14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Raddie

alarmsysteem woning

Beste forumgenoten,

Is er wellicht iemand met een advies of ervaring met het installeren en bedienen van een alarmsysteem in een woning? Het betreft hier het huis van mijn ouders, zij willen liever geen duur abonnement op een alarmcentrale (kost al snel honderden Euro’s per jaar).

De wensenlijst die ik zo uit mijn mouw kan schudden:
    – Eenvoudig bedienbaar
    – Verschillende zones, dus beneden aan terwijl je ’s nachts boven ligt te slapen
    – Aan/uitschakelen met een sleutel, afstandsbediening of cijfercode
    – Status uitlezen op afstand, bij voorkeur via Mac of iOs apparaat (door mij dus)
    – Hard geluidsalarm aan / in de woning
    – Maar ook melding per telefoon bij alarm, de mijne bijvoorbeeld. En als ik niet opneem een andere

Vraag waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb gevonden: wat gebeurt er als er een alarm afgaat, al dan niet vals? Zit de hele buurt dan in de herrie totdat iemand (ik?) langskomt om het uit te zetten?

Ik heb geprobeerd mij een beetje te verdiepen in deze materie, maar wat ik vind is vooral van commerciële bedrijven die het heel graag voor mij installeren, vaak gekoppeld aan een abonnement op een alarmcentrale. Ik weet nog niet zo goed waar ik op moet letten en hoe goed de verschillende systemen zijn. Je kunt ze ook gewoon bij wehkamp.nl bestellen, maar is dat wel een beetje degelijk?

Heeft iemand tips, startpunten voor de verdere zoektocht, modellen of hele goede of juist slechte ervaringen? Ik hoor ze graag.

Bijdrager
    piebas

De eerste vraag die bij mij opkomt is wat is ongeveer het budget?
    Zelf zou ik niet beginnen aan een “zelfbouw” installatie.
    Ook draadloos zou ik niet doen (gedoe met batterijen en zo)
    Zelf heb ik een systeem in huis wat is aangelegd door een bedrijf met daarbij een door melding naar mijn GSM met een gesproken bericht.
    Je kunt ook een sms laten versturen bij een alarm.
    Voor zover ik weet is het niet toegestaan om een buitensirene te hebben (misschien verschild dit per gemeente)
    Als mij alarm af gaat blijft de binnensirene 2 minuten gaan en stop dan.

Bijdrager
    justhan

Om met een van de laatste dingen te beginnen: een hard geluidsalarm aan de woning, zal – zeer zeker bij één of meerdere malen vals alarm – duurder gaan worden, dan een abonnement op een alarmcentrale. Als je je bedenkt dat buren al heel snel de politie gaan bellen en deze (steeds) voor niets komt, kun je daarop worden aangesproken, met het gevolg dat je moet betalen voor de onnodige actie.

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij hetgeen piebas je al heeft verteld

Bijdrager
    Brombeer
    Raddie op 14 juli 2013

Vraag waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb gevonden: wat gebeurt er als er een alarm afgaat, al dan niet vals? Zit de hele buurt dan in de herrie totdat iemand (ik?) langskomt om het uit te zetten?

Ja, je maakt er geen vrienden mee en je hoeft echt niet van je buren te verwachten dat ze hun gezondheid riskeren om een gewelddadige balkanboef in de kraag te vatten.
    Dan heb je meer aan een stil alarm dat voor het bewijsmateriaal een verborgen hi-res-camera in werking zet en een bevoegd iemand alarmeert.

Een alarm waar niet op gereageerd wordt heeft weinig zin, en daarom zit je aan een abonnement vast. Het is een groeimarkt, dus goedkoop gaat het vooralsnog niet worden.
    De DHZ- en budgetoplossingen bij Wehkamp of Halfords etc zijn meer om het eigen geweten te sussen dat men iets aan een al dan niet reëel bestaand probleem doet, al kan of wil men een deugdelijke oplossing niet betalen. Wil je het echt zelf doen, dan zul je op het gebied van protocollen en techniek voor jezelf een paar wielen moeten uitvinden.

Ikzelf zoek het meer in de psychologische kant. Enerzijds kunnen je ouders een andere krant nemen, anderzijds kun je het pand onaantrekkelijk maken om in te breken. Geen zichtbare protserige elementen (dure auto) om en in het huis bijvoorbeeld, maar wel deugdelijk hang- en sluitwerk, dat de fysieke toegang flink vertraagt.

