8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    brouw093

AirPort Time Capsule en gastnetwerk

Hallo,

Ik heb sinds kort de nieuwe airport time capsule, nadat ik hem had aangesloten en gecongrueerd werkten hij prima. totdat ik het gastennetwerk aan zitten. geen enkel apparaat kan ik aanmelden op het gastnetwerk.

wat heb ik zelf al gedaan: contact opgenomen met Apple getest in bij Amac in Zoetermeer en uiteindelijk een nieuwe airport time capsule gekregen van Apple maar deze vertoon het zelfde probleem.

ik heb een witte experiabox van kpn, het Wi-Fi netwerk en data schijf van de airport time capsule werkt prima zowel op de 2,4 Ghz en 5 Ghz.

Bijdrager
    TheBigZ

Staat de Time Capsule soms in brugmodus (ivm je KPN modem/router)?
    Zo ja, dan heb je geen gastnetwerk (dacht ik) optie op de TC.

Bijdrager
    piebas

Staat de TC in brug-modus?
    Dan krijgen de cliƫnts op het gast-netwerk geen ip-adres van de experibox omdat er geen verkeer is toegestaan van het gast-netwerk naar het lan.
    De enige oplossing die ik tot nu toe heb gevonden is de tc ip-adressen laten uitdelen.

Bijdrager
    brouw093

bedank voor jullie tips. ik krijg nu vanuit de tc een ip adres maar dat gaat nog niet helemaal goed. ik krijg nu configureer via wan (dit maakt het netwerk minder veilig) en ik heb een dubbel gebruik van nat.

Bijdrager
    brouw093

Een probleem is opgelost configureer via wan dit is een instelling in de tc die je uit kan zetten, en daarmee gelijk het probleem oplost.

Inactief
    Anoniem

Het probleem van dubbel gebruik van NAT kan in beperkte mate genegeerd worden. Het betekent dat er in principe twee netwerken bestaan achter het publieke IP-adres. Dat wilt zeggen, er is het netwerk van de Experia-box, en hier achter ligt het netwerk van de Time Capsule. Voor de netwerken op zich is dat geen probleem, als alle apparaten aangelosten zijn op het netwerk van de Time Capsule vinden ze elkaar en kunnen ze prima printen, bestanden delen, etc. Het probleem is alleen wanneer men functies als ‘back to my mac’ of bestandsdeling buiten het netwerk wil toestaan. Op dit moment is dat niet langer mogelijk, omdat het dan bij de Experia Box ophoudt (omdat die de NAT in eerste instantie verzorgt).

Enfin, als men geen gebruik maakt van geavanceerde instellingen zoals back to my mac of deling buiten het netwerk is het geen probleem om dubbel gebruik van NAT te negeren. Configureren via de WAN poort is overigens niet enorm onveilig zolang het apparaat niet benaderbaar is voor anderen. Het betekent puur dat men geen wifi-wachtwoord hoeft in te voeren om het te configureren maar ook door bedraad verbonden te zijn.

Mocht de huidige configuratie behouden willen blijven en men gebruik willen maken van Back to my Mac enzovoort zou ik contact opnemen met de leverancier van de Experiabox (KPN als ik me niet vergis) en de mogelijkheden onderzoeken om deze in brugmodus te plaatsen.

Het plaatsen van een Time Capsule in brugmodus is allerminst aan te raden. Dit kan voor problemen zorgen bij het maken, herkennen of terugzetten van reservekopien bij Time Machine en bovendien betekent het dat bijna alle netwerkinstellingen worden overgenomen van de Experia Box (of welke modem/router er ook voor hangt). Deze netwerkinstellingen zijn bijna altijd inferieur bij gebruik van Apple producten aan andere routers en is daarmee niet aan te raden.

Bijdrager
    brouw093

hartelijk dank voor u uitleg.

met vriendelijke groet,

maurice

Bijdrager
    Multimediaknaller

Beste leden van OMT,

Ik zit met hetzelfde probleem maar ik heb een Ziggo abo. Brugmodes op de TC staat uit, maar ik krijg geen verbinding op apparaten van gasten.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.