21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    PieterF

Airport netwerk uitbreiden zonder ethernetkabel???

Ik heb dit onderwerp niet kunnen vinden op dit forum.
    Kan iemand mij vertellen of dit überhaupt kan wat ik wil, en zo ja, hoe te doen. Ik kom er niet uit.

Ik wil een WIFI netwerk maken met 1 AirPort Time Capsule en 3 AirPort Express. Alles van de laatste series.

Situatie: Overbruggen van 35 meter zonder ethernet kabels. Voorhuis heeft de AirPort Time Capsule direct aangesloten op het modem met ethernet kabel. Daarna AirPort Express (1) dan AirPort Express (2) en als laatste AirPort Express (3). Zo hoopte ik een soort bridge te kunnen maken naar achteren toe.

Resultaat: Voorhuis, AirPort Time Capsule tot en met AirPort Express (1) uitstekend daarna wordt het minder, alle lampjes zijn groen, maar daar houd het mee op. Achterhuis verbinding met internet slecht of geen.

Kan iemand mij daarmee helpen?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    JJmac

Als je de laatste serie hebt, dan geeft de airport programma al automatisch een uitbreiding aan.

Bijdrager
    Niels

Ipv een ethernet kabel, kun je ook powerline adapters gebruiken…

Bijdrager
    Leander

Zoals Niels voorstelt is het gebruik van powerline adapters de makkelijkste en goedkoopste optie.

Maar met jouw AE’s moet het ook kunnen, mits elkaars bereik voldoende overlapt.
    TC: tabje “draadloos” –> “Maak draadloos netwerk aan”
    AE’s: tabje ‘draadloos” –> “Breid bereik draadloos netwerk uit”
    Op zowel TC als AE’s dezelfde identieke netwerknaam en wachtwoord gebruiken.

Bijdrager
    pruus

Kan heel goed door de TC als basis te gebruiken en de express in de uitbrieidngsstand te zetten. Let er wel op dat je dan een AE middenin zet. Dan overbrug je alles. Met de AIRPORT app kun je je netwerk gemakkelijk beheren en instellen. Bij mij werkt het zo.

Bijdrager
    PieterF

Bedankt voor alle reacties, Ik heb de AE’s dichter op elkaar gezet en nu werkt het perfect.:-)

Bijdrager
    peterwillem

Ik heb een soort gelijk probleem. Nu heb ik mijn APExtr op ziggo modem aangesloten en daar mee een draadloos netwerk opgezet. Locatie :werkkamer.
    Tevens heb ik een APexpr (1e generatie) in de woon(voor)kamer (2 muren ertussen op 15 mtr) boven mijn Radio/CD speler staan en aangesloten op elkaar met bijbehorende kabel.
    Het werkt wel maar niet denderend.Komt denk ik door dat het wifi ontvangst in de voorkamer zeer matig is.(1 puntje)
    Als ik nu nog een APexp in de achterkamer zet (1 muur,wifi ontvangst goed ,3 halve cirkels) gaat dan het ontvangst in de voorkamer ook versterkt worden?
    En maakt het dan wat uit dat de beide APexp’s niet van de zelfde generatie zijn?

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, generaties maakt over het algemeen niet veel uit. Bedoel je met eerste generatie APexpr diegene uit 2004 (802.11G) of die uit 2008 (802.11draftN) ?

Zolang je zorgt dat ze in juiste volgorde elkaars signaal oppakken. Dit kun je makkelijk doen door eerst de APexpr aan te zetten die met de APExtr moet verbinden, daarna de APexpr die met de andere APexpr moet verbinden.

