kunt gebruiken is bijvoorbeeld Syncron, maar er zijn er veel meer.
    Waar je op moet letten is dat het programma dat je daarvoor gaat gebruiken 2 richtingen op kan synchroniseren. Dus zwel van de iMac naar de harddisk als van de harddisk naar de iMac (omdat je met je laptop daar nieuwere versies of nieuwe bestanden op zet die niet op je iMac staan.

B)
    Een andere mogelijkheid is dat je AL je databestanden standaard alléén op de externe HD bewaart. Daar staan dan altijd de meest recente bestanden op. Deze moet je dan op de iMac via TimeMachine backuppen naar de TimeCapsule disk. Dit kan je binnen TimeMachine aangeven.

Mocht je per ongeluk een bestand gewist of overschreven hebben, kan je dat doen door binnen de TimeMachine app ‘terug te gaan in de tijd’ en het bewuste bestand restoren.

A) is de meest uitgebreide manier waarin je op 3 plaatsen de laatste data hebt (extra veilig)
    B) is de makkelijkste manier die het snelste en minst foutgevoelig is.

Maar ga nooit bestanden wegschijven in of lezen uit een TimeMachine Backup. Dat is vragen om problemen.

Bijdrager
    Monica

Dank Night voor je reactie.
    Ik begrijp bij mogelijkheid B dat de bestanden zelf niet op de harde schijf van de Imac staan, maar alleen op de harde schijf.
    Ik vind dat wel wat eng …… hoewel ik natuurlijk ook de TM backup heb.

Mogelijkheid A ga ik eens uitgebreid bestuderen.

Wat ik nog niet helemaal begrijp is hoe ik een ‘verdwenen’ bestand uit de TimeMachine kan restoren ….
    ik begrijp dat dat dus niet via Finder moet, maar begrijp nog niet hoe het wel werkt.

Bijdrager
    SunKeeper

Door eerst naar de goede locatie te gaan in de Finder. (kan zowel vóór, als na dat je op ”Activeer Time Machine” hebt geklikt.

Daarna kies je aan de rechterkant uit de lijst (zet je muis op de balkjes) een moment in de geschiedenis.

Als je het juiste moment hebt gevonden klik je onderaan op ”Zet terug”.

Ik weet niet welk programma je gebruikt, maar programma’s die Versies ondersteunen kun je ook in het document zelf naar een eerder punt waarop het automatisch is opgeslagen. Dat is los van Time Machine, maar werkt ongeveer hetzelfde. (ziet er bijna hetzelfde uit als Time Machine zelf met een Finder-venster in het midden)

Je activeert dat laatste door via Archief bovenaan in de balk deze optie te kiezen:

Sleutelbeheerder
    Night

1) Zorg dat in Systeemvoorkeuren > TimeMachine de optie ‘Toon TimeMachine in menubalk’ aangevinkt staat.
    2) Er verschijnt nu een soort klokje met een pijl eromheen in de menubalk.
    3) Als je daarop klikt kun je kiezen voor ‘Enter TimeMachine’ (of soortgelijke Nederlandse vertaling)
    4) Je kan nu kiezen voor een moment in de tijd dat je het juiste document weer terughebt.
    5) Je kan dan onderaan kiezen voor ‘Zet terug’.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.