15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    lolbroeck

Airport netwerk versterken met gewone wifi repeater

Nadat ik mijn Airport Extreme had opgezet merkte ik al snel dat ik in de achtertuin m’n Airport netwerk niet ontvang. Terwijl dit met de oude Experiabox van KPN (Speedtouch router/modem) wel ging, ik dacht toch echt dat de Airport Extreme een grote zendbereik had??
    Heeft iemand een verklaring waarom het signaal zwakker is of zelfs niet wordt ontvangen?

Nu wil het signaal van de AE versterken/repeaten zodat ik ook in de achtertuin wifi heb.
    Maar het heeft gewoon geen zin om alleen hiervoor een Airport Express’je aan te schaffen, dus nu is mijn vraag:
    Kan ik mijn bestaande Airport netwerk uitbreiden met een gewone wifi repeteer (die niet van Apple is)?

Alvast bedankt voor je reactie:)

Moderator
    unSOUND
    lolbroeck op 26 mei 2012

ik dacht toch echt dat de Airport Extreme een grote zendbereik had??

Feitelijk zijn alle routers grotendeels hetzelfde, aangezien het zendbereik een wettelijk maximum heeft…

lolbroeck op 26 mei 2012

Heeft iemand een verklaring waarom het signaal zwakker is of zelfs niet wordt ontvangen?

Gebruik je de 5 GHz stand ? Die heeft een korter bereik, en is makkelijker te storen door bijvoorbeeld muren…

Bijdrager
    lolbroeck
    unSOUND

Gebruik je de 5 GHz stand ? Die heeft een korter bereik, en is makkelijker te storen door bijvoorbeeld muren…

Nee, 5GHz netwerk staat uit…
    Maar ik weet niet of de optie ‘brede kanalen’ er iets mee te maken heeft? http://dl.dropbox.com/u/19828177/Schermafbeelding%202012-05-26%20om%2018.16.27.png

Moderator
    unSOUND

Brede kanalen zijn ( net als de 5 GHz optie ) iets sneller in doorvoer, maar vaak ook wat beperkter in maximale reikwijdte.

Bijdrager
    iep

Het zendbereik heeft geen wettelijk maximum, het zendvermogen heeft dat wel. Het zendbereik is afhankelijk van een aantal factoren waaronder de antennes, het zendvermogen en storingen zoals muren, lekkende magnetrons, overige wifi netwerken in de buurt, enz. De antennes in de Airports zijn beroerd omdat ze allemaal intern zijn. Ze zijn daardoor vrij klein waardoor het signaal al niet sterk is. Ze zitten ook in de behuizing waardoor er een blokkade is en het signaal nog verder afgezwakt wordt. Van wat ik weet geldt ditzelfde ook voor bepaalde Experiabox modellen maar niet voor alle. Een aantal heeft een externe antenne die geen last heeft van blokkade door de behuizing. Het kan ook zijn dat de antennes in de Experiabox wat beter zijn, het zendvermogen wat hoger ligt of dat de plaatsing beter was.

Zoals unSOUND al aangeeft is er ook een verschil tussen de 2.4GHz en 5GHz band. Deze laatste geeft weliswaar hogere snelheden maar is ook minder doordringbaar waardoor een deur dichtdoen het verschil kan maken tussen wel of geen signaal. Je kunt beter als vuistregel hanteren: hoe lager de frequentie, hoe verder het kan dragen (des te beter de doordringbaarheid). Een AM zender kan zo de halve wereld rond terwijl je bij wifi doorgaans niet verder komt dan je eigen huis.

Als je het netwerk wilt uitbreiden en daarvoor WDS wil gaan gebruiken wordt het bij Apple apparatuur wat lastiger. Niet veel non-Apple spul ondersteund de WDS implementatie van Apple. Een ander nadeel van WDS is dat de snelheid wat afneemt omdat alles via wifi gaat dus ook de verbinding tussen de Airport en de non-Airport. Een alternatief is het opzetten van een 2e access point met vrijwel alles identiek aan de Airport met als enige uitzondering het kanaal. Om storingen te voorkomen moet die wel anders zijn als die op de Airport. Deze nieuwe access point moet je dan wel met een kabel op je router (dat zal de Airport nu wel zijn) aansluiten. Hierdoor heb je een beter signaal maar ook een betere performance zonder dat je merk-afhankelijk bent. Je kunt dus prima een access point van bijv. TP-Link, Linksys of iets anders gebruiken.

