6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    _Billy_

Algemene vraagjes na het schieten van een clip (monteren)

Hallo,

Vorige week is bij muziek die ik heb ‘gecomponeerd’ een videoclip opgenomen door een videobedrijfje. Nu wil ik het beeldmateriaal (op mini-dv) zelf gaan monteren (heb een mac G5>> 2 processors met snelheid 1.8 gHz. Mac heeft 2 gB geheugen). Ik ben van plan hiervoor Final Cut Pro te gaan gebruiken (heb ik al enige ervaring mee).

Nu heb ik een aantal vragen:

1. Maakt het uit wat voor camera (wil ik ook kopen) ik gebruik voor het inladen van de beelden (ook in combinatie met FCP)? En wat voor kabel heb ik daarbij nodig?
    2. Als ik een afkijkmonitor wil aanschaffen: welk soort voor een redelijke prijs raden jullie mij aan? En moet ik een videokaart (heb al wel een geluidskaart) aanschaffen?
    3. Hoeveel hardeschijfruimte heb ik nodig, en, maakt het uit dat ik op mijn Mac al Logic heb geïnstalleerd?

Hartelijk dank alvast voor jullie antwoord!

Groet,
    Jeff.

Bijdrager
    brinkey

1. wanneer het materiaal gedraaid is op minidv zou het niet moeten uitmaken, maar ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat diverse merken camera’s niet altijd even lekker corresponderen. Dus liefst camera van hetzelfde merk, met een firewire uitgang! Daar heb je dus een firewirekabel voor nodig van groot naar klein.
    2. Afkijkmonitor voor 1 filmpje? Sluit de camera gewoon lekker aan op je tv. En ik neem aan dat er een videokaart in je mac zit.
    3. Ongeveer 10gb per 30 minuten. Dat je logic er op hebt staan maakt niet uit.

Bijdrager
    Peter Wieriks

Als het gewone standaard mini-DV is (en niet bv DVCAM op een mini-DV bandje) kun je die met vrijwel elke consumentencamera afspelen en via Firewire importeren. Let bij (Log & Capture) van FCP wel goed op de juiste preset (DV-PAL)

Videokaart: nee hoor. Als je op je je videocamera een televisie aansluit, zie je je canvas van FCP automatisch op de televisie.
    Let op: werkt alleen met een camera die ook DV-in heeft.

Schuifruimte: digitale video vreet schijfruimte. 1 Gb = 4 minuten. Maar je hebt zeker het dubbele nodig, want er moet ook ruimte op je schijf zijn voor de renderfiles en bv voor de export van de definitieve output.
    (een schijfruimte besparende optie van FCP is om in lage resolutie (offlineRT) te importeren, en pas als je montage klaar is de def. hogere resolutie stukjes te recapturen.)

Overigens is voor jou misschien FinalCut Express een logischere keuze dan het tamelijk dure FinalCut Studio pakket. De verschillen zijn niet zo groot (maar FCE heeft geen offlineRT)

Peter

Bijdrager
    _Billy_

Dank voor jullie antwoorden!

Had ik nog een klein vraagje over de camera waarmee ik wil inladen:

Waarop moet ik zoal letten? Maakt het veel uit of ik een consumentencamera of een wat duurdere camera aanschaf voor het inladen??? Is huren ook een goede optie?

Bijdrager
    Peter Wieriks

Voor de beeldkwaliteit maakt het nul-komma-niks uit, digitaal is digitaal. Hooguit, zoals Brinkey zegt, kan het ene merk misschien iets minder compatibel zijn dan het andere, maar de kans is heel erg klein dat je een standaard mini-DV filmpje niet afgespeeld krijgt. Maar je kunt dat natuurlijk gewoon bij aanschaf van de camera proberen.
    Ik heb voor dit doel (importeren van bandjes) via Marktplaats een oude consumentencamera gekocht: 150 euro, werkt perfect.
    Maar let dus op dattie wel firewire met DV-IN heeft. En neem een A-merk (Sony, Panasonic, Canon)
    Maar joh, iedereen heeft wel ergens een mini-DV camera. Als het alleen hiervoor is, kun je er vast eentje lenen van een buurman of neef.
    Of vraag dat bureau om jou gewoon een harde schijf vol met hun beeldmateriaal als QuickTime materiaal aan te leveren.
    Als je serieus een camera wilt kopen, zou ik meer op de opnamemogelijkheden gaan letten, zodat je er ook goed mee kunt filmen.

Peter

Bijdrager
    _Billy_

Hee Peter,

Bedankt voor je heldere antwoord. Ik ga op jouw advies een camer kopen van een gerenommeerd merk (ik denk gewoon Sony, daar is alles ook mee opgenomen)!

Grtz!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.