10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Mies.Jacq

Netwerk bouwen

Binnenkort ga ik verhuizen en wil dan graag alles nieuw aanschaffen op het gebied van audio video en pc/laptop. Daarbij wil ik graag een netwerk bouwen. Ik ben redelijk onbekend hiermee, maar heb de volgende wensen:

– Vanuit 4 kamers wil ik toegang hebben tot draadloos internet, al mijn foto’s, videobestanden en muziek.
    – In alle kamers wil ik digitale televisie ontvangen (in 1 kamer is HD-kwaliteit een must) UPC en KPN zijn aanbieders in regio, Ziggo niet.
    – Meerdere gebruikers gelijktijdig gebruik kunnen maken van netwerk zonder problemen.
    – centraal opslagpunt voor bestanden en automatische back-up van bestanden
    – zo veel mogelijk draadloos, waarbij kwaliteit wel voor draadloos gaat (indien noodzaak voor goede kwaliteit dan bekabeld)
    – het liefst zo min mogelijk apparatuur
    – Liever geen desktop, wel laptop(s) of i-pad
    – Apple producten genieten de voorkeur

Op dit moment ben ik in het bezit van een philips tv met netwerkfunctie (9000 serie) en een bijpassende soundbar met blu-ray speler.
    Verder heb ik dus niets Kan iemand mij aangeven of dit realiseerbaar is. En zo ja wat heb ik dan nodig?

Bijdrager
    Koetjesreep

Nutteloze post, kan natuurlijk nooit met een Time capsule!

Moderator
    unSOUND

Nou, klaar ben je dan nog niet.

Tenzij jij een geheimpje weet om digitale TV via een TimeCapsule door het huis te sturen…?

Bijdrager
    Koetjesreep

Valt dat onder netwerk dan?
    Gewoon digitale kastje neerzetten met HD abonnement geactiveerd op een HD tv en klaar. Of je koopt een module van kpn en dan heb je (schijnbaar) k.u.t kwaliteit. Ow ja, een een laptop kopen om draadloos te internetten.

Moderator
    unSOUND
    Koetjesreep op 18 september 2010

Valt dat onder netwerk dan?

Het valt in ieder geval onder zijn lijstje met vragen… Dus de opmerking “Time Capsule en klaar” suggereert onterecht dat dat gedeelte van zijn vragen ook met een Time Capsule opgelost wordt.

Bijdrager
    Koetjesreep

Oke, opmerking verwijderd, totaal nutteloos en helpt hem totaal niet! Dom van me.

Moderator
    unSOUND

Jij denkt erg zwart-wit zo laat op de avond hè ? :crazy:

Je zou ook gewoon kunnen zeggen dat het internet en netwerk- gedeelte met een Time Capsule kan worden gerealiseerd ( al dan niet versterkt middels een tweede router zoals een Airport Express of tweede Time Capsule ), en dat je dan nog de TV moet regelen…

De TV via KPN zou ik niet doen via KPN, aangezien die nu nog geen HD biedt. Nadeel is dat dan UPC over blijft, en of die bij jou een optie is hangt er om. Qua service is UPC een draak, maar dat geldt de laatste tijd eigenlijk wel voor elk groot bedrijf. En de kwaliteit verschilt heel sterk per regio.

Dan zit je nog met het feit dat de meeste aanbieders maar één TV van digitale TV voorzien, meestal ben je voor andere TV’s toch aangesproken op analoge Coax kabel of een Digitenne aansluiting.

Bijdrager
    Pieterr

UPC levert sinds kort CI+ kaartjes. Als jouw Philips TV voldoende recent is, past die erin, en heb je geen aparte settopbox nodig. Scheelt weer een kastje.
    http://www.upc.nl/over-upc/nieuws/persberichten/2010/upc-lanceert-opnemen-op-afstand/

Verder zou ik de benodigdheden voor digitale TV loskoppelen van de rest van je vragen. De rest heeft voornamelijk met zaken als draadloze routers en netwerkschijven te maken. En daar zijn meerdere opties voor. Ik zou zelf geen Time Capsule kiezen maar dan eerder een AirPort Extreme (als je voorkeur naar Apple uitgaat) met daaraan een USB of liever nog een netwerkschijf (NAS). Het bereik van je AirPort Extreme kun je (later) nog vergroten indien nodig met een extra AirPort Express elders in je kamers.

Moderator
    Poezenbeest

Als eerste zou ik me afvragen wat je wil met het centrale opslagpunt. Ik kan mij slechts een paar functies bedenken waarom dat in een huishouden nodig zou zijn. Ik kan me echter wel voorstellen dat je de back-ups van alle computers draadloos via TimeMachine op één schijf wil hebben.

