11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    katjo

Airtunes probleem

Ik heb al tijden een probleem met mijn itunes (airtunes) en mijn draadloze netwerk. Ik heb een airport en een airport express waarmee ik min muziek stream naar mijn installatie. De airport gebruik ik voor de internet connectie. Vroeger werkte het altijd alleen na wat ‘verhuizingen’ werkt het niet meer. Het is nu OF muziek via de express of `internet via de airport. Beide werkt niet meer. Het is blijkbaar een bekend probleem want het wordtt vaak vermeld in diverse fora. Apple zegt een oplossing te hebben (aanpassen IPv6) maar dat werkt niet. Het dichtste bij kom ik in dit forum:

http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-45775.html

Het beschrijft exact het probleem. Deze mijnheer heeft een oplossing:

04-25-2006, 06:25 AM
    I’ve had this problem and found a solution that works for me. As an experiment, if you disconnect the Ethernet cable that is routing your Internet connection, you’ll probably find that your AirTunes starts to work. For some reason, the IP / Internet traffic through the LAN seems to confuse AirTunes. The solution is to set your AirPort network up on a different private IP address range from your LAN. My LAN is in the 10.x.x.x address range, as was the Airport when it wasn’t working. As soon as I switched the Airport to the 192.168.x.x range it started working perfectly.

alleen weet ik niet hoe ik dat moet regelen. Kan iemand me helpen? Mijn Ichat adres is leoneke[at]mac.com

Thanks
    Leon

[PietjePuk zegt: emailadres aangepast zodat spambots het niet kunnen oppikken]

Bijdrager
    WaZoo

Ik moet het even uit mijn hoofd doen, maar dat ‘omswitchen’ naar 192.168.x.x doe je in het Airport hulpprogramma, daar kies je je basisstation en daarin kun je (onder verspreid ip-adressen) kiezen tussen de verschillende ‘ranges’.

Hopelijk helpt dit

Bijdrager
    katjo

waar staat dat dan???

Bijdrager
    katjo

als ik kijk in hulpprogramma ziet hij dus mij basis airport niet (een paddestoel) en allen maar de express. Het lijkt erop alsof die gezien wordt als basis, echter internet ik gewoon via de airport. Ik heb iets gezlezen over WDS instellingen alleen springt die optie weg zodra ik op configureer druk.

Hoe krijg ik de aiport zelf ook zichtbaar in de lijst in Airport hulpprogramma??

Bijdrager
    WaZoo

OK, volgens mij heb jij nu gewoon 2 airport netwerken en dat moet er eentje worden, dus hier komt ie:

Trek de stekker uit de express, dan zie je de basis (paddestoel) vanzelf in airport hulpprogramma.
    Dubbelklik op de basis en onder het tabje “Netwerk” vink je dan “Verspreid IP-adressen” aan en kies je “Gebruik 192.168.1.1-adressering”
    Ga dan naar tabje “WDS” en vink “Gebruik dit basisstaion…” aan en selecteer “Primair basisstation”
    Klik op “werk bij” en wacht tot de basisstation geherstart is.

Nu stop je met het airport hulpprogramma en steek je de airport express weer in het stopcontact.

Onderop de express zit een klein knopje en die duw je ongeveer 10 seconden in (nu wordt de express gereset)
    Dan ga je naar “AirPort-configuratie-assistent” (ook in hulpprogramma’s) en zoek je de express (is dan een heel vreemd nummer), doorloop de stappen en configureer die dan als “extern basisstation” in een WDS (de WDS van je basis, paddestoel dus). En ook even “Airtunes” aanvinken natuurlijk.
    Dan even wachten tot alles herstart is en zul je zien je express ‘aan het netwerk’ van je paddestoel hangt en binnen ditzelfde netwerk kun je dan surfen en tegelijkertijd streamen naar je stereo:)

Klinkt heel ingewikkeld maar valt redelijk mee, trust me
    Succes!

Bijdrager
    louismac

Ik heb ook een soort gelijk probleem. Ik heb boven in huis een speedtouch modem en een desktoppc.
    Beneden gebruik ik mijn macbook en ben draadloos aan het internetten via mijn speedtouchmodem. Dat werkt altijd prima.

