8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Polonium-210

Algemene ervaring homekit/Eve Extend

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik in een appartementsgebouw woon waar een onnoemelijke hoeveelheid wifi in de buurt is van andere bewoners en waarschijnlijk ook nog veel andere draadloze storing. Dat doet geen goed aan de ontvangst van draadloze wifi/bluetooth homekit gadgets of philips hue producten.

Al vanaf dat homekit beschikbaar is ben ik begonnen met een paar Eve slimme stekkers en hue lampen. Dat is uitgegroeid tot een volledig geautomatiseerd huis. Ik moet zeggen dat op momenten dat het werkte ik enthousiast was en weer eens een dingetje bijkocht.

Maar…er is gewoon altijd wel een accessoire dat niet reageert of een scene die niet uitgevoerd kan worden. Dus staan er zo langzamerhand ook iPads of Apple TV ’s als homehub te fungeren en dan nog reageert er altijd wel iets niet. Je zou zeggen dat bij iedere update van iOS dat ietsje beter zou moeten worden, maar nee.

De laatste  poging om e.a. op te lossen was de nieuwe Eve bluetooth extender. Deze ‘hub’ ontvangt op wifi en stuurt dan bluetooth naar max acht geselecteerde Eve accessoires in de buurt. Het was een crime om -vooral de oudere- Eve accessoires te koppelen aan dat ding: firmware updates van een kwartier per device, dan mislukken en weer proberen, dan koppelen aan de extender wat niet lukte…enfin na drie dagen worstelen alles gekoppeld. Maar als je nou denkt dat dat een probleem oplost dan heb je het mis want je hebt er een probleem bij. Toegegeven, als het werkt schakelen de accessoires in een scene razendsnel. Dat is een genot. Maar als de Eve Extend zelf de verbinding verliest (wat net zo regelmatig gebeurt) ben je dus gelijk acht accessoires kwijt… En zelfs nu het bereik vergroot zou moeten zijn geeft de Home app nog steeds regelmatig ‘dit accessoire regeert niet’ aan voor individuele accessoires. Om gek van te worden.

Dat zijn dus de Eve (Elgato) accessoires: Tussenstopcontacten, temperatuur meters, knoppen, sensoren: allemaal hetzelfde probleem. Het meest stabiel zijn de Hue lampen en de Logitech camera als je die tenminste in zijn eigen app over wifi (dus niet in homekit/bluetooth) bekijkt. Het ergste is de Honywell Lyric thermostaat. Die is in Homekit bijna altijd ‘niet reagerend’ om dan weer tien minuten te verschijnen.

Ik weet niet of het aan het slechte product homekit ligt of aan slechte implementatie door fabrikanten van de gadgets of dat ik gewoon pech heb om tussen veel wifi en andere draadloze frequenties te wonen, maar ik wou gewoon eens mijn ervaring kwijt.

Mijn wifi is overigens voldoende dekkend dmv Linksys Velop meshing nodes. Maar ook die verliezen regelmatig verbinding 🙄🤪

Bijdrager
    nnsa

Helaas kenmerkt de domotica markt zich door de vele verschillende protocollen. Als U dat allemaal door elkaar gebruikt is het inderdaad vragen om ongelukken – lees disconnectiviteit. Waarom houdt U het niet ‘gewoon’ bij Hue ? Die hebben tegenwoordig ook slimme stekkers etc. En met hun nieuwste hub heeft U een stabiel systeem. Kort door de bocht denk ik / lees ik dat U teveel ‘door elkaar’ gebruikt. Ook in een appartement moet het goed kunnen werken door uw WiFi kanalen zorgvuldig te kiezen. En anders is misschien Homey voor U een oplossing, maar die heeft wel een groot ‘hobby’ gehalte, maar als U het apparaat snapt, werkt het goed. Zeker om verschillende protocollen aan elkaar te knopen.

Aan Homekit ligt het in ieder geval niet.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door nnsa.
    Bijdrager
    Polonium-210

Als producten worden geadverteerd als ‘werkt met homekit’ want dan ‘kun je dit en dan kun je dat’…en als dat dan vervolgens aangeschaft wordt en er vanuit gegaan wordt dat je ook ‘dit en dat’ ermee kunt dan is dat toch niet vragen om ongelukken door de consument maar verkeerde voorlichting van de verkoper? Dan zou gewaarschuwd moeten worden tegen gebruik door elkaar.

Het enig echte andere protocol dan homekit is in mijn geval Hue (zigbee dacht ik), maar dat is compatible met homekit volgens de specificatie.

Bijdrager
    nnsa

Problemen liggen ook altijd aan een ander.

Bijdrager
    Polonium-210

In dit geval waarschijnlijk aan de buren dan, daar heb je gelijk in 😊

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door Polonium-210.
    Bijdrager
    nnsa

Ik zou eens beginnen om een scan te doen van de WiFi zenders in uw omgeving en dan te kijken wat de sterkte is en welke kanalen. Eventueel kunt U uw eigen WiFi kanaal aanpassen.

Dan vaststellen of U een GOEDE (WiFi)router heeft, i.c.m. een goede ingekochte snelheid. Bedenk dat er van de snelheid die op de router binnenkomt steeds minder overblijft bij de apparatuur, zeker als deze meters wegstaat.

Daarna zou ik de Homekit Hub optimaal configureren qua WiFi. U vermeldt niet met welke hub U werkt. Ik hoop met een AppleTV en deze liefst bekabeld aangesloten (met een ethernetkabel heeft U geen last van interferentie).

Daarnaast ben ik niet kapot van WiFi naar BlueTooth sturen. Vaak heeft BT maar een bereik van maximaal 10 (!) meter. Veel beter is om te kiezen voor het Z-wave protocol (van bijvoorbeeld Fibaro. Fibaro heeft ook Homekit compatible devices. Maar let op Fibaro is niet zondermeer te configureren, dus bezint eer ge begint). Misschien voorlopig even bij HUE blijven en die stekkers gaan gebruiken… helaas.

Bijdrager
    Polonium-210

En toch…

Interessant artikel over de tekortkomingen van homekit in iOS 12 maar blijkbaar is 13 niet veel beter:

https://linkdhome.com/articles/2019/2/27/homekit-issues-linger-under-ios-12

Bijdrager
    nnsa

@Polonium: interessant artikel, maar voorspelt niet veel goeds. Als U deze issues ook heeft, zou ik op zoek gaan naar een andere aansturing van uw domotica.

Kijk eens naar indigogo

of Homey, misschien gaat het dan wel werken. Homey heeft een forse leer-curve, maar werkt wel. Tevens knoopt Homey de diverse protocollen aan elkaar en kunt U binnen die omgeving langszaam de devices verbeteren / vervangen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.