Moderator
    unSOUND

@iep: Was het nu ook zo dat er zelfs al verschil zat tussen de hoge en lage kanalen ? ( dus kanaal 1 tegen kanaal 11 ) Dacht ooit zoiets gelezen te hebben…

Bijdrager
    jasper050

Interessante discussie, ik woon zelf in een appartement van iets meer dan 30 meter lang en bij mij is het bereik ook niet ideaal.
    ooit iets gelezen dat het zendvermogen van Amerikaanse Airports hoger liggen dan hier maar heb daar nooit een bevestiging voor gevonden.

Kwam op het web nog wel dit tegen.
    Iemand hier ervaring mee? Kan en mag dit in Nederland?

Moderator
    unSOUND

Amerikaanse hebben wel meer verschillende kanalen, maar dat staat los van het vermogen.

Bijdrager
    iep

In de USA is het aantal kanalen beperkt t/m 11 terwijl we hier in Nederland t/m 13 kunnen. Ons zendvermogen mag echter niet meer dan 100 mW bedragen terwijl dat in de USA weer hoger is. Dit allemaal om storing op elkaar te voorkomen. In custom firmware kun je dat eerste vaak niet aanpassen omdat het in de firmware van de wifi kaart is beperkt, dat laatste echter niet. Zendvermogen omhoog schroeven heeft alleen niet veel zin om je netwerkbereik te verbeteren. Het zendvermogen aan de client kant moet namelijk ook omhoog. Vaak bereik je meer door betere antennes te nemen en het zendvermogen iets te verhogen (10, 20 of 30mW moet je dan aan denken). Dat geeft naast een beter bereik ook vaak een stabieler netwerk. Betere antennes zorgen er voor dat het access point ook het zwakke signaal van de client kan oppikken, ze zijn wat gevoeliger simpel gezegd (denk hierbij aan antennes van 5 en 7 dBi; standaard is zo;n beetje 3 dBi).

Met “brede kanalen” bedoelt men trouwens de bandbreedte van zo’n kanaal. Normaliter is die 20MHz maar met brede kanalen is deze 40MHz. Hier zit wel een addertje onder het gras: feitelijk schakelt hij er gewoon een kanaal er boven of beneden bij: 2x 20MHz = 40MHz…zo simpel kan het zijn:) M.a.w. dit kan alleen als er onder/boven ook een kanaal vrij is. Zie daar de reden waarom het een storing bij de buren kan opleveren (zoals Apple al waarschuwt).

@unSOUND: Verschil tussen hoge en lage kanalen zul je wellicht hebben (ik gok dat je hier doelt op het verhaal over doordringbaarheid) maar aangezien het allemaal zo ontzettend dicht bij elkaar ligt denk ik niet dat je er echt veel van zult merken. Je zult eerder er iets van merken omdat het in dat stukje frequentie wat rustiger is en de boel daardoor stabieler en sneller is.

Bijdrager
    lolbroeck

Het is niet mogelijk om een kabel van de eerste verdieping naar beneden, helemaal naar de achterkant van de woonkamer, te trekken zodat ik in de achtertuin goed bereik heb.
    Dan koop liever een Airport Express en plaats die in het stopcontact bij de achterkant van de woonkamer. Zou ik dan eens muziek willen streamen en heb ik geen internet in de achtertuin nodig dan kan ik de Express prima gebruiken (want de boxen staan voor in de woonkamer..):)

Trouwens nog heel even: als ik met mijn Macbook in de achtertuin heb ik een bereik van 5 volle streepjes maar met mijn iPod en iPhone slechts één en soms met de iPhone twee streepjes.
    Natuurlijk zit er in de Macbook een betere wifi antenne (ontvanger) dan in een kleine iPod of iPhone.