Verbinden ze toch allebei met de APExtr, zijn de locaties van plaatsing niet precies genoeg. (ik weet niet precies uit de tekst hoe je huis eruit ziet)

Bijdrager
    peterwillem

Mijn APExpr is 802.11n (1e generatie) dus van 2008.
    Woning indeling is zo: Alles parterre, 2 woonkamers(voor en achter) en suite dan dwars gang naar werkkamer op max 10 mtr afstand tot de AP extrm router. Met 2 tussenliggende muren van werk kamer en woonkamers
    Op dit moment is de APExtrm verbonden met de APExpr die die met geluidskabel aan de radio/muziek installatie verbonden is om muziek, die op mijn iMac staat , af te spelen. Dat werkt redelijk.
    Echter het wifi ontvangst in de voor kamer( voor iPad/iPhone) is slecht, in de achterkamer is redelijk goed. Daar wil ik dus evt een nieuwe APExpr plaatsen.
    Achterkamer staat op de zelfde lijn als werk kamer (2 muurtjes met deuren ertussen) . Voor kamer staat daar voor, geen deur ertussen alleen direkte open verbinding met achter kamer.
    Hoop dat e.e.a. duidelijk is beschreven. Wat ik graag wil weten is of dat de investering in een 2e APExpr het waard is voor wifi ontvangst in de voorkamer.

Bijdrager
    SunKeeper

Ah zo.

Dat zal inderdaad wel de oplossing zijn. Ik heb zelf de nieuwste (platte) AirPort Express en die heeft een prima bereik, beter dan de 2008-versie. Ook geen probleem om de 2008-versie draadloos te verbinden daarmee, heb ik ook zo in gebruik.

Tip: bij Redcoon is ie in de aanbieding. Bij je thuisbezorgd voor net geen € 90,-
    Zie http://www.redcoon.nl/B406419-Apple-Airport-Express-Base-Station_Netwerk
    Alleen de levertijd is even onduidelijk, waarschijnlijk meerdere dagen.

Wil je hem morgen in huis, kost je € 5,- meer bij MediaMarkt: (€ 95,- thuisbezorgd of afhalen)
    http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/APPLE-Airport-Express-Base-Station,10259,482737,310971.html

Bij Apple zelf betaal je € 99,- (geen idee of daar nog verzendkosten bij komen, levering duurt meestal een paar dagen)

Bijdrager
    peterwillem

Ok,
    ik ben intussen wat aan het uit proberen.Nl: Ik heb de oude APExpr los gemaakt van de muziek apperatuur en in een stop kontakt in mijn werkkamer geplaatst. Via Airport config de de status veranderd van verbinden met… naar uitbreiding van het bestaande netwerk.
    Echter het lukt niet om nu verbinding met mijn netwerk te maken. En na enige tijd kan ik de APExpr alleen nog maar vergeten.
    Opnieuw uit en in stop kontakt geeft het zelfde probleem. Het kan niet de afstand of muren ertussen zijn. APExtrm en APExpr staan op 3 meter in de zelfde ruimte.
    Kan het met het wachtwoord te maken hebben?
    Ik heb toen in de eerste config met status verbinden met netwerk een nieuw wachtwoord gemaakt en in sleutelhanger op geslagen.
    Bij het configureren van de andere status bestaande netwerk uitbreiden is weer het wachtwoord uit de sleutelhanger gebruikt en dus niet het wifi netwerk wachtwoord.
    Ik heb nu even geen idee hoe verder te gaan?

Bijdrager
    peterwillem

NB Lees bij status Netwerk modus

Bijdrager
    SunKeeper

Doe even een reset door met een pen het knopje ingedrukt te houden op de AirPort. (zit vlak naast de audio-poort) Als het lampje snel oranje knippert, knopje loslaten.

Daarna de sleutelhanger induiken op je Mac en de wachtwoorden die daar staan (van de AirPort Express) weghalen.

Vervolgens kun je de AirPort opnieuw instellen, dan heb je weer overzicht over je situatie.

Bijdrager
    peterwillem

Ok,
    maar voor dat ik dat doe nog even dit:
    Ik ben ook naar de instellingen van de AirPExtrm ge gaan en daar zie ik dat dat bij de tab draadloos de netwerk modus op :Maak draadloosnetwerk aan

staat en bv niet op: bereid draadloos netwerk uit. Moet dat nog veranderd worden?

