4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Eabele

Airprint probleem

Beste mede omt’ers,

Ik probeer al geruime tijd om via mijn ipad (nieuwste generatie uitgerust met ios 7.2) te printen naar mijn Airport extreme. Aan de airport extreme hangt een usb printer maar als ik op afdrukken klik op de ipad dan zie ik geen printer of iets dergelijks op de ipad. Ik heb verschillende apps geprobeerd maar er vind geen herkenning plaats van mijn airport extreme waar de printer aanhangt.

De aansluiting is als volgt:

1. Modem.
    2. Router (Airport Extreme).
    3. Usb hub achterin Airport extreme.
    4. Hp lj3030 in usb hub

De mbp vind de printer zoals het hoort maar de ipad ziet de printer niet. Weet iemand welke app een aiport extreme herkent waarmee ik vanaf de ipad kan afdrukken op de hp lj3030.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Bijdrager
    MelvinCornelissen

Je printer ondersteunt geen airprint. De enige oplossing is een mac laten draaien als airprint server.

Bijdrager
    Beech

Heb je ?

Bijdrager
    McMeller

Vermoedelijk verwar je twee zaken. Elke AirPort heeft inderdaad de mogelijkheid een USB-printer aan te sluiten om deze in het netwerk te delen. Dit is een ander principe dan AirPrint.

De eerstgenoemde optie deelt de printer, net zoals je op een computer kunt doen, zodat je deze via het netwerk kunt gebruiken, en je niet afhankelijk bent van één computer. De driver, het stuurprogramma, van de printer, draait nog altijd op de computer en moet dan ook per systeem worden geïnstalleerd, net als bij een rechtstreekse aansluiting.

Bij AirPrint is dat vereenvoudigd: dit zou je kunnen zien als een universele standaard, waarvoor ondersteuning in iOS (iPhone, iPad) is inbegrepen. Verdere drivers installeren is dan niet nodig; en tevens onmogelijk, daardoor werkt je huidige oplossing niet met je iPad. Een ander nadeel van de oplossing via de AirPort, is dat er alleen kan worden geprint. Voor scannen zul je de printer alsnog via USB op je computer moeten aansluiten.

Kortom: een printer aansluiten op een AirPort is niet altijd ideaal, is bovendien iets anders dan AirPrint en maakt printen vanaf een iOS-apparaat niet mogelijk.

Wat te doen? Zoals MelvinCornelissen al zegt: er bestaan oplossingen om een printer zonder AirPrint als AirPrint-printer te laten werken, door deze op een computer aan te sluiten en door middel van software van een externe partij voor te doen als AirPrint-printer. De computer moet dan dus wel aan staan wanneer je vanaf een iOS-apparaat wil printen.

Bonustip: veel fabrikanten hebben eigen applicaties om te printen vanaf iOS. Ik vermoed dat dat nu niet het geval is aangezien je printer van zichzelf geen netwerkprinter is, maar kijk er eens naar.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.