7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    mowat

Airport uitschakelen?

Ik heb een draadloze internetverbinding via airport.

De verbinding blijft dus heel de dag beschikbaar.

Nu hoorde ik via een collega dat het veiliger zou zijn de airportverbinding in te schakelen ( via het tekentje in de rechtermenubalk) telkens men gaat surfen , en nadien telkens uit te schakelen.
    Indien de verbinding open blijft staan de hele dag zou de kans op indringers (hackers ?) veel groter zijn.
    Ik heb mijn firewall ingeschakeld staat op stealth modus.

Is er inderdaad een risico en is het veiliger die verbinding uit te schakelen of zijn dat maar praatjes ?

m vr gr

mowat

Bijdrager
    mymac

hangt er van af hoe bang je bent voor je eigen omgeving… Ik zou er zelf nooit aan beginnen. Mailtjes komen toch de hele dag binnen? En als je even iets wilt opzoeken moet eerst je airport weer aan. Overigens zit ik vaak op iChat, dus dat werkt al helemaal niet. Ik heb er trouwens nooit wat over gehoord nog, over je Airport verbinding van je mac uit doen voor veiligheid. Maar werk je voor de staat dat het belangrijk is oid?

Bijdrager
    Nikita

Persoonlijk vind ik het altijd wat op het paranoia af… Zet je machine in sluimerstand als je klaar bent en dan worden alle verbindingen sowieso verbroken.

Het lijkt altijd alsof mensen soms denken dat er tig hackers voor de digitale deur liggen, om bij jou eens te komen kijken wat er op je PC staat… Wat natuurlijk verre van waar is

Bijdrager
    tjetta

Alleen als jij zelf een draadloos netwerk opzet, kunnen mensen inloggen op jouw netwerk en (bij slechte beveiliging) op je computer. Zolang jij je Airport niet instelt als dergelijke ‘host’, kan ook niemand ongewild verbinding maken met jouw Airport. Tuurlijk, wanneer je verbonden bent met een netwerk, kunnen andere mensen trachten verbinding te maken met jouw computer. Daarom heet het ook een netwerk, computers staan nou eenmaal in verbinding met elkaar:) Dat is een positief punt (uitwisselen van data, delen van apparaten, etc), maar kán ook gebruikt worden voor andere activiteiten die veel mensen graag onder het kopje ‘hacken’ plaatsen (al is dat niet de juiste term eigenlijk, modewoord;) ). Zolang jij je account beveiligt met een wachtwoord dat niet snel te raden is (dus geen standaard wachtwoord als de naam van je hond, oid), is het knap lastig voor mensen om zich toegang te verschaffen tot je computer.

Ik zou me niet zo’n zorgen maken. Stuurt die collega ook wel eens mailtjes door dat je Hyves account wordt geblokkeerd als je een bepaald bericht niet doorstuurt?;)

Bijdrager
    Ian83

@Tjetta: Kwaadwillenden kunnen wel degelijk wifi-netwerken afluisteren als deze niet als ‘host’ zijn ingesteld.
    @mowat: wat je collega zegt is strikt genomen waar, echter de kans dat je afgeluisterd wordt als particulier zijnde is erg klein, met een WPA2 beveiliging is deze kans nihil.

Bijdrager
    tjetta
    ”Ian83″

@Tjetta: Kwaadwillenden kunnen wel degelijk wifi-netwerken afluisteren als deze niet als ‘host’ zijn ingesteld.

Als je verbinding hebt met een netwerk wel ja, dat geef ik ook aan in mijn post. Als de airport aanstaat en niet is verbonden met een netwerk (en deze niet als host is ingesteld), kan er geen verbinding met je computer worden gemaakt.

Hopelijk verduidelijkt dit mijn ietwat ongestructureerde post een beetje:)

Bijdrager
    mowat

Bedankt iedereen voor de reactie.

Loos alarm dus. Ik weet eerlijk gezegd weinig over internetverbindingen en netwerken e.d. , dus ook weinig over de wel/niet blootstelling aan risico’s.

Ter info : ik zit niet in een netwerk ,werk niet voor de staat ,draai geen windows op mijn Mac, gebruik geen chat , geen hyves of dergelijke , en e-mail beperkt zich tot enkele berichtjes per week in ,en uit nog minder. :)

Surfen beperkt zich hoofdzakelijk tot een beperkt aantal veilige sites. (kranten , fora , e.d. ). Dus eigenlijk allemaal vrij saai… :innocent:

m vr gr

Mowat

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.