23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    McMeller

Al ervaring opgedaan met schone installatie macOS High Sierra?

Vorige week sneed ik al aan dat installeren via Target Disk Mode niet meer mogelijk is in macOS High Sierra. Jammer, als je het mij vraagt, maar het zal zijn reden hebben.

Inmiddels dus voor schone installaties overgestapt op de USB-stick. Ik ben erg benieuwd wie hier al ervaring mee heeft opgedaan, want die van mij lopen uiteen.

Vorige week heb ik een iMac en MacBook Pro van de nieuwste generatie (2017), een MacBook Pro Retina (2014), twee oudere MacBook Pro’s (2011 en 2012) en een MacBook Air (2013) probleemloos een schone installatie gegeven. Hierbij heb ik elke keer de gehele SSD als APFS geformatteerd en liep de installatie in één keer door. Feilloos.

Gisteren met nog vier Mac’s aan de gang, met een verse stick met de nieuwste build van afgelopen donderdag. Ik begon met een MacBook Pro Retina, weer geen enkel probleem met formatteren als APFS vooraf. Maar daarna begon het gelazer. Een oudere MacBook Pro, voorzien van gloednieuwe SSD, startte na het voorbereiden opnieuw op naar de macOS-hulpprogramma’s in plaats van de installatie voort te zetten. Ik kon wel zien dat er ongeveer 5GB aan data op de SSD was geparkeerd. Voor de tweede keer de installatie doorklikken zonder de schijf opnieuw te wissen bracht me wéér op hetzelfde scherm terug.

Om die uit te sluiten, richtte ik de USB-stick opnieuw in. Geen verschil. En ik probeerde het met een MacBook Air van vorig jaar en zelfs met een MacBook Pro van de voorlaatste generatie (Thunderbolt 3). Allemaal hetzelfde probleem. Wat bleek de oplossing voor deze drie gevallen: de SSD niet formatteren in APFS maar in het vertrouwde HFS, wat tijdens de installatie wordt geconverteerd naar APFS. Terwijl vooraf formatteren als APFS dus al zeven keer probleemloos ging, op allerlei generatie systemen.

De rode draad in dit verhaal ben ik kwijt. Het hangt duidelijk niet strikt samen met de generatie Mac. Het is ook niet zo dat de systemen waarop het wel lukte, allemaal al op High Sierra zaten voordat ik de herinstallatie deed.

Een concrete vraag heb ik niet maar het lijkt mij nuttige informatie voor de community en ik ben erg benieuwd naar andere ervaringen tot nu toe.

• Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  McMeller.

Bijdrager
    hvlint

in het kader van de domme vragen maar waarom niet verse installatie via Recovery modus?
    daarnaast lijkt het of de installatie met APFS wel of niet lukt iets maken heeft met het soort SSD

Bijdrager
    McMeller

Geen domme vraag. Met ingebouwde recovery herstel je het huidige OS, waarna je kunt upgraden naar het actuele.

Bovendien moet je het dan per keer downloaden, eigenlijk dus zelfs twee keer per machine.

Zeer tijdrovend, en ik ben liefhebber van een schone installatie met het actuele OS. Vandaar deze aanpak.

Bijdrager
    GoeieDag

Je hebt geen bootable usb stick nodig. Je hoeft alleen de installer op die usb stick te hebben, dan start ie alsnog op van de recovery partitie.

En met de recover kun je ook naar het laatste (voor betreffende Mac compatibel) macOS gaan, middels Option-Command-R.

Bijdrager
    hvlint

McMeller
    via recovery kun je wel degelijk de nieuwste installeren.

citaat apple support site:

“Opstarten via macOS Recovery
    macOS Recovery installeert verschillende versies van macOS afhankelijk van de toetscombinatie die u tijdens het opstarten indrukt. Houd een van de volgende combinaties ingedrukt direct na het indrukken van de aan-/uitknop om de Mac in te schakelen. Laat los wanneer u het Apple logo of een draaiende wereldbol ziet.
    Command (⌘)-R
    Installeer het nieuwste macOS dat was geïnstalleerd op de Mac, zonder te upgraden naar een latere versie.
    Option-Command-R
    Upgrade naar het nieuwste macOS dat compatibel is met de Mac.
    Shift-Option-Command-R
    Vereist macOS Sierra 10.12.4 of hoger Installeer het macOS dat bij de Mac werd geleverd, of de versie die er het dichtste bij zit en die nog beschikbaar is. Voor deze combinatie is macOS Sierra 10.12.4 of hoger nodig.”

Bijdrager
    McMeller

Bedankt voor je aanvulling, maar ik snap het niet helemaal.

GoeieDag op 08 oktober 2017

Je hebt geen bootable usb stick nodig. Je hoeft alleen de installer op die usb stick te hebben, dan start ie alsnog op van de recovery partitie.