Ben ook nog in de sleutelhanger gegaan maar daar zie ik geen AirportExpr ( meer) staan. Misschien verwijderd door door het vergeten van APExpr ?

Wacht even jouw reactie af voordat ik verder ga.

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, AirPort Extreme niet wijzigen! Die zit correct op het modem aangesloten, dus moet inderdaad het netwerk aanmaken.

Je gebruikt het AirPort-configuratieprogramma met de wereldbol bovenaan op de donkere achtergrond?
    Dan hoef je niets te doen met de AirPort Extreme. (oudere versie van het programma bevat een losse optie, maar in de nieuwe versie maakt dit niet meer uit)

Je kunt nu de AirPort Express inschakelen en wachten tot die verschijnt in AirPort-configuratieprogramma. Klik eventueel op de knop linksboven als je niets ziet verschijnen.

Stel hem daarna in: ”Breid bereik draadloos netwerk uit”.

Bijdrager
    peterwillem

Ok dit is gelukt.
    Ik heb de wereldbol AP config en na resetten en na op nieuw aansluiten kwam APExpr te voorschijn.En het werkt, signaal in de voorkamer is nu duidelijk beter. Wel met een wachtwoord (basisstation) wat ik niet ingevoerd heb, is dit een standaard wachtwoord en zoja welk? In mijn sleutelhanger kan ik niets vinden over de APExprs of evt wachtwoord.
    Bewaar wachtwoord is wel aangevinkt. Is allemaal gebeurd zonder dat ik er iets aan deed.

Bijdrager
    SunKeeper

Als het is bewaard kun je er automatisch in.

Bekijk nog maar of er een extra Express nodig is. Je weet i.i.g. waar je hem vandaan kunt halen en dat het werkt.:)

Bijdrager
    peterwillem

Na wat gezoek in de sleutelhanger en gedoe met wachtwoord sleutelhanger is het gelukt om dit wachtwoord van de APExprs te zien.
    Aan de aard van het wachtwoord te zien is dit toch iets wat ik ergens in het verleden moet hebben ingevoerd. Nog ver voor dat ik aan dit gedoe vandaag begonnen ben. Dacht dat na het restten alles verdwenen zou zijn dus ook wachtwoorden.
    Moet dus toch het wachtwoord zijn dat ik indertijd bij het configureren voor mijn muziek apparatuur heb ingesteld.

Wat ik nu van plan ben is om een nieuwe APExprs te kopen ,deze voor versterking netwerk in de achterkamer en de oude APExprs voor de muziek te gebruiken.Moet in dit geval de netwerk modus weer op verbinding maken worden gezet of kan dit blijven staan op uitbreiden?

Bijdrager
    SunKeeper

Dat maakt voor de muziek niet uit.

Het verschil tussen de twee:

– verbinding maken, dan verbind het betreffende apparaat alleen met het netwerk en communiceert ermee.

– uitbreiden, dan verbind het betreffende apparaat met het netwerk en is het zelf ook een antenne voor draadloze apparaten die er kort bij in de buurt staan (Macs, iPhones, iPads etc) zo heb je op die plaats een beter bereik. Anders zouden de apparaten met een andere AirPort moeten verbinden die mogelijk verder weg staat.

Mijn advies is om beide Express op uitbreiden in te stellen.

Bijdrager
    peterwillem

Wel dat is dan weer duidelijk. Ik heb het nog even voor mijzelf en mijn vrouw nagegaan , maar op de plek waar zij vaak met haar iPad zit (voor) is de wifi ontvangst duidelijk veel beter met de APEprs versterking. Nu kan ik op dit moment mijn muziek van mijn Mac niet naar mijn radio/versterker streamen want er staat geen APExpr meer naast.
    Dus dan wordt het dus toch maar een nieuwe erbij.

Bijdrager
    peterwillem

Nogmaals bedankt!

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.