6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    wisebull

airtunes naar versterker

Ik stream mijn muziek draadloos naar m’n versterker doormiddel van airtunes zowel vanaf m’n macbook pro als m’n powermac. Nu lees ik op het net verschillende draadjes dat de airtunes 16bit 48000khz als maximale kwaliteit doorvoer geeft aan je versterker. Nu is mijn vraag eigenlijk heel simpel. Ik zou er graag meer uit halen. Ik zit niet te wachten op discussies in dit topic of dit nu wel of niet hoorbaar is en bla bla bla. Maar wil gewoon een antwoord op de vraag, wat kan ik doen of niet doen om de 24bits muziek wel af te spelen?

Nu zit het aangesloten als volgt. Tussen de airtunes en de versterker een minijack naar RCA kabeltje (http://signalcable.com/silvermini.html) ik weet niet of ik reclame maken mag maar dit is het beste wat ik er ooit tussen heb gehad zonder dat het heel veel geld kost maar dat terzijde.. Op zich ben ik hier tevreden over maar dit speelt dus niet mijn 24BITS opnames af omdat dit zoals ik begrepen heb word ge down sampled naar 16bits/48000khz

Ik heb dus een airtunes en een oude betrouwbare denon stereo versterker (zonder toslink aansluiting).
    Wat kan ik doen om toch de 24BITS muziek af te spelen. Ik had iets gelezen over een dacmagic en andere dac maar verder kom ik niet…..en dan bedoel ik eigenlijk hoe sluit ik het aan en kan het uberhaupt

Bijdrager
    denniswe

Zelf gebruik ik een Apple TV2 met toslink kabel. De beperking zit in de DAC die gebruikt wordt in de Airport Express en of Apple TV.

Bijdrager
    denniswe

In dit artikel http://www.unplggd.com/unplggd/how-to/how-to-turbocharge-your-airport-express-with-a-dac-091341 wordt uitgelegd hoe je een externe DAC icm Airport Express gebruikt.

Bijdrager
    denniswe

Een beter apple compatible alternatief lijkt zoiets als een linn streamer http://www.linn.co.uk/systems/ds, maar ik kan me voorstellen dat dit nogal aan de prijs is..

Bijdrager
    e.abrahamse

Streamen vanuit iTunes naar iPod/iPad of Airport Expresse is helaas beperkt tot normale CD specificaties (44.1Khz). Echter, wat jij wilt is het eenvoudigst te realiseren door vanuit je Mac een Toslink verbinding te maken met je versterker. Op termijn kun je dan denken aan een overcompleet geworden Mac als dedicated music-server.

Let op dat dit een opkomende, dynamische markt is! Er zijn tenminste één hard feit: audio zonder enige vorm van compressie!!! zodat het bronmateriaal van goede kwaliteit is. Hierbij gaat het om de sample rate (44.1, 88.2, 96 in 24/36 bits resolutie en een bitrate van meer dan 320. Niet alle afspeelprogramma’s (en later misschien een DAC) lusten alle formaten. Hoe hoger de sample rate en resolutie hoe kleiner de spoeling nu en misschien later. Als je deze muziek nog verliesvrij moet rippen of via HDTracks wilt gaat downloaden zul je hier vooraf rekening mee moeten houden.

Er zijn meerdere (audiofiele) afspeelprogramma’s om hogere resolutie audio te kunnen afspelen. Ikzelf gebruik iTunes (in combinatie met een Amarra als softwarematige DAC), maar ik blijf alert. Ik heb zelf gemerkt dat er een nieuwe wereld voor je open gaat en je je eigen collectie met hernieuwd plezier gaat herontdekken. En dan blijken vele oudere opnames ineens schitterende muzikale briljanten te worden.

In mijn iTunes staan bestanden tot een samplefrequentie van 192.000 Hz. Omdat deze in iTunes te kunnen afspelen rip/converteer ik ze via XLD (altijd vooraf gecontroleerde -bij voorkeur Flac-) audiobestanden naar Apple Lossless. Hierdoor blijft de originele hoge kwaliteit volledig bewaard en heb je maar één plek om je favoriete muziek te vinden. Om de echte verschillen te kunnen horen is in alle gevallen een hoogwaardige, ouderwetse open hoofdtelefoon aan raden.

Een gemakkelijke eerste poging is het een en ander uitproberen via Decibel. Dit programma kan bestaande audiobestanden vanuit iTunes afspelen via een softwarematige koppeling. Hierdoor kun je gelijk de winst horen die minimaal te bereiken is. Decibel fungeert dan als DAC omdat het audiosignaal eerst gecached wordt. Hierdoor ontstaat er een rustiger, opener en meer gedetailleerd stereobeeld. Decibel heeft een 48 uur probeerversie (ruim voldoende om je te overtuigen)en is heel betaalbaar (ca €30,00). Daarnaast speelt Decibel ook rechtstreeks flac bestanden af, wat voor de controle vooraf heel handig kan zijn.

Andere afspeelprogramma’s waarmee je ook nog kunt experimenteren zijn PureMusic en Amarra. Zij werken vergelijkbaar en op mijn geoefende oren iets verfijnder. Ik ben allesbehalve een bitneuker maar vooral een muziekliefhebber in hart en nieren. Wil je meer weten dan kun je een beschrijving over de (uit)werking van deze afspeelprogramma’s vinden in het Amerikaanse audioblad Stereophile of het Duitse computer-audioblad Eins Null. Welke uitgaven weet ik niet meer; wellicht even op de websites van de programma-makers zoeken. Veel succes en vooral heel veel hernieuwd plezier met het luisteren naar je favoriete muziek.

Bijdrager
    Ronhar

Je kunt zoals gezegd met xld de Hires bestanden in Itunes zetten.
    Als je een gekoppelde koptelefoon/optisch uitgang hebt deze gebruiken.
    Dus een optisch kabeltje tussen de macbook en een dac of in mijn geval (scheelt heel veel geld en een van de betere systemen) rechtstreeks aangesloten op actieve speakers met ingebouwde DAC.
    Google maar ff op AVI ADM9 etc
    Let op optisch kun je maximaal 24/96khz afspelen.

Kijk ook naar welke dac er in de dure linn zit en welke in actieve speakers.

Waarschijnlijk heb je een goede set speakers dus hoef je alleen maar een dac aan te schaffen.
    Laat je geen dure dac aanpraten. Een dac kost niet veel en als deze conform de specificaties van de dac fabrikant is geimplementeerd zal je voor een dure dac alleen maar design en “overbodige” opties betalen.

Een software matige dac en speciale ” Hi-res afspeelprogramma’s” zijn leuk om mee te spelen maar als je een goede set ben je er snel klaar mee.

Succes met je keuze.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.