17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    freddyonderstal

Airport netwerk aanleggen in nieuw huis

Ik heb via Google al gezocht, maar niet echt een vergelijkbare situatie gevonden.

Ik heb een huis gekocht van 20 jaar oud waar niks van UTP-kabels reeds door het huis liggen. Ik ben ook niet van plan deze zelf overal aan te leggen en wil een volledig draadloos netwerk creëren. In mijn huidige woning, een appartement, heb ik dat ook en werkt prima voor mij.

UPC heb ik als provider. Het WiFi modem staat in de woonkamer, waar het kabelsignaal de woning binnenkomt.
    Op zolder heb ik mijn iMac staan en hier wil ik mijn Time Capsule neerzetten. Naast de iMac op zolder. Deze hoeft dus niet met een UTP kabel aan het UPC modem vast te komen. Hij mag gewoon als backupschijf dienen.

Nu zal het WiFi signaal niet sterk genoeg zijn om tot de zolder te komen. Hiervoor wil ik op de eerste verdieping een Airport Express aanschaffen om het WiFi netwerk uit te breiden. De TC op zijn beurt zal dan wel genoeg hebben hieraan om het signaal van de AE op te pikken, of moet het signaal nogmaals uitbreiden.

Hoe configureer ik dit allemaal? Naar mijn idee moet het heel makkelijk zijn, maar toch twijfel ik. Vandaar mijn vraag.

Is het een kwestie van de AE en TC configureren met de optie ‘Breidt netwerk uit’ ? Of moet ik ze een nieuw netwerk aan laten maken? Kan dit wel zonder UTP kabels en wellicht op zolder geen of zeer slecht wifi-bereik?

Wie geeft me de gouden tip om dit allemaal goed te laten werken?

Dus situatie uitgetekend:

— Zolder : iMac + Time Capsule (evt. versterken Wifi-signaal vanaf 1e verdieping/begane grond)

— 1e verdieping : Airport Express (versterken Wifi-signaal vanaf begane grond)

— Begane grond : UPC draadloos modem

Bijdrager
    freddyonderstal

Wat ik nog kan doen, bedenk ik me net:

– Een Airport Express extra aanschaffen en deze bij het UPC modem zetten, verbonden met een UTP kabel, zodat ik zelf een WiFi netwerk kan aanmaken…

Dan de 2e AE op de 1e verdieping die het signaal van de eerste AE uitbreid… Op zolder dan de TC

Bijdrager
    knippie

Freddy
    Je geeft jezelf al antwoord.

Bijdrager
    freddyonderstal

Was de 2e Airport Express het ontbrekende stukje?:)

Maar: allemaal netwerk laten uitbreiden of kiezen voor netwerk aanmaken en dan gewoon dezelfde naam en wachtwoord geven??

Bijdrager
    freddyonderstal

Ik geef mezelf weer antwoord denk ik: de AE op 1e verdieping en de TC op zolder moeten staan op Netwerk Uitbreiden… Een nieuw netwerk aanmaken kan alleen indien ze met een UTP kabel zijn verbonden, neem ik aan…

Heb ik het goed??

Dus dan gaat dit zo werken:

Zolder : iMac + Time Capsule ( netwerk uitbreiden )

1e verdieping : 2e Airport Express ( netwerk uitbreiden )

Begane grond : UPC modem – UTP kabel naar Airport Express : maakt nieuw netwerk aan, bridgemodus.

Bijdrager
    gipsman

Als de UPC ook een router is (lijkt niet zo), dan zou ik alle AE’s èn de TC gespreid op de eerste verdieping plaatsen.
    Het is beter dat alle extenders rechtstreeks vanaf de basisrouter uitbreiden.
    Een AE of TC die een signaal krijgt van een tussenliggende AE zal wellicht slecht functioneren.
    Ben ook niet zeker of met een relaisstation uitbreiden wel mogelijk is.

Als de UPC enkel maar modem is, dan moet 1 AE beneden router zijn.
    Kijk op welk radiokanaal eventuele buren zitten en kies dan eentje wat er min. 3 nummers van
    verwijderd is.
    Gebruik n-b/g compatibel als je nog oudere devices hebt, bv.een powerbook of iPhone-1ste generatie.

De installatie kun je doen vanop de mac, maar – omdat die boven ver van de router staat- liever vanop
    een iPad of iPhone met de downloadbare Airport Utility-app, direct in de buurt van de router, dwz. haal
    alle AE’s en de TC naar gelijkvloers. Ofwel mac tijdelijk beneden zetten.

