17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Djordo

Airport netwerk vraagjes

Hallo allemaal

Ik probeer in min nieuwe huis het draadloze signaal te versterken. Aangezien ik blijkbaar in een atoombunker ben gaan wonen rijkt het signaal van xs4all/fritzbox 7390 niet verder dan de begane grond. Om toch signaal te krijgen op de andere verdiepingen heb ik het volgende gedaan:

Vanuit het WLAN modem een UTP kabel laten leggen naar de 1e etage. Via UTP sluit ik daar een Airport Extreme (nieuw) op aan en maak een extra netwerk aan speciaal voor de bovenste twee verdiepingen. Dit werkt prima. Alleen nu wil ik op de 2e ook een beter signaal. Ik heb daar een Time capsule aangesloten en via de configuratie tool er voor gekozen om deze het signaal van de extreme uit te breiden. Dit is via de configuratie tool appletje eitje…

Alleen nu geeft de extreme dus geen signaal meer op de 1e verdieping. Sterker nog 10 cm naast de extreme vind ik zelfs geen netwerk meer terwijl de 2e etage wel signaal heeft…

Ik heb beperkte kennis van netwerken e.d. dus ik hoop dat jullie me een beetje kunne volgen. Wat doe ik fout of wat moet ik anders doen?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Synapse88

Niet om te lachen: kan je er misschien een schema-tje bij geven? Ik denk dat ik wel kan helpen maar uit je tekst kan ik me moeilijk uitmaken hoe de situatie nu net in elkaar steekt.

Bijdrager
    TheBigZ

Loopt er ook een UTP kabel van de eerste naar de tweede etage? Je kunt dezelfde truc dan nog eens uithalen ipv WDS te gebruiken.

Bijdrager
    fred44nl

de instellingen van de TC zijn verkeerd.
    die moet in brugmodus staan, d.w.z. dhcp en nat uitgeschakeld.
    ook de keuze “breid bestaand netwerk uit” in niet goed.
    dat moet zijn “maak een netwerk aan”
    het eigen ip-adres moet je vast instellen en niet via dhcp.
    als de AE bijv. 192.168.0.1 heeft, dan geef je de TC 192.168.0.2

Bijdrager
    Djordo

Om het helder te maken even een schemaatje…:lol:

Bijdrager
    Djordo

@TheBigZ

Nee er loopt geen UTP van 1 naar 2. Er lopen twee UTP’s vanuit de meterkast. 1 naar de eerste en 1 naar de tweede. De UTP op de 1e heb ik nodig voor mijn IPTV…

Lijkt wel hogere wiskunde…sorry hoor

Bijdrager
    TheBigZ

Koop dan een switch voor op de eerste etage, en sluit daar je IPTV en TC op aan.
    En zoals Fred zegt dienen zowel de TC als de AE in brugmodus te staan om het makkelijk te houden.

Bijdrager
    SunKeeper

Dan zou je eenvoudig een switch kunnen kopen (€ 15-30,-) en die op de eerste verdieping plaatsen.

Kabel van beneden erin, kabel naar IPTV erin, kabel naar de Time Capsule erin, stekker van de switch in stopcontact en het werkt. Geen instellingen nodig, de apparaten vinden zelf hun weg.
    Time Capsule identiek instellen aan de AirPort Extreme.

Edit: zoals TheBigZ al zegt.:thumbsup:

Bijdrager
    readefries

IPTV zit op een apart netwerk, dus dat gaat niet lukken…

Bijdrager
    Djordo

Bedankt voor jullie reactie allemaal!

Ben inmiddels verder aan het stoeien geweest. Maar volgens mij (aan de hand van jullie reacties) kan het helemaal niet wat ik wil…

De UTP op de eerste verdieping is in gebruik door mn IPTV. Wil ik daar een AE aansluiten zal er dus een tweede UTP naar de 1e verdieping moeten?!

Ik dacht dit te omzeilen door de TC alleen te gebruiken als Wifi ‘Versterker’. Maar dit kan dus niet?

Bijdrager
    fred44nl

ik weet het niet helemaal zeker, maar de utp-kabel naar de TV op de 1e verd. kun je niet voor een lokaal netwerk gebruiken.
    kun je de kabel die naar de 2e verd. loopt niet onderbreken en daar de TC tussen zetten.
    anders zul je vanaf de 2e verd. een kabel moeten leggen naar de 1e verd.
    òf een extra kabel vanaf de begane grond naar de 1e verd.

Bijdrager
    readefries

Je kunt zelf een ethernetkabel knippen waarover je twee signalen gooit (t/m 100Mbit [ook IPTV van XS4All] gebruiken slechts vier aders).

Maar dan moet je wat knutselen…
    http://www.churchvideo.co.uk/misc/howto-two-network-connections-on-a-single-cat5-cable_139.html

Bijdrager
    fred44nl

maar dat is toch gewoon knoeien.
    gebruik dan homeplug.
    is misschien ook niet alles.

Bijdrager
    DikkeWim

Ik heb een vergelijkbare (niet helemaal) situatie.

Begane grond:
    1) Ziggo-WLAN Router/Modem
    2) AE die met een kabel verbonden is met Ziggo WLAN/Modem

1e verdieping
    3) Time Capsule die het signaal van 1 of 2 moet versterken.

Om een of andere reden (ook na een harde reset) kan ik de AE niet anders installeren dan met de optie “maak nieuw netwerk aan”. Ik wil dat de AE (2) en de TC (3) beiden, samen met mijn Ziggo WLAN hetzelfde netwerk hebben en elkaar versterken.

Wie weet een oplossing?

Bijdrager
    fred44nl

kijk nou eens naar m’n afbeeldingen hierboven.
    “maak draadloos netwerk aan” is gewoon goed.
    je moet alleen dhcp èn nat uitschakelen = brugmodus.

Bijdrager
    DikkeWim

Jouw tekening is erg duidelijk en lijkt enigszins op mijn situatie.

1. list item

Ik neem aan dat je bedoelt dat ik mijn AE en TC moet verbinden via DHCP (bij de TAB Internet in Airport configuratie)?

Echter bij het aanmaken van een nieuw netwerk heb ik 2 netwerknamen, t.w. die van mijn Ziggo WLAN en die van mijn AE /TC.

Liever heb ik slechts één netwerknaam omdat ik dan in huis kan rondlopen zonder over te hoeven schakelen.
    Is dat naar jouw idee ook mogelijk?

b.v.d., Wim

Bijdrager
    fred44nl

als je één netwerknaam wil, dan vul je op de AE en TC de naam in die in het Ziggo modem/router staat.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.