Bijdrager
    SunKeeper

Die laatste zin is meteen het antwoord op je vraag. Ligt puur aan de antennes. (plaatsing en type)

Je kunt ook een verlengsnoer en een langere UTP-kabel pakken en de AirPort Express ook in de tuin zetten. (alleen overdag)

Ik heb toevallig een stopcontact in de tuin en die UTP-kabel heb ik onder de grond door een buis gelegd en binnen aangesloten. Nu hoef ik alleen de AirPort Express in te pluggen buiten en 3 minuten later werkt het. Normaal heeft die binnen een plaatsje om op een bepaalde verdieping het draadloze netwerk te versterken. (ook bekabeld aangesloten, dus hoef geen instellingen te wijzigen)

Bijdrager
    lolbroeck

De internetkabel komt beneden binnen en gaat ergens meteen naar boven (eerste verdieping). Als ik van de eerste verdieping naar beneden een UTP-kabel moet trekken wordt deze wel erg lang.

Dan kies ik liever voor de optie om met een Airport Express het netwerk uit te breiden. Daarnaast is een Express nog voor meer dingen in te zetten:) Het voordeel is dat ik geen kabel hoef te trekken. Maar een nadeel is dat na uitbreiding de wifi minder snel is..

Bedankt voor jullie hulp!

Bijdrager
    SunKeeper

Een UTP-kabel aan één stuk mag (om aan de CAT5(E) en/of CAT6-standaard te voldoen) maximaal 100 meter zijn.
    Zodra er ergens een apparaat tussen gezet wordt, geldt het niet meer als kabel aan één stuk, dus alle losse stukken kabel moet je opmeten.

In praktijk heb ik ook wel eens 250 meter kabel (een hele doos dus) tussen twee apparaten gezien en het resultaat: geen verschil in snelheid met een kabel van 5 meter. Verkeerd/niet perfect aangesloten connectors hebben nog eerder invloed op de snelheid.

Die situatie deed zich voor tussen twee locaties van hetzelfde bedrijf, die ongeveer 240 meter van elkaar af zaten. Bij één locatie was het internet verschrikkelijk traag en de KPN wilde niet geloven dat het aan de grondkabel/straataansluiting lag, en niet aan het interne netwerk. De locatie met het probleem dus rechtstreeks via het LAN-netwerk aangesloten op de andere locatie en toen moest de KPN toch toegeven dat het aan hun kabels lag toen ze het met eigen ogen hadden gezien.
    Overigens wel een grappig gezicht, een UTP-kabel die midden over straat en in bomen en lantaarnpalen hing.:razz:

Bijdrager
    lolbroeck
    SunKeeper op 27 mei 2012

Een UTP-kabel aan één stuk mag (om aan de CAT5(E) en/of CAT6-standaard te voldoen) maximaal 100 meter zijn.

Overigens wel een grappig gezicht, een UTP-kabel die midden over straat en in bomen en lantaarnpalen hing.:razz:
    Ik wist dat de UTP-kabel eigenlijk maar 100 meter kan zijn, maar het is niet echt normaal om de UTP-kabel over je muren naar beneden te trekken (hetzelfde als door bomen, haha grappig verhaal). Dan zou ik al een nieuwe leiding moeten trekken, en dat was ik eigenlijk niet van plan:P

Even voor de duidelijk:
    Het is dus gewoon mogelijk de Airport Express in het stopcontact te steken en zonder een kabeltje aan te sluiten het wifi (airport) netwerk uit te breiden?:)

Bijdrager
    iep
    SunKeeper op 27 mei 2012

Daar moet je dan ook de koppelstukjes en outlets bij rekenen. Switches e.d. niet omdat deze fungeren als een signaalversterker zoals je al opmerkt. Dingen als koppelstukjes, outlets, slecht geknepen RJ45 connectoren, enz. dragen wel bij aan een slechtere verbinding. Goedkoop UTP trouwens ook omdat daarvan lang niet alle adertjes van koper zijn. Meesten zijn van metaal met een kopercoating erop. Die zijn heel erg storingsgevoelig en gaan na een metertje of 25 al heel erg dwars liggen.

Overigens kun je ook maar niet onder de 50cm gaan zitten qua kabellengte betreft want ook dan kun je problemen met de verbinding krijgen. UTP kabel kan naast te lang namelijk ook te kort zijn met hetzelfde resultaat.

@lolbroeck: kort maar krachtig: yep dat is precies hoe je het moet doen als je WDS wil gebruiken (aka “netwerk uitbreiden”).

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.