Oké, waarom zou Apple dan zelf deze instructies geven? En dat laatste, opstarten van de recovery partitie, is toch juist wat je niet wil? Sterker nog, ingeval van een nieuwe schijf is die er niet eens. Wil je toelichten wat je bedoelt?

En met de recover kun je ook naar het laatste (voor betreffende Mac compatibel) macOS gaan, middels Option-Command-R.

Die toetscombinatie brengt je bij Internet Recovery, toch? Dan heb ik daarmee andere ervaringen opgedaan dan jij. Allereerst duurt het opstarten hiervan veel te lang als je meerdere systemen wilt doen. Daarnaast kreeg ik op een MacBook Pro van vorig jaar gisteren gewoon Sierra aangeboden en op een oudere MacBook Pro zelfs Lion. In beide gevallen geen keuze voor High Sierra.

Bijdrager
    McMeller
    hvlint op 08 oktober 2017

McMeller
    via recovery kun je wel degelijk de nieuwste installeren.

citaat apple support site:

Thanks, maar zie mijn reactie hierboven. Met Internet Recovery kon ik niet kiezen voor High Sierra. En het duurt gewoon veel te lang om dit per Mac te moeten opstarten en downloaden.

Overigens een aanvulling op dit verhaal. Ben nu bezig een oudere MacBook Pro en een jongere iMac ook schoon te installeren. In beide gevallen lukte het weer gewoon om te installeren met formatteren als APFS vooraf. Tot nu toe lukte het dus alleen gisteren niet, bij 3 van de 4 Mac’s, en moest ik in eerste instantie formatteren als HFS.

Bijdrager
    Q-collective

Ja en nee. Je kunt weliswaar opstarten naar de Recovery, maar de installer doet het dan niet. Je hebt er dus niet veel aan.

Bijdrager
    McMeller

Ik zit nog na te denken over jullie input.

Feit: 10.12.4 wordt als eis gesteld om het nieuwste OS te kunnen installeren d.m.v. Internet Recovery. Ook een feit: op een recente MacBook kreeg ik die optie niet, ik kreeg alleen Sierra aangeboden. Laat ik op basis hiervan aannemen dat die MacBook niet op 10.12.4 of nieuwer zat, hoewel ik dat niet 100% zeker weet. Ik weet wel zeker dat hij op Sierra draaide. Die andere twee Mac’s waarbij het niet lukte, draaiden zeker een ouder OS dan Sierra.

Als dat zo was, zou je de conclusie kunnen trekken dat een schone installatie van macOS High Sierra, waarbij je vooraf als APFS formatteert, pas zal lukken als die Mac minstens op Sierra 10.12.4 draaide. Dat is dan namelijk de enige gemene deler in dit verhaal, maar wel voorzichtig op bovenstaande aanname gebaseerd. Wat ik ook nagenoeg zeker weet, is dat alle Mac’s waarbij het wel lukte, inmiddels 9 van de 12, allemaal op Sierra 10.12.4 of nieuwer draaide.

Ik had deze oorzaak ook al bedacht, maar ook weer van tafel geveegd omdat die ene MacBook Pro wel degelijk op Sierra zat. Maar, waarschijnlijk dus niet op 10.12.4 of nieuwer.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  McMeller.

Bijdrager
    GoeieDag
    Q-collective op 08 oktober 2017

Ja en nee. Je kunt weliswaar opstarten naar de Recovery, maar de installer doet het dan niet. Je hebt er dus niet veel aan.

Ik meen nochtans dat ik dat toch een heel aantal keren heb gedaan. Ik heb dan simpelweg het installatiebestand op een USB stick gesleept, deze dubbel-geklikt en daarmee de installatie in werking gezet. En dan kan ie alleen van de RP zijn opgestart. Probleemloos.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    McMeller

Sorry GoeieDag, ik snap je verhaal niet helemaal. Maar in hoeverre is het relevant aan het vraagstuk?

Bijdrager
    GoeieDag

Relevant? Het gaat toch om ‘ervaringen bij schone installatie van HS’?!

Bijdrager
    GoeieDag

@mcmeller, je gooit de termen ‘Recovery’ en ‘Internet Recovery’ door elkaar. In het eerste geval start de Mac op van de ingebouwde Recovery Partitie, en wordt het OS via een download binnengehaald, in het tweede geval start de Mac op van een server van Apple, dus daadwerkelijk een boot via internet. Je ziet dan ook een wereldbol ipv een appel bij opstarten.

Het artikel waar ik en @hvlint de kennis vandaan halen is deze: https://support.apple.com/en-us/HT204904

Bijdrager
    McMeller

Precies, en Internet Recovery start ik toch op met Option+CMD+R, en de lokale Recovery met CMD+R? Wat gooi ik dan door elkaar?

