8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    koolmees

(al de zoveelste) Surround-vraag

Hallo,

Ik ben al een hele tijd geleden geswitchd naar Mac OS X, samen met een Creative T6060 Speaker Surround System. Ik kom er echter nu achter dat het niet erg goed werkt..

In de winkel zeiden ze mij dat als je de groene plug in the koptelefoonuitgang deed, dat mijn iMac dan direct het geluid omzette naar front, center en rear. Nu hoor ik dus alleen voor geluid, en ik ging op onderzoek. Plugs van boxjes zaten er goed in, maar ik hoorde (behalve de frontboxjes) een ruis in de boxjes. Als ik de plugs van mijn frontboxjes in de rear-ingangen (in subwoofer) deed, hoorde je helemaal niks. Het ligt dus eigenlijk aan mijn iMac.. Heeft iemand hetzelfde probleem gehad en/of hoe opgelost dan? Wat kan ik er aan doen? Ik heb al een berichtje achtergelaten op het Creative forum, en op de support gekeken of meer mensen dit probleem hadden. Ja, je kan dit dus testen, alleen je moet een geluidskaart aanvinken, en in de lijst kan je alleen maar kiezen uit Creative geluidskaarten. Nu dus dezelfde vraag een jullie.. Het ligt volgens mij aan mijn Intel Mac, dus moet ik terug voor een nieuwe (5.1 speaker ondersteunde) geluidskaart?

Alvast bedankt!

Kees

Bijdrager
    Xigh

Het minijack plugje (dus dat groene plugje) is alleen voor stereo geluid. Je moet een optical out kabeltje hebben wil je je dolby kunnen gebruiken.

Bijdrager
    koolmees

Ja.. maar zo’n plugje is dat toch wel? Ik bedoel: het plugje loopt naar de surroundset en dat is Dolby..

Bijdrager
    KarelWillem

Ik kan me vergissen hoor. Maar met dat groene plugje krijg je op je Mac toch geen surround.

Daar is de optical plug voor bedoeld en die zit niet op je Creative setje.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”koolmees”

…en dat is Dolby..

Dolby is iets anders dan Optical hoor.

Bijdrager
    reneo
    ”koolmees”

In de winkel zeiden ze mij dat als je de groene plug in the koptelefoonuitgang deed, dat mijn iMac dan direct het geluid omzette naar front, center en rear.

Dan hebben ze je flink bedonderd in de winkel. Jouw speaker set heeft gewoon 3 stereo analoge aansluitingen. Het groene draadje geeft de audio alleen door aan front left en front right, het zwarte aan rear left en rear right en de oranje uiteindelijk aan de center en de subwoofer. Vrij normale manier van analoge aansluitingen, maar dan moet je ook een computer hebben die dus een geluidskaart heeft met zulks aansluitingen. Geen enkele apple macintosh heeft dat standaard. Wel een digitale 5.1 aansluiting, maar dat heeft jouw speakersetje weer niet…
    Wat je dus kan doen is terug naar de winkel gaan en de verkoper een schop onder z’n reet verkopen en voor dezelfde prijs een model met digitale ingang eisen. Of een 5.1 geluidskaartje gaan kopen, zoals bijvoorbeeld de Griffin Firewave.

Bijdrager
    sypie

Een koptelefoon uitgang is altijd stereo. Daar krijg je geen surround sound doorheen. Tenzij het op een andere manier aangestuurd gaat worden, wat ik niet echt logisch vindt.

Je zou voor surroundsound een extern stukje electronica moeten aanschaffen die aangestuurd wordt door je mac. Dan kan dat inderdaad wel.

Wat sosm wel een manier is om surround sound te creeren is om het stereo signaal op te splitsen naar alle 5 de speakers. Maar dat klinkt voor geen meter omdat het niet voor surround bedoeld is.

Bijdrager
    koolmees

Ik snap dus dat ik drie analoge aansluitingen hebben, waarvan er maar 1 in de iMac kan. Als ik dus echt surround geluid wil, moet ik een surroundset met digitale aansluiting kopen of een geluidskaart met drie uitgangen voor mijn huidige speakerset..

Dus eigenlijk gewoon balen voor mij, want ik heb echt lang geleden deze speakerset gekocht toen ik nog Windows had. Eigenlijk hebben ze me dus in de Macshop bedonderd want daar zeiden ze mij dat het gewoon zou werken. Terwijl ik gezegd heb dat er drie aansluitingen waren, analoge dus.

Bedankt allemaal,

Kees

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.