10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Damio

AirPort of Ethernet?

Hoi!

Ik heb een kort vraagje over de internetverbinding van mijn Mac. Ik had laatst last van een trage internetverbinding. Achteraf bleek de oplossing simpel, ik had mijn AirPort aanstaan op mijn Mac Mini, en omdat ik in een verkeerde hoek van het huis zit (qua draadloos internet) had ik een trage en slechte verbinding. AirPort uitgezet, doet het nu prima. Maar het heeft me wel aan het denken gezet. Want hoe maakt mijn Mac Mini de keuze tussen Ethernet en AirPort als ik ze allebei aan heb staan? Gaat hij voor de snelste verbinding, of kan ik ergens instellen welke optie voorrang heeft?

Groetjes Max

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Werkende plaat:

Ik geloof dat de keuze wordt gemaakt aan de hand van de tijd van de inschakeling. Als je dus AP na Eth aanzet, schakelt hij naar de AP.

Bijdrager
    Vinhelper

Nee, dat klopt niet.

@Waffle: mooi puntje om aan je kennis toe te voegen: je kan dat bepalen door de ‘blokken’ zoals op je plaatje in goede volgorde te slepen. (Via het instelmenu daarvoor, zie plaatje hieronder) De bovenste komt als eerste, daarna die eronder. Heeft de bovenste geen verbinding, en die eronder wel, schuift de bovenste daar onder en die eronder naar boven. (Ze wisselen om.)
    Dat heeft echter geen invloed op de volgorde zoals je die kan instellen op deze manier:

Want dat is altijd de standaard volgorde die gebruikt wordt op zoek naar een verbinding.

Bijdrager
    Damio

@Vinhelper
    Thnx, dat was wat ik wou weten:-)
    Weer iets erbij geleerd…:cool:

Bijdrager
    Edwin

Zelf ben ik heel erg te spreken over deze tip omdati ik nooit beide verbindingen gelijktijdig nodig heb.

AirPort uitschakelen bij een vaste netwerkverbinding

Bijdrager
    gIzMo01

Ivm met dit topic heb ik ook nog wel een vraagje, hoe veel sneller is het eigenlijk via de kabel? of is dit verwaarloosbaar?

Bijdrager
    tinus_omt

De kabel is veel sneller, als er geen enkele storing is is de maximale snelheid van draadloos 54 MBit/sec per kanaal (maximaal 600 MBit als je alle kanalen tegelijk gebruikt). In het echt haal je dat nooit; normale apparatuur kan 1 of misschien 2 kanalen tegelijk gebruiken en dan nog is de uiteindelijke snelheid vrijwel altijd lager omdat je vrijwel nooit zo’n goed signaal hebt. Verder moet je de snelheid delen door alle gebruikers op het kanaal (en dat is inclusief de buren die misschien wel een eigen netwerk hebben, maar gebruik maken van dezelfde kanalen) en het is de snelheid van up- en downloaden bij elkaar. Dus als je 30 MBit/sec downloadt, is er nog maar 24 MBit/sec over voor upload. En dan is er ook nog wat overhead voor het beheer wat er vanaf gaat.

Vergelijk dit met een kabeltje, hiermee heb je gewoon 100 MBit/sec upload en download tegelijk, of als je de juiste spullen hebt 1000 MBit/sec. Er is ook nog eens minder vertraging omdat het minder ingewikkeld is.

Bijdrager
    gIzMo01

Tnx, dus wanneer je echt gaat downloaden is het aangeraden toch eventjes de kabel in te steken:-)

Ps; Wanneer mijn Wifi op staat en mijn Kabel zit in neemt hij dan wat het snelste is of neemt hij wat er in de voorkeuren staat?

Bijdrager
    McHank

Goed verhaal tinus, maar in de praktijk hebben mensen amper een 25MBit verbinding en zal het verschil niet heel groot zijn. Zodra je aan de power abbonnementen gaat, dan zou ik opteren voor een bekabeld netwerk.

Bijdrager
    Vinhelper
    gIzMo01 op 05 januari 2011

Tnx, dus wanneer je echt gaat downloaden is het aangeraden toch eventjes de kabel in te steken:-)

Ps; Wanneer mijn Wifi op staat en mijn Kabel zit in neemt hij dan wat het snelste is of neemt hij wat er in de voorkeuren staat?

Altijd wat er in de voorkeuren staat, zoals ik hierboven heb beschreven. Wat actief is (en gebruikt wordt) staat altijd (helemaal) bovenaan, dus de volorde kan anders zijn, als je het anders hebt ingesteld.

Downloaden kan juist wel goed over een draadloze verbinding, want je hebt niet zo hoge snelheid nodig.

En tinus vergeet de N-standaard draadloos internet, want hij beschrijft alleen G en bekabeld megabit (10/100) en gigabit (100/1000) netwerken.

Die eerstgenoemde kun je in theorie 130 Mbit (is Mbit toch?) halen. In praktijk nog altijd hoger dan de G in praktijk.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.