Een paar dagen geleden heb ik een airport express gekocht. Ik heb nu ook twee netwerken en kan via de ae of muziek van itunes afspelen (het ene netwerk) of internetten via het andere netwerk.
    Ik kan dus met mijn macbook niet tegelijkertijd airtunes gebruiken en internetten. Erg spijtig.

Ik vermoed dat dat anders moet kunnen. Namelijk door er 1 netwerk van te maken. Ik weet alleen niet hoe ik dat moet doen.
    Airport-hulpprogramma en en Airport-configuratie-assistent vinden mijn speedtouchmodem niet als basisstation.
    Wie weet wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn en wat kan ik er aan doen?
    Hopelijk kom ik dan verder.
    Alvast bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    WaZoo

Een airport express (of airport basestation) kun je volgens mij niet aan andere (lees ander merk) draadloze routers koppelen, helaas…
    Vandaar dat ik nu thuis alles met ae’s doe en mijn andere draadloze router werkeloos in de meterkast hangt.

Bijdrager
    louismac

Bedankt voor je snelle reactie!

Hoe kan ik het probleem dan toch oplossen? Nog een airport express kopen en dan via een kabeltje verbinden met mijn speedtouchmodem?

Kan ik de ae die bovenstaat dan als basisstation kiezen en mijn ae beneden daarmee draadloos verbinden zodat ik wel airtunes en internet beneden tegelijkeriijd kan gebruiken?

Er zit in een ae maar 1 uitgang. Moet ik dan met mijn desktop ook draadloos gaan internetten? Omdat ik daar dan geen kabeltje meer aan kan koppelen?

Alles bij elkaar dan wel een gecompliceerde en dure oplossing. Kan dit niet anders en werkt bovenstaande oplossing echt?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    WaZoo

Het ligt er helemaal aan hoeveel uitgangen je speedtouch heeft. Als je daaraan ook nog een ae kunt koppelen en van die maak je dan een basisstation, dankun je je ae beneden daaraan koppelen en kun je internetten en streamen tegelijkertijd:)

Dan heb je nog wel twee netwerken; degene die je nu hebt voor je pc boven en eentje voor je mac, maar dat doet geen pijn zolang ze niet op dezelfde golflengte aan het uitzenden zijn:)

Ik heb hier bijvoorbeeld 4 ae’s; 1 in de meterkast (als basis), 1 bij mijn stereo beneden, eentje bij de stereo in mijn slaapkamer (is ook een bridge om afstanden te overbruggen) en 1 op zolder, ook met een stereo erbij:)
    Overal kan ik internetten en overal kan ik itunes aanzetten! Elke ae afzonderlijk (beneden zitten op de zolder afspelen) OF zelfs tegelijkertijd (alles stereo’s dezelfde muziek) terwijl ik ook kan internetten.

Het ligt dus echt aan de hoeveelheid uitgangen van je speedtouch…

Bijdrager
    louismac

Mijn speedtouch heeft slechts 1 uitgang.

Misschien een hele domme vraag: maar kan ik mijn speedtouch ook helemaal dumpen?
    Of met andere woorden: kan ik mijn adsl via een ae binnen laten komen? Er gaat nu een telefoonkabel mijn speedtouch in en kan die aangesloten worden op mijn ae? En hoe doe ik dat dan?

Hoe zouden jullie mijn probleem oplossen?
    Is de beste oplossing een ae in de meterkast (als basisstation), een ae bij desktop met een kabeltje verbonden en een ae bij de stereo in de woonkamer? En creer ik dan 1 netwerk waarmee ik overal kan internetten, printen en i-tunes beluisteren via een stereo?

Bijdrager
    WaZoo

Ik heb zelf helemaal geen kaas gegeten van adsl, maar als het hetzelfde is als kabel, dan is die telefoondraad een ethernet kabel en die kan in een ae ja:)

Of de ethernet aansluiting van een ae ook een uitgang is weet ik niet, maar valt zeker te vinden op google of bij apple.com
    Maar waarom vervang je je speedtouch niet gewoon door een ae? Dan is alles ok volgens mij…
    Anders moet je even een tekeningetje maken of zo zodat ik de situatie wat beter begrijp

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.