4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    mrrrk

Airport? Newbee heeft hulp nodig!

Hee hallo, mijn eerste post alhier…

Sind een week heb ik een G5 Mac staan.
    Daar zit wel een LAN-aansluiting op, met een kabel vanaf de modem moet het lukken verbinding te maken met internet.
    Aangezien ik ook nog een Windows laptop en -PC heb staan die allebei draadloos werken wil ik mijn Mac ook draadloos maken.
    En het liefst in een netwerk met de PCs ivm file-sharing en printergebruik…

Iemand een tip hoe dit aan te pakken?

[*:1e62eef32c]Moet ik een Airport kaart aanschaffen en die plaatsen en werkt dan alles?
      [*:1e62eef32c]Of heb ik daar een basisstation bij nodig?
      [*:1e62eef32c]Wat is het verschil tussen Airport en Airport Extreme?
      [*:1e62eef32c]Heeft iemand een tip waar ik die het goedkoopst kan aanschaffen?
      [*:1e62eef32c]Kan ik gewoon inloggen met de inloggegevens die ik van mijn ADSL-boer heb gekregen? Of gebruik ik dan het wachtwoord dat ik zelf heb aangegeven?
      [*:1e62eef32c]Hoe krijg ik verbinding met een thuisnetwerk?[/list:o:1e62eef32c]
      Ik ben vrij handig met een PC maar op Mac gebied een totale n00b.
      Help!
      (en alvast bedankt natuurlijk!)
      :mrgreen:

Bijdrager
      Gates
      Moderator
      Poezenbeest

Als je een AirPortkaart gaat aanschaffen, dan zal je moeten kijken naar een AirPort Extreme Card, het verschil aan Extreme is dat deze ook 802.11g en/of n ondersteunt.

Een basisstation is niet nodig, die heb je namelijk al. Apple gebruikt gewoon de 802.11-standaard en kan dus gewoon met een bestaande router werken. Je gebruikt op de Mac hetzelfde wachtwoord voor je eigen draadloos netwerk, als op je PC.

Via tweedehandsmac.nl kan je goedkoop aan mac-spullen komen, dus ook aan een Airport Extreme Card. Een andere oplossing is om op de gebruikelijke plaatsen als Marktplaats en Ebay te gaan kijken, deze zijn vaak goedkoper dan Tweedehandsmac.

De andere optie is om naar een Apple Reseller (APR) te gaan en daar vragen of ze de kaart kunnen leveren. Zo niet, dan kan je er ook nog voor kiezen om een Airport Express te kopen en deze met ethernet op de LAN-aansluiting aan te sluiten en die te laten inloggen op je netwerk.

Netwerken met Windows staat hier op het forum uitgebreid beschreven in stickies onder Internet en Netwerken. Ik verwijs je graag door naar deze. Verder ben je een beginner en kan ik je MacMiep.nl erg aanbevelen.

Bijdrager
      mrrrk

Dank allebei voor deze uiteenzetting!
      Is me heel erg duidelijk nu.
      Ik ga me even door 15 pagina’s routerprobleempjes worstelen zodra ik zo’n kaart heb aangeschaft.

Macmiep rocks! Fijn!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.