13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    JJmac

AirPort mee op vakantie

Ik had het idee om de oude AirPort mee te nemen op vakantie, om daar het WiFi op te vangen om een stabielere internet te hebben.
    De vraag is gaat dit werken en is het de moeite…

Bijdrager
    KarelWillem

Dat ligt maar helemaal aan de kwaliteit van je WiFi-verbinding op vakantie, en waar je die Airport op denkt te kunnen hangen.

Als dat in dezelfde kamer is waar je ├╝berhaupt al gebruik maakt van je WiFi, schiet je er niet zoveel mee op i.i.g.

Bijdrager
    Q-collective

Ik heb hem al meermaals meegenomen naar Bosrijk (Efteling). Daar krijg je enkel een ethernetkabel uit de muur… Nouja, AirPort erin, stroom erop, klaar is kees.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dan is het natuurlijk handig.

Maar hier gaat het over WiFi ‘opvangen’.

Het laatste hotel waar ik ooit nog ethernet trof is alweer een tijdje (lees: jaren) geleden b.t.w..

Bijdrager
    JJmac

Ervaring is vaak dat de WiFi verbinding in het buitenland vaak brak is, vandaar het idee.

Bijdrager
    KarelWillem

Absoluut. WiFi is vaak k.t. Maar dat maak je niet beter door je Airport mee te nemen.

Bijdrager
    Maurits

Hotels hebben vaak verstopt ethernet; de telefoon!
    Is in moderne hotels meestal VOIP, en als je die kabel op je Mac aansluit heb je (vaak) internet!
    Heb ik af en toe gebruikt van gemaakt (had ik kamer op einde van de gang met brak wifi, dan hielp deze truuk prima)

Bijdrager
    Q-collective
    JJmac op 02 juli 2017

Ervaring is vaak dat de WiFi verbinding in het buitenland vaak brak is, vandaar het idee.

Ah ja, je wilt je wifi signaal dus versterken?

Dat gaat vaak niet het resultaat geven wat jij denkt. Om het te illustreren:

Situatie 1 – Geen AirPort:

Hotel router – – – – – – – – – – – – Jouw apparaat

De ruimte tussen de streepjes geven aan dat het signaal brak is, je hebt dus slecht internet.

Situatie 2 – Met AirPort:

Hotel router – – – – – – – – – AirPort – – – – – Jouw apparaat

Je apparaat heeft een prima verbinding met je AirPort. Maar de AirPort heeft nog steeds dezelfde brakke verbinding met de hotel router. De AirPort zal dit signaal dus even brak doorgeven aan jouw apparaat. Eindresultaat: 0 verbetering (wel een prima lokaal netwerk natuurlijk, wat niet slecht is als je bijvoorbeeld je AppleTV ook meeneemt en AirPlay wil gebruiken).

Bijdrager
    JJmac

Met andere woorden schiet ik er niet veel met op.
    Misschien dat een WiFi versterker meer uitkomst bied? Iemand ervaring mee?

Bijdrager
    KarelWillem

Niet als je die ook op je kamer hangt. Als je daar goede ontvangst hebt, heb je zo’n versterker niet nodig.
    Heb je daar slechte ontvangst, dan doet die versterker ook niets.

Je moet een WiFi versterker hangen tussen de originele router en de plek waar jij WiFi wilt ontvangen.
    Ergens in een gang of zo dus, waar de ontