6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    chonazz

Airport + Nas + iTunes, iPhoto, Apple tv, iPhone & iPad

Beste mensen,

Ik heb me de laatste 2 dagen wat ingelezen maar heb nog niet echt gevonden wat ik zocht.
    Binnen afzienbare tijd vervang ik mijn iMac door een Macbook Air (als de nieuwe lijn uit is). Als de iMac er uit gaat wil dit ook zeggen dat ik geen computer meer heb met genoeg opslagruimte voor m’n iTunes en iPhoto bibliotheken. Nu ben ik een nieuwe oplossing aan het zoeken en ik dacht aan een NAS.

In de hele setup bevinden zich: 2 macbook Airs, Een Airport Extreme, Airport Express, Apple Tv 2, een iPad en iPhone.
    De noodzakelijkheden:
    iPhoto
    Alle foto’s staan in 1 bibliotheek, die wordt nu enkel vanaf de iMac benaderd. Dit zou in de toekomst moeten veranderen. De twee computers zouden tegelijkertijd dezelfde iPhoto bibliotheek moeten kunnen benaderen en bewerken. Het toevoegen van nieuwe foto’s gebeurt via iCloud.

iTunes
    Alle muziek, films, iPhone en iPad apps, boeken enz. Zouden in één bibliotheek moeten staan. Iedere computer zou een iPhone of iPad moeten kunnen syncen, zou eigen afspeellijsten moeten kunnen aanmaken, op het zelfde moment muziek moeten kunnen afspelen en toevoegen.

Apple tv 2
    Op de Apple tv zou ik, zonder tussenkomst van een laptop, alle muziek, films en series willen kunnen afspelen.

Bij de Apple tv is muziek meestal geen probleem, maar films afspelen zonder tussenkomst van een computer blijkt moeilijker? Ik heb iets gelezen over streamen naar een iPad/iPhone en dan via Airplay afspelen op de Apple tv, dat is hier geen optie. Moest er een NAS zijn die wel aan alle andere verwachtingen voldoet dan is het jailbreaken van de Apple tv een optie. Al laat ik dit ook liever achterwegen. M’n jailbreak periode heb ik een tijd geleden achter me gelaten omdat het wachten op een nieuwe jailbreak na een iOS update te lang duurde.

Ik weet dat het niet vanzelfsprekend is. Al brengen iTunes match en iCloud wel een oplossing voor het syncen van de iPad en iPhone. Het afspelen van films op de Apple tv gaat moeilijk worden vrees ik?
    Bij iPhoto weet ik het niet, en de gedeelde iTunes bibliotheek lijkt me ook geen gemakkelijke opgave?

Hoe zit het met de mogelijkheden? En stel dat er een NAS bestaat die dit toch allemaal kan, hoe zit het dan met de snelheid. Allemaal leuk als je alles centraal hebt staan en via je laptop kan benaderen, maar als het een half uur duurt voordat je een RAW afbeelding in iPhoto geladen hebt, of voor dat je een film kan bekijken op je Apple tv schiet het natuurlijk nog niet op.

Is er hier iemand die me in de juiste richting kan wijzen? Of die zelf een soortgelijke setup gebruikt? Zijn er in de nabije toekomst nieuwe hardware die hier wel verlichting in brengen?
    Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Jonas

Bijdrager
    wimbers

Jouw wens is er één die niet strookt met de gedachte achter de mac apparaten..
    apple TV streamt vanuit een library, die meot ergens staan. of dat nou met itunes match i of neit maakt niet uit, Er meot ergens een master opy van je library staan.
    een laptop met weinig opslagruimte is in dat geval een beperking..
    ik heb puur o die reden ergens een oude mac mini met mega veel opslag. de rest synched dan via itunes match..

Bijdrager
    wimbers

voor je iphoto heb ik trouwens geen oplossing.. dat is een rotzooi als je meerdere iphones, cameras en laptops hebt..