En mocht er eens zijn ingebroken, dan vooral niet te snel nieuwe vervangende producten kopen, want ‘ze’ komen daar graag voor terug.

Bijdrager
    e.abrahamse

Beste Raddie,

Beveiliging is een hot issue tegenwoordig. Wat jullie willen is een veilige thuisomgeving. Daarvoor willen jullie een alarminstallatie installeren die het bij brand en inbraak altijd doet. Omdat leken vaak geen enkele kennis en ervaring op dit gebied hebben, kiezen ze op prijs een eenvoudige oplossing zonder zich de gevolgen van deze keuze realiseren.

Mechanische beveiliging (met politiekeurmerk) vertraagt maar maak enkele minuten. In vele gevallen is een openstaand raam veel sneller en ook het intikken van een raam eenvoudiger. Tegenwoordig wordt er veel vaker overdag ingeslopen, waardoor het voorval een verzekeringstechnisch drama wordt.
    Een elektronisch alarm werkt ook bij brand. In Nederland zijn er meer dan 40.000 woningbranden, die door menselijk optreden en defecte elektrische apparaten worden veroorzaakt

De wensen die je opnoemt zijn standaard. Maar let op: iedere woonsituatie is anders en vraagt om een aangepast advies. Het hebben van loslopende huisdieren en (klein) kinderen vraagt al om aangepaste oplossingen. Veel huizen worden helaas alleen op de begane grond beveiligd. Soms is het voor een lenige inbreker kinderspel om via de kliko op de keukenuitbouw via het slaapkamerraam op de eerste verdieping via een (’s nachts) openstaand raam in te breken. Staat hij/zij wel bij je ouders in de slaapkamer!! Doormelding naar eigen (mobiele) telefoons wordt vaak toegepast, lijkt gemakkelijk en goedkoop, maar is praktisch gezien niet optimaal. Veel vals alarm maakt op den duur jou en de anderen minder alert, uitval van het mobiele net zorgt voor gemiste oproep, als je zelf ver weg of met vakantie bent kun je niets doen. Vergeet ook niet de schrik- en paniekreacties die op een inbraak en brandalarn volgt. Bij brandalarm voorkomt tijdige opvolging veel persoonlijke en financiële ellende. Op een goede alarmcentrale werken professionals die hier dagelijks mee te maken hebben, die ervaring hebben wat zij het beste kunnen en moeten doen en die directe toegang tot hulpdiensten hebben. Adequaat optreden redt levens en goederen waaraan je emotioneel gehecht bent. Vandaar dat een professioneel maakwerkadvies een essentiele voorwaade is om een goed inzicht te krijgen in jjullie specifieke situatie, de optimale mogelijkheden van mechanische én elektronische beveiliging en hun uiteindelijke voordelen. Alleen wanneer je een goed advies krijgt kun je zelf bepalen of dit voor jullie de beste oplossing is en of dit de uiteindelijke financiële investering waard is.

Een duurzaam effectieve alarminstallatie vereist naast goed erkende apparatuur regelmatig onderhoud. Vraag daarom advies bij een erkend Borg beveiligingsbedrijf. Laat je door meerdere partijen in het bijzijn van de uiteindelijke gebruikers ter plekke voorlichten over de kwaliteit van de huidige beveiliging tegen brand en inbraak, de mogelijkheden en de specifieke voordelen ter plaatse. Een goed draadloos systeem hoeft geen immense investering te betekenen.

Waar het om gaat is dat het uiteindelijke systeem altijd goed functioneert en dat er bij calamiteiten altijd opvolging door professionals (politie en brandweer) is. Indien de buren, jij en/of de anderen om welke reden dan ook niet in staat zijn adequaat op te volgen ben je zonder doormelding naar een meldkamer toch de dupe. Een abonnement voor opvolging en onderhoud lijkt duur, maar voorkomt in de praktijk een hoop ellende achteraf. Inbraak en brand veroorzaken veelal persoonlijke trauma’s die niet in geld uit te drukken zijn. Het verbaast mij altijd dat mensen heel veel geld betalen voor talloze verzekeringen terwijl brand en inbraakpreventie vrijwel alleen gebeuren als het (achteraf) al te laat is; met alle persoonlijke en financiële gevolgen van dien. Ik begrijp je goede bedoelingen, maar dit is echt iets waar je deskundigheid en ervaring voor nodig hebt. Laat je door 3 bedrijven voorlichten en kies dan het bedrijf waar jullie allemaal het beste gevoel bij hadden. Als ‘goedkoop’ achteraf niet blijkt te werken, heb je uiteindelijk een veel te hoge prijs betaald.

