6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Doney

Airport netwerk soms heel snel, soms langzaam

Hoi,

Mijn netwerksetup is als volgt:
    Een routermodem (2 in 1) van Tele2, een Time Capsule 1TB die het netwerkbereik uitbreidt, en een Airport Express die ook het netwerkbereik uitbreidt.

Meestal is mijn netwerksnelheid gewoon snel, maar soms duurt het wel 10 seconden om een pagina te laden, en dan is meestal ook aan het airportsymbooltje te zien dat het bereik niet zo groot is, soms maar 1 streepje.

Hoe komt het nou dat het de ene keer snel is en de andere keer heel langzaam?

Bvd

Bijdrager
    sypie

Wat is het ingestelde kanaal van jou netwerk en die van de buren?

Bijdrager
    Doney

De buren gebruiken o.a. 1, 6 & 11, maar dit verschilt soms.
    Ik zit zelf op 8. (handmatig ingesteld, dus niet automatisch)

Bijdrager
    –help

twee DHCP services draaien in het netwerk:P ? [size=9:51d76a92e4]controleer je IP adres eens regelmatig dus[/size:51d76a92e4]

Bijdrager
    mr_ootez

@Doney

Ik ben zelf nog in dubio of ik time capsule of airport express aanschaf.
    Maar waarom heb jij ze alle bij?
    Heb je dan nog meer snelheid of heb je time capsule erbij voor de extra gb’s

Moderator
    Poezenbeest

De AirPort Express (APE) is een ander apparaat, dan de TimeCapsule (TC), de TC is bedoeld als router en heeft ook een NAS-schijf (netwerkschijf) aan boord. De APE is meer bedoeld om het signaal van het netwerk uit te breiden, of om als node te dienen om je stereo op het netwerk aan te sluiten, zodat je muziek in huis kan streamen. Echter… de APE kan ook gewoon dienen als router, zo gebruik ik ze ook en meteen is de APE bij mij ook aangesloten op de stereo in de woonkamer en een boxensetje in de badkamer.

De reden dat internet langzaam kan lopen kan zijn dat er inderdaad dubbele dingen aanwezig zijn. Twee keer NAT of een DHCP-server in je netwerk, maar ook meerdere firewallen zijnfunest voor de snelheid. Als je toevallig een geheel n-netwerk hebt, dan raad ik je aan om op de 5 GHz-band te gaan zitten in plaats van de 2,4 GHz-band te gaan zitten, die laatste is erg druk en op de eerste ben je waarschijnlijk alleen in de buurt. Voorwaarde is wel dat je geen g meer draait en dus verlies je contact met bijvoorbeeld de iPhone en oudere Macs.

Ik heb een router van Orange en heb daar alles in uitgezet, ook heb ik dynamische IP uitgezet en krijgt mijn feitelijke router (de APE) steeds een vast IP… vervolgens deelt de APE weer adressen uit.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.