11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    David DB

Alias

Hallow,

Ik ben een nog niet zo ervaren mac-gebruiker en heb een vraag; al mijn programma’s staan in de programma-map, maar ik wil graag een alias (wat ik veronderstel dat en snelkoppeling is in windows) op mijn bureaublad, maar van sommige applicaties kan ik geen alias maken, hoe komt dat en nog meer hoe kan ik dat oplossen?

mvg

Bijdrager
    Brent146

Je kan ze toch gewoon in je dock plaatsen? Da’s toch een soort van (in windows-taal) snelkoppeling…

Bijdrager
    joffrie

Dit is eigelijk nogal dom, want daar dient nu net de dock voor.
    Je sleept het icoontje gewoon daar naar toe.

En dan krijg je zo iets als dit.

Bijdrager
    Brent146

En ehm je kan om te beginnen gaan naar Finder > Mac help en daar lees je de basis van OS X.

Bijdrager
    computer space

Wat een onzin, met :apple: – [option] ingedrukt kun je van alles een alias maken.

Bijdrager
    Turbanus
    ”David

Hallow,

Ik ben een nog niet zo ervaren mac-gebruiker en heb een vraag; al mijn programma’s staan in de programma-map, maar ik wil graag een alias (wat ik veronderstel dat en snelkoppeling is in windows) op mijn bureaublad, maar van sommige applicaties kan ik geen alias maken, hoe komt dat en nog meer hoe kan ik dat oplossen?

mvg

Welkom David DB.
    Omdat je pas begonnen bent op de Mac, zul je moeten leren dat slepen een heel belangrijk hulpmiddel op de Mac is. Zo ga je naar je programmamap (via de finder) en sleep je het icoon van het gewenste programma in je dock. Dan plaatst de Mac daar netjes een alias. Ga eens een kijkje nemen op http://www.macmiep.nl om nog wat andere basis-vaardigheden op te doen. Succes.

Bijdrager
    djdnl

Hoi David, ik open altijd het programma vanuit finder/programma’s en dan rechtermuisknop of control muisknop op het icoontje wat beneden in je dock staat, daar staat een optie bij “permanent in dock”. Als je dat gedaan hebt, blijft de icoon in je dock staan. Dit kun je dan gebruiken als “snelkopeling”.

Of je kunt met je rechtermuisknop of control muisknop op een willekeurig programma klikken, “maak alias aan” en dat werkt ook. Net als de tip van turbanus.

succes

Bijdrager
    David DB
    ”Martiniman”

Wat een onzin, met :apple: – [option] ingedrukt kun je van alles een alias maken.

^ zo heb ik het opgelost

Bedankt allemaal
    maar het meeste wat jullie mij hebben verteld wist ik toch min of meer al

maar mijn dock is vol dat was nu net het probleem

maar wat ik toch raar blijf vinden is dat ik de meeste applicaties met ctrl klik er een optie bijstaat “maak allias” en bij sommige niet, maar als ik nu sleep met :apple: + alt wel een allias kan maken

Bedankt en groeten

Bijdrager
    joffrie

Dit is misschien ook een goed alternatief
    Dan heb je ook alles zo bij de hand.

Maar je hoeft niet alles in je dock te plaatsen.
    Programma’s die je niet wekelijks gebruikt kan je even goed ook gewoon uit de dock houden. Om het ook een beetje overzichtelijk te houden.

Maar Overflow kan natuurlijk wel een goed alternatief zijn.

Bijdrager
    n8n
    ”joffrie”

Programma’s die je niet wekelijks gebruikt kan je even goed ook gewoon uit de dock houden. Om het ook een beetje overzichtelijk te houden.

Makkelijker is dan een map maken met daarin de apps die je weinig gebruikt maar wel onderhandbereik wilt hebben. En dan de map in je dock plaatst, je kan de map vanuit daar openen of een lijst met de apps krijgen door er met de rechter muisknop op klikken

Bijdrager
    djdnl
    ”i,N8N”
    ”joffrie”

Makkelijker is dan een map maken met daarin de apps die je weinig gebruikt maar wel onderhandbereik wilt hebben. En dan de map in je dock plaatst, je kan de map vanuit daar openen of een lijst met de apps krijgen door er met de rechter muisknop op klikken

Ha slim, hier kan ik ook wat mee.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.