Veel succes en een veilige toekomst!!!

P.S.: waarom heb je uiteindelijk voor een Mac of iOS device gekozen?

Bijdrager
    Beech

Ik heb me hier de laatste maanden, ook vanwege allerlei aanbiedingen, ook van persoonlijke aard, behoorlijk in verdiept en na veel gesprekken besloten
    het bij mijn hond te laten.
    De volgende blijft altijd buiten, misschien neem ik er wel twee.

Bijdrager
    Raddie

Dank allemaal voor de zeer uitgebreide reacties. Ik heb al een heel aantal opmerkingen en gedachten die mij weer verder aan het denken zetten. Ik begrijp nu in ieder geval al beter waarom het niet zo eenvoudig te Googlen is allemaal.

Bij bewijsmateriaal achteraf door middel van videobeelden heb ik nog wel mijn bedenkingen. Ik heb niet het idee dat het zoveel helpt om de daders in de kraag te vatten en als dat wel gebeurt, wat de kans is dat er iets van de buit terugkomt? Maar misschien is een camera nog wel een extra afschrikking. Het idee dat ze toch wel binnen komen als ze dat willen blijft ook een beetje hangen. Vette steen door de ruit, even 10 minuutjes wachten of er iemand reageert en dan rustig het huis ondersteboven keren. Misschien helpt een camera dan ook weer. Als inbreker zou ik overigens even in de meterkast kijken of ik de recorder niet meteen ook even kan inpikken. Kortom: twijfels dus en misschien is het inderdaad wel nodig om een alarmcentrale achter de hand te hebben. Maar wat doen die dan weer? Als ze komen, of de politie inschakelen, duurt het natuurlijk ook alweer enorm lang totdat er een betrouwbaar persoon bij de voordeur staat en zijn de spullen nog steeds weg. Ik moet het dus nog verder laten bezinken. Nogmaals dank en als er nog mensen met aanvullende suggesties zijn hoor ik dat alsnog graag. Een mooie week allemaal!

Bijdrager
    Beech

Als je camerabeelden als bewijsmateriaal wilt gebruiken moet op je huis duidelijk aangegeven zijn dat deze worden opgenomen.Lees hier verder. Overigens kun je de beelden “in de cloud (laten) opslaan”.

Bijdrager
    e.abrahamse

Een professioneel aangelegde alarminstallatie met duidelijke stickers op de juiste plekken werkt preventief en is zo ontworpen en aangelegd dat deze optimale bescherming biedt voor die zaken die je wilt beveiligen.

Snelle kraken blijf je houden. Direct alarm door middel van een binnensirene kan dan veel ellende voorkomen. Het alarm schrikt inbrekers af en waarschuwt alle bewoners voor onaangekondigd bezoek. Als er niets gebeurt weten ze dat ze alle tijd hebben en zullen ze verder gaan zoeken. Veel kraken leveren snelle handel in de vorm van telefoons, tablets, laptops en huis- en autosleutels op. Een aantal inbrekers maakt deze zaken snel te gelde om in andere behoeften te voorzien.

Alert zijn op insluip- en inbraakmogelijkheden (vooral in de zomer) en goed nadenken waar je welke zaken zichtbaar laat slingeren kan veel ellende voorkomen. Belangrijke papieren, back-ups, sieraden en diverse apparatuur kun je beter in een goede brandwerende kluis bewaren. Goede kluizen kosten aanzienlijk minder dan het gemis van gestolen waar.

Voor inbrekers die van nieuwe spullen houden gaan vaak in nieuwbouwwijken aan de slag. Dan blijken goede sloten onvoldoende waarborg voor veilig wonen. Mochten ze een oude tv of computer meenemen, doen ze dat met de redenering dat u goed verzekerd bent en snel een vervangend apparaat in huis hebt. Reden te meer om er na 4 tot 10 weken nog een keer op uit te trekken.