Als netwerk raad ik je de AirPort Extreme aan, koppen daar een NAS-schijf aan (via ethernet dus) en laat iedereen die als TimeMachine-schijf kiezen. Je kan ook nog een tweede schijf nemen die je in vieren verdeelt om iedereen zijn of haar media-bestanden op te laten zetten (iTunes, iPhoto, iMovie).

Bestanden delen zou ik in iTunes en iPhoto doen via de ingebouwde functies. Deze werken minder storingsgevoelig en zorgen ervoor dat je overzicht houdt wat van wie is. Ik neem aan dat de muzieksmaken verschillen en zo zit je niet opgescheept met de muziek van de kinderen. Luisteren kan wel, kopiëren zelfs, maar alleen als je dat wil. Zo kan ook iedereen alles inrichten zoals hij of zij dat wil met playlists etc.

Wat UPC en KPN te bieden hebben, zou ik niet weten, maar ik neem aan dat ze wel iets hebben om overal televisie te krijgen. Helaas zal je waarschijnlijk alles via kabels moeten doen denk ik, tenzij dat systeem van KPN via het stopcontact wel goed werkt. Ik zou wel alle televisies voorzien van een AppleTV, zodat de content van de computers makkelijk op de tv’s afgespeeld kan worden.

Qua hardware zou ik gaan voor de instap-MacBooks, deze zijn qua budget gunstiger en kunnen alles aan wat in een normaal huishouden gevraagd wordt. Je kan voor een iPad gaan, maar ik denk dat het op de lange termijn prettiger is om met laptops te werken. Ze kunnen net iets meer. Een centrale iPad zou wel kunnen, maar dan zit je weer met e-mail-accounts, agenda’s etc, wat een puinhoop wordt als je dat met vier mensen gaat delen. Uiteraard kan je voor een betere MacBook gaan, maar dat hangt meer van je behoeften af.

Je boodschappenlijstje ziet er dan als volgt uit:
    – 4 MacBooks (€4.000)
    – 4 AppleTV’s (€400)
    – 1 AirPort Extreme (€159)
    – 1 of 2 ethernet-HD’s (€200)
    – de spullen voor UPC of KPN.
    Het kost een paar centen, maar als je alles in één keer perfect wil hebben, dan is dit wat je nodig zal hebben. Voordeel is dat het onderhoud en beheer makkelijk is. Je kan gaan voor Apple Remote Desktop om de computers te beheren en om toezicht te houden. Eventueel kan je alle stereo’s ook aansluiten op APExpressen, zodat iedereen alle muziek overal draadloos kan afspelen. Uiteraard zijn er goedkopere alternatieven, maar of je daar gelukkig van wordt?

Bijdrager
    iMad

MacMini (8GB) ergens centraal.
    Hier koppel je meerdere externe schijven aan, die je zowel voor opslag van je audio data en video data gebruikt en voor je TimeMachine back-up. (Gecombineerde schijvenset (Raid))
    Voordeel kom je ruimte tekort kan je extra schijven eraan koppelen, zonder veel moeite.
    (2x 2TB extern HDD voor Data / Film / Audio en 2x 4TB extern HDD voor TimeMachine back-up en back-up Data / Film / Audio.) Kan ook kleinere schijven zijn afhankelijk van de hoeveelheid data.

Je gebruikt de MacMini ook als iTunes server / iPhoto server.
    En voor Downloaden van Films / Muziek. (SabNzbd).
    En eventueel omzetten van Films naar de juiste formaat (Handbrake)

Je kan nu in elke kamer dan wel via Draadloos netwerk of bedraad netwerk bij alle bestanden (Film / Audio / Data)
    Je kan via iTunes (thuisdeling) jouw muziek of film afspelen op jouw Mac (iMac / MacBook (Pro) / AppleTv) in elke kamer.

Gebruik 1 Airport Extreem en sluit de MacMini hieraan met een netwerkkabel.
    De andere Mac systemen draadloos of evt. ook met draad. (3 ethernet aansluitingen op AE)

Het bedienen van de MacMini bijvb. HandBrake doe je door schermdeling.

Wil je de Films / Foto / Audio nu afspelen op een Tv dan heb je Tv nodig met netwerkaansluiting / draadloos en kan je via het menu van de Tv de Films en Foto’s benaderen. (extra Switch nodig)

Of je maakt gebruik van een Apple Tv die je koppelt aan je iTunes libary op je MacMini.
    De Apple Tv kan je ook aan je audio apparatuur koppelen (versterker) zodat je Muziek kan afspelen.

Nu nog iedereen een iPod touch (4) voor het bedienen van je Apple Tv en voor communicatie onderling (FaceTime).

Successssssss………

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.