Bijdrager
    GoeieDag

Je hebt gelijk; ik dacht dat e.e.a. weer veranderd was, en ook het laatste macOS via de RP naar binnen werd gehaald. Maar toch maar even geprobeerd, en het is idd nog steeds via Internet R., ook een beetje on tegenspraak met Apple’s eigen doc.
    Excuses voor de verwarring.:-o

Bijdrager
    McMeller

Volgens mij zitten we niet op dezelfde frequentie.

Maar gelukkig lijkt achterhaald waarvan afhangt of een schone installatie van High Sierra met, formatteren als APFS vooraf, mogelijk is. Vrijwel zeker hangt dit ervan af of de Mac op macOS Sierra 10.12.4 of later zat. Zo niet, moet je eerst bijwerken of installeren op HFS.

hvlint, bedankt, je informatie dat Internet Recovery vanaf 10.12.4 het actuele OS aanbiedt bracht me op het juiste spoor. Dit heeft niet rechtstreeks met mijn vraagstuk te maken maar aangezien die ene Mac dat niet deed weet ik nu dat deze op een oudere versie gezeten moet hebben. En dan is het ineens een logisch verhaal: het lukte wel met alle Mac’s die op 10.12.4 of hoger zaten.

Bijdrager
    McMeller

Je hebt gelijk; ik dacht dat e.e.a. weer veranderd was, en ook het laatste macOS via de RP naar binnen werd gehaald. Maar toch maar even geprobeerd, en het is idd nog steeds via Internet R., ook een beetje on tegenspraak met Apple’s eigen doc.
    Excuses voor de verwarring.:-o

Lees dit nu pas. Thanks en no worries. Met elkaar worden we steeds handiger.

Bijdrager
    McMeller

Woensdag voorzie ik weer twee oudere MacBook Pro’s van SSD en een schone installatie. Iemand al recentere ervaringen met dit onderwerp?

Stel, deze systemen zaten nog niet op 10.12.4 of nieuwer, gaat het met de nieuwste build van 10.13.2 dan nog steeds mis indien ik direct als APFS formatteer?

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden geleden door  McMeller.

Bijdrager
    MrBelloNLD

geen idee, heb helaas niet de mogelijkheden om dat eventjes uit te testen, maar waarom niet een goed schoon “basis” systeem installeren op een mac (al dan niet met reader firefox etc etc), om vervolgens te clonen?

de eerste ervaring welke ik had met een macbook 2011 met harddisk is dat de te downloaden installer veel te klein was, dit leek weer te komen omdat die mac eerst een of andere firmwareupdate nodig had…

Bijdrager
    McMeller

Dat doe ik eigenlijk nooit. Ik installeer liever up-to-date en fix bij configuratie dan direct het Apple ID.

Feitelijk vraag ik me af of hetgeen ik afgelopen najaar ervaarde door een bug kwam, of dat het normaal was (en nog steeds is), dat je pas vooraf als APFS kan formatteren indien de Mac op 10.12.4 of nieuwer draait.

Als niemand het me vertellen kan zal het morgen vanzelf blijken, ik probeer het gewoon. Kan overigens best zijn dat beide Mac’s op 10.12.4 of nieuwer zitten en de vraag daarmee niet relevant blijkt. We zullen zien.

Bijdrager
    MrBelloNLD

ben benieuwd

m’n basis image heeft nog nooit een appleid ingegeven gekregen, en omdat veel mensen toch wat oudere 3th party sw en/of exotische printers gebruiken probeer ik eerst een ietwat ouder besturingssysteem zoals 10.12, of zelfs 10.11, dus dan geheel geen APFS trammelanten te verwachten….

verder zijn er met de 10.13.2 weer smb connectie problemen te verwachten, (en ook op te lossen/omzeilen..) zie

https://support.apple.com/en-ca/HT205926

https://discussions.apple.com/thread/8191222

https://support.apple.com/en-us/HT208209

Bijdrager
    McMeller

Klusje geklaard en dezelfde ervaring opgedaan. Twee identieke, wat oudere MacBook’s. Goede testcase, want de ene draaide Sierra en de andere nog Mavericks.

Beiden voorzien van nieuwe SSD en installatie gestart. Eerstgenoemde installeerde feilloos na formatteren als APFS, de tweede bracht me na het voorbereiden van de installatie terug bij de macOS-hulpprogramma’s, zonder foutmelding. Eenmaal als HFS geformatteerd probleemloos geïnstalleerd, inclusief firmware-update en conversie naar APFS.

Bijdrager
    MrBelloNLD

toch wel de trimm support enabled?

en de 10.13.3 combo update… (daarmee zouden de smb problematieken weer opgelost behoren te zijn..)

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.