Verwaarloos vooral ook het brandgevaar niet. Maak regelmatig een rondgang langs stoffige plekken waar losse elektriciteitsblokken en adapters in een kleine afgesloten ruimte samen stofhappen. Controleer de filters en de achterzijde van wasmachines en drogers. Deze verzamelen voldoende stof voor elektrische kortsluiting.

Voor diegene die een hond als beveiliging willen aanschaffen is het belangrijk te weten dat alleen Duitse honden bij onraad vanuit zichzelf bellen. Veel honden slapen of worden met verdovingsspray in slaap gebracht. Geen enkele hond is handig met blusmiddelen, ook is zijn/haar blaasinhoud onvoldoende voor zelf het kleinste brandje. Ook zullen ze hun door u veronderstelde taakomschrijving nooit begrijpen. Als integrale professionele Thuis Hulp Verlener is geen enkele hond succesvol opgeleid.

Een goed advies van een professioneel beveiligingsbedrijf kan ieders ogen op de juiste manier openen. Zij hebben ervaring en weten welke voorzieningen in uw specifieke geval effectief zullen zijn. Veel mensen beveiligen hapsnap en vergeten daardoor de goede dingen vooral goed te doen.

Het is een misvatting dat je samen met Google alle wijsheid van de wereld in pacht hebt. Met gezond boerenverstand en authentiek vakmanschap is in de geschiedenis door gewone mensen al heel veel goeds voortgebracht. Maak hier gebruik van…

Bijdrager
    ramonvanrijsbergen

Als alarmsysteem is Woonveilig een goed alternatief. De basisset heb je al voor €299 en is naar wens uit te breiden met extra deur/raamcontacten, camera’s en bewegingsmelders enz. Heel het alarmsysteem werkt draadloos en via het internet. Zodra je alarm krijgt wordt je naar verschillende telefoonnummers naar keuze gebeld. Bij systeem meldingen (internet eruit, batterijen vervangen) krijg je een mailtje of kan je evt. gebeld worden. Het alarm kan in en uitgeschakelt worden met een pincode, handzender(afstandsbediening) of met de woonveilig app. Ik heb dit systeem ook en ben hier zeer tevreden over. Kijk maar voor meer info op Woonveilig.nl.

Bijdrager
    JJmac

Maw.. een basis set van 300 euro? dat kan niet veel zijn.
    Neem in ieder geval goede melders om valse meldingen uit te sluiten.
    Wij hebben er een met een kiesmelder, die belt als er een stroomstoring, sabotage, of een inbraak is, als ik niet opneem dan belt hij de volgende persoon enz..
    Een keer per jaar wordt het systeem gecontroleerd dit kost een paar tientjes, een maal in de ca 4 jaar komt er een nieuwe accu in.

Bijdrager
    ramonvanrijsbergen

De bassisset is eigenlijk maar voor 1 verdieping. Een losse bewegingsmelder kost 65 euro. Dus je bent zoiezo meer als 300 euro kwijt. Het Woonveilig systeem is bovendien aanbevolen door Vara Kassa, ComputerTotaal, ComputerIdee, Quest, RTL4 en SBS6. Het is niet duur omdat bij bedrijven waar voor ieder huis offertes gemaakt moeten worden daar ook geld voor wordt gerekent+het wordt geinstalleerd(wat ook meer tijd kost want het is niet draadloos)

Bijdrager
    Raddie

@JJmac, welk systeem heb jij precies dan? Dat klinkt een beetje als waar ik naar op zoek ben. Als het systeem een lijst kan afbellen is het risico op valse meldingen al veel kleiner. Dank alvast en nogmaals, ook aan alle andere reageerders!

Bijdrager
    JJmac

Heb dit systeem ca 15 jaar geleden aangeschaft en nog nooit een valse melding gehad.
    Ik heb toen de tijd gekozen voor duo melders, iets duurder maar nooit geen loze melding.
    Heb dit systeem aangeschaft bij een erkend bedrijf.
    Wat ook nog leuk is, als er een stroomstoring is wordt je s’nachts gewekt door een geluid, hierdoor kun je je niet verslapen.:-)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.