Bijdrager
    freddyonderstal

UPC modem is ook router. Een compleet wifi modem/router

Nu in mijn appartement en ik het UPC modem staan, met de Time Capsule eraan dmv utp kabeltje. Deze staat in brugmodus en heb ik zelf een netwerk op aangemaakt.

Bijdrager
    belfortmac

@freddyondstal. als je zoveel antwoorden zelf hebt, waarom vraag je dan zoveel??????

Bijdrager
    Wolfii82

Ik vind dat Freddy niet alleen een topic start en dan met z’n armen over elkaar gaat zitten, zoals heel veel mensen hier wel doen, maar ook actief zelf op zoek blijft gaan naar antwoorden.
    Actief meedenken en zelfonderzoek kan geen kwaad en als je vervolgens iets niet (zeker) weet, en je wilt dat laten bevestigen dan is daar toch niks mis mee?

Bijdrager
    belfortmac

@Wolfii82. Daar heb je dan wel gelijk in, van de andere kant als iedereen zo een topic opstart wordt het op een gegeven moment wel erg druk misschien??

Bijdrager
    Yggdrasil

Het is i.i.g. beter dan zo’n kneus die hier een vraag neerkwakt in belabberd Nederlands en dan zijn kat stuurt van zodra iemand met een antwoord komt… Petje af voor Freddy dus.

Bijdrager
    belfortmac

over wie hebben we het nu ?????

Bijdrager
    freddyonderstal

Bedankt voor jullie positieve reacties, mensen.

Ik wilde inderdaad weten of mijn bedachte manier gaat werken.

Ik heb inmiddels 2 Airport Express gekocht. Volgende week wordt het UPC signaal actief in het nieuwe huis, dus dan kunnen we gaan aansluiten.

Ik zal dan 1 AE met een utp kabel aan het UPC modem hangen (in woonkamer, begane grond) en op de AE een draadloos netwerk aanmaken. De 2e AE op de 1e verdieping versterkt het signaal zodat we daar ook goed draadloos bereik hebben. De Time Capsule op zolder zet ik ook op uitbreiden/versterken.

Pakt hij dan het signaal van de 2e AE die het netwerk al uitbreidt trouwens ??

De 2e AE en de TC zijn niet met een utp kabel verbonden.

Zelf de oplossing ‘verzonnen’ en bevestiging hier van mensen gekregen die meer verstand van netwerken hebben dan ik.

Bijdrager
    belfortmac

@freddyonderstal, knap denkwerk en ik hoop voor je dat het zal werken. Succes.

Geblokkeerd
    Anoniem

In vergelijkbaar geval, zou je niet kunnen volstaan met 1 AE en het signaal van het UPC-modem hiermee versterken?

Bijdrager
    freddyonderstal

Ik heb het een en ander geinstalleerd:

Op de begane grond staat mijn UPC modem, die is met een ethernetkabel verbonden met een airport express. Deze AE maakt een wifi netwerk aan. Een 2.4 en 5ghz netwerk.

Op zolder, waar de iMac en Time Capsule staan, heb ik wel bereik, maar niet meer dan 40% signaalsterkte. Het 5ghz netwerk valt regelmatig weg zelfs, zie ik in WifiExplorer.

Nu heb ik de TimeCapsule gereset en opnieuw ingesteld. Hij gaat het netwerk nu uitbreiden.

In WifiExplorer zie ik dat de signaalsterkte van het 2.4 en 5ghz netwerk nu op 90% zit, dus gewoon top.

Echter: als het 5ghz netwerk zwak is op zolder, kan de TC dit dan toch genoeg versterken en moet ik aannemen dat er een stabiele verbinding is wanneer de signaalsterkte op 90% staat?

Of moet ik op de 1e verdieping toch nog een 2e airport express neerzetten?

Bijdrager
    freek dekie

Ik neem aan dat als ik dit ook zou willen,
    ik dus ook de AE, via een UTP kabel moet aansluiten aan het UPC modem, en zo het al bestaande draadloze netwerk vervolgens kan versterken.

als ik daarnaast dan een Airp.Extreme aanschaf, dan gaat deze communiceren met de AExpress.

en kan ik vervolgens via de Aextreme een gasten netwerk aanmaken ?

Via de AE zou ik dan boven muziek streamen, printer delen, en daar ligt op dit moment een UTP kabel,
    en via de Aext, wil ik een harde schijf gaan delen, met muziek, zodat Itunes op de laptop en pc, kan communiceren met dezelfde bibliotheek en muziek op de ext HDD.

of begrijp ik het verkeerd ?

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.