8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    hotel17

al mijn data delen vanuit 1 HD (NAS?)

ik heb 4 Macs (iMac 27″, iMac 17″, MacBook White 13″, Macbook Air 11″).
    ik wil graag mijn iTunes, iPhoto en iMovie bibliotheek kunnen gebruiken (wijzigen, lezen, bewaren,…) vanuit elk van deze Mac.
    m.a.w. ik begin met montage van een filmpje op mijn 27″ iMac in mijn kantoor, en ik werk hier later (wanneer mijn vrouw gaan eten is en ik babysit van dienst ben) verder aan op de iMac 17″ die in de woonkamer staat (of op de MacBook).

ik ken niks van NAS, RAID en andere zaken.
    ik heb een Airport Extreme in de woonkamer. Mijn internet modem (aansluiting Telenet België) zit in de kelder. van daaruit loopt een utp kabel naar mijn iMac 27″ op kantoor. zie afbeelding voor schema
    mijn boerenverstand zegt om een harde schijf aan te sluiten vlak na de modem van mijn provider (telenet) zodat elke Mac hier aan kan.

klopt deze redenering? moet ik dan een netwerk harde schijf kopen met gigabit aansluiting of zo? ik denk met 2Tb genoeg te hebben en dan nog een extra die constant een back-up maakt van de eerste HD….

soit ik ken er niks van. Kan iemand mij hier advies geven voor een Mac-vriendelijk product zonder al te veel instellingen. graag in mensentaal;-)

mijn budget is rond de 500€ max.

alvast bedankt!

Bijdrager
    MacSjon

@hotel17: wat jij wilt moet kunnen, maar is niet handig daar Apple veel problemen heeft met het gebruik van 1 database door meerdere computers. Als je je iTunes bibliotheek bv opent op een andere computer word deze eerst gechecked en opnieuw opgebouwd o.i.d. het duurt iig een eeuwigheid. Ik verwacht dat dit bij iMovie nog vele malen erger zal zijn.

Daarnaast is het ook niet mogelijk om met 2 computers tegelijk verbonden te zijn, maar dat lijkt me nog wel te overzien.

Geen idee wat de opties zijn als je gaat werken met OSX lion server, maar misschien dat dat uitkomst brengt in jouw situatie.

ps: als je iMovie database draadloos verbonden word dan denk ik dat het sowieso niet werkt daar dit veel te traag is.

Bijdrager
    MacSjon

De volgende opstelling lijkt mij voor jou beter:

Zo haal je twee switches er tussenuit en laat je alles lekker regelen door de Airport Extreme. De iMac zou ik bedraad aan je netwerk hangen als je die mogelijkheid hebt.

Aan de AE kun je een harde schijf hangen met usb hub waardoor je meerdere schijven kunt aansluiten. Deze kun je vervolgens gebruiken als centrale dataopslag/TM back-up.

Bijdrager
    hotel17

Hey Macsjon, bedankt voor je tekening!:-D
    Ik had deze setup al uitgeprobeerd. Probleem is dat ik de AE dan in de kelder aan mijn modem van mijn provider moet hangen, en dat ik dan zo goed als geen signaal meer heb in de woning (Wifi geraakt moeilijk door betonlaag).
    Daarom zocht ik een soort AE, maar dan zonder wifi. Dus een Router waar ik een HDD aan kon hangen.
    Daarom kwam ik op NAS.

Bijdrager
    hotel17

Ook dit nog: de iMac rechtstreeks verbinden met de AE of (zoals het nu is) rechtstreeks met de switch is mogelijk, maar dan heb ik op kantoor geen wifi niet meer (iPad en iPhone).

Ook raar: als ik de kabel die uit de kelder vertrekt rechtstreeks op mijn iMac zet dan zie ik alle andere Macs in huis in de Finder. Ook de iTunes library van de iMac kan ik dan afspelen op mijn ATV.
    Sluit ik de kabel aan op een draadloze Router en dan vanuit de Router een kabel naar mijn iMac, dan zie ik de andere Macs niet meer, alsook geen iTunes library op de ATV.

Bijdrager
    hotel17

Ik heb net een fantastische ontdekking gedaan.
    ik had in mijn kantoor een router staan die van povere kwaliteit was.
    ik heb nu de internet verbinding van mijn iMac gedeeld van ethernet over wifi (en beveiligd met paswoord).
    gevolg is dat ik nu met mijn macbook air, iphone en ipad op het netwerk kan inloggen en snelheden van 28Mbp/s haal:-) (mijn iMac haalt 49Mbp/s).

waarschijnlijk weet iedereen dit hier al, maar ik dus niet:-)
    heb dus eigenlijk geen router nodig….

Bijdrager
    martijn888

Hotel17,
    Ik ben benieuwd naar je ervaring. Ik heb een soortgelijke situatie met een mini die als media center fungeert, en dus alle ilife media bevat.
    Ik wil vanaf een nieuwe macbook air imovie gaan draaien, maar met media op een centrale plek.
    Ik heb zorgen over:
    Snelheid imovie realtime bewerken video als de content elders staat, over wifi benaderd. Kun je de full res movies op een nas zetten, en dat de thumbnailbestanden wel lokaal staan?
    Indexatie tussen ilife apps onderling: ik heb nu imovie projects waarin iphoto, itunes en imovie media samenkomen. Dit werkt allemaal prima binnen dezelfde user. Gaat dit niet vollledig mis als je de mediabestanden centraal zet. Wat gebeurt er als je op de ene mac een photo wist: hoe snapt de index van de anderee mac dit?

Het bevreemd mij dat er geen out of the box synchronisatie oplossing is voor networked ilife. Iedereen heeft toch meerdere macs tegenwoordig?
    Ik had de hoop dat de alom geprezen iphoto for ipad een weg naar de oplossing was, maar daar kun je niet eens je mac library mee benaderen. Met vpn het scherm overnemen van de andere mac is ook niet werkbaar omdat de snelheid niet voldoende is over wifi (bedraad zou dat wel moeten lukken denk ik?)

Dank voor je ervaringen!

Bijdrager
    MacSjon
    martijn888 op 30 maart 2012

Ik wil vanaf een nieuwe macbook air imovie gaan draaien, maar met media op een centrale plek.

Ik heb zorgen over: Snelheid imovie realtime bewerken video als de content elders staat, over wifi benaderd. Kun je de full res movies op een nas zetten, en dat de thumbnailbestanden wel lokaal staan?

Het lijkt mij niet werkbaar. iMovie via WiFi is een no go, met een kabel zou je het nog kunnen proberen. Mijn iMac heeft het nu soms al zwaar als ik bestanden lokaal heb staan.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.