Bijdrager
    Steo

Ik heb zo ongeveer dezelfde opzet hier in huis, maar ik heb er ook nog een Mac mini als media center.
    Het gaat helaas niet helemaal zo werken zoals je zou willen. Veel lukt wel, maar zeker niet alles.

iPhoto
    Je kunt een bibliotheek delen met meerdere gebruikers welke je op je Nas zet. Maar zo nu en dan poppen er venstertjes op welke vertellen dat je geen rechten hebt. Heel vervelend. Daarom heb ik er voor gekozen om dit op één MacBook pro te zetten. Hierop staande library en is gekoppeld aan één photostream. Wel kan een andere gebruiker op dezelfde MacBook er bij. Rest werkt met dezelfde photostream.

iTunes
    Werkt prima wanneer het op de nas staat. Je kunt vanaf alle computers, iPad, iPhone enz streamen.
    Wel vind ik het vaak mooier om thuisdeling aan te zetten, zodat je ook strak alle hoedjes krijgt. Verder heb ik iTunes match om te streamen wanneer ik niet thuis ben. Dit laatste vind ik ok werken, niet meer dan dat. Ik verkies dan zeker Spotify boven iTunes.

Video streamen
    Ik heb alle video op de nas staan. Ik beheer dit met plek wat geïnstalleerd staat op de mac mini. Tevens staan hier ook de download programma’s e.d. op. Meestal doe ik aan schermdeling om op de mini te werken. Gaat net even wat lekkerder op de bank:) Op de Apple tv staat ook plex en streamt ook vanaf de nas.
    Tja, video’s vanaf iTunes werkt gewoon niet lekker. Dus dan maar de jailbreak.

Ik baal er soms wel van dat je niet gewoon een bibliotheek eenvoudig kunt delen met meerdere gebruikers. Maar iCloud begint er steeds meer op te lijken. Vind het overigens ook irritant dat je zonder jailbreak je iPad niet met meerdere gebruikers kunt vullen. Hoop dat er daar ook snel een oplossing voor komt.

Bijdrager
    chonazz
    Steo op 16 mei 2012

iPhoto

Je kunt een bibliotheek delen met meerdere gebruikers welke je op je Nas zet. Maar zo nu en dan poppen er venstertjes op welke vertellen dat je geen rechten hebt. Heel vervelend. Daarom heb ik er voor gekozen om dit op één MacBook pro te zetten. Hierop staande library en is gekoppeld aan één photostream. Wel kan een andere gebruiker op dezelfde MacBook er bij. Rest werkt met dezelfde photostream.

Hey Steo, bedankt voor je antwoord.
    Het probleem met iPhoto is dat ik geen Macbook of Macbook pro koop, dus mijn maximale schijfruimte is 256gb. Tenzij Apple hier met de eerstvolgende update iets aan doet. Groter dan 512 zie ik ze voorlopig nog niet worden. En dat is te beperkt om alle foto’s op de computer te houden.

Welke NAS heb jij? Of welke stellen jullie op dit moment voor? Hij zou min 3gb moeten zijn en in mirrored raid moeten kunnen draaien. Ook moet hij timemachine back-ups ondersteunen van meerdere laptops.

Jonas

Bijdrager
    Steo

Nog even aanvulling wat hier regelmatig wordt gebruikt: Plex app op de iPad! Dan stream ik via de Mac mini de video’s van de Nas. Tja, beetje omsclagtig is het wek, maa het werkt prima. Daarbij heb je met Plex een mooie bibliotheek opbouw. Maar goed, ik ben dan ook wel erg fan van Plex.

Ik gebruik een Western digital World edition. Deze gebruik ik ook als time machine badkuip schijf. Ik heb echter wel de hoeveelheid data per computer beperkt. Backup wordt niet groter dan de harddisk van de betreffende computer. Deze Nas is overigens zeker geen topper. Het werkt, maar is traag als dikke ….

Wellicht moet je kijken naar een synalogy nas. Ben je ook meteen een stuk vrijer.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.