10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    jeroenimo

Airport vs Airport extreme

Ik heb een ibookje met een airport extreme er in en hier naast mij staat mijn moeders Imacje met een ‘normale’ airport erin. Wij delen met z’n allen internet over een router modem van E-tech.(draadloos uiteraard) Nou ben ik eens een beetje aan het vergelijken geraakt en het lijkt erop dat de imac van mijn moeder veel sneller is qua internet in 1.5 seconde staat http://www.apple.com/nl erop . Als ik dit doe duurt het meestal een seconde of 10 voordat ik wat zie. Nou ligt dit uiteraard niet aan processorsnelheid … dat snap ik. Maar het lijkt erop dat de imac ook standaard meer bereik heeft over de airport, ik moet het doen met 2 streepjes en de imac heeft nagenoeg altijd vol bereik. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? ligt het misschien aan de airport extreme die terug moet naar de 11mbp/s of dat ie een slechtere antenne heeft ofzo?

Bijdrager
    pako

De snelheid van de verbinding ligt aan het basisstation, niet aan een extreme of gewoon kaartje. Als je basisstation sneller is (extreme) wordt de verbinding ook sneller.

Het zou wel eens zo kunnen zijn dat de antenne van een iMac wat beter werkt dan die in je iBook. Ook moet je eens heen en weer lopen en dan kijken wat er met je ontvangst gebeurt.

Een kennis heeft ook een iBook en zijn buurman heeft ook een WiFi verbinding -waar hij per ongeluk achter kwam en waardoor hij dus gratis kan internetten;-)-; maar hij heeft aan de voorzijde van zijn kamer wel ontvangst en achterin zijn kamer niet. Conclusie is dat het basisstation ergens voorin achter de muur staat.

WiFi signalen worden overigens gestoord door beton, dus het zou ook nog kunnen helpen om je basisstation wat te draaien/verschuiven of er een ander antenne aan te plaatsen.

Bijdrager
    jeroenimo

Ik heb geen airport basis station maar een E-tech wireless router. dus dat is het niet. Ik heb laatst een keer bij iemand geprobeerd in te loggen en die had een andere(weet niet meer welke helaas)wireless router en daar moest ik voor toegang tot de router de snelheid terug schroeven naar 2mb/s(instelling van de router) anders werd de extreme kaart van apple niet gezien. dus er bestaat wel degelijk een verband tussen de snelheid van de kaart en de wireless router mbt verbindingen .
    Ik vroeg me dit zo af omdat de snelheden tussen alle computers hier thuis erg verschillen(soms snel en soms tergend langzaam) en het niet een vast gegeven is of de verbinding bestaan blijft, het gebeurt regelmatig dat ik de verbinding verlies met andere computers in het netwerk.Ik vraag me dus af of meer mensen met dit fenomeen te maken hebben.

Bijdrager
    pako

Dat is mijn punt: hoe snel is je router/. Als je die moest terugschroeven was die router wellicht die -lage- snelheid?

Een Extreme kaart is op een 2Mb/s router niet sneller dan een 2Mb/s WiFi-kaart.

Een Extreme kaart is op een 10Mb/s router wel sneller dan een 2Mb/s kaart.

Bijdrager
    cubizer

Ik heb op mijn cube regelmatig het probleem dat de verbinding ineens wegvalt. Terwijl als ik dan voor mijn cube ga zitten met een iBookje clamshell (dus allebei een 11Mbps Airport card) =, dan geeft het ibook vol ontvangst aan en blijft dat ook doen. Waarschijnlijk ligt dit ook aan de antenne’s van de cube. Zou ik die niet kunnen vergroten? 8)

Bijdrager
    jeroenimo

Het schijnt wel mogelijk te zijn om de antenne van het basisstation te versterken met bv een eigengebouwde aluminiumfolie antenne. http://www.wwc.edu/~frohro/Airport/Airport.html. Bij mij is het niet zozeer het bereik maar de verbinding die dus verbroken werd. Als ik er niet uitkom ga ik met wat aluminum folie spelen..

Bijdrager
    Tomaat

@jeroen: die website doet het niet..maar is dat niet heel toevallig een richt antenne? Met andere woorden..zo’n richtantenne gebruik je om een verbinding te maken tussen bijvoorbeeld 2 gebouwen…

Bijdrager
    jeroenimo

Ja inderdaad het is een soort richt antenne. maar je kunt het bereik 3 keer zo groot maken van je airport. (volgens het boekje dan) je moet ff googlen en dan heb je nog meer site’s met how to’s

Bijdrager
    remier

Probeer is via de config van je e-tech router eens alle kanalen uit, en schrijf per kanaal je signaalsterkte op (met bv. KisMAC).

Dit kan best veel schelen!

Bijdrager
    jeroenimo

Goed plan ! ga ik eens proberen! had ik nog niet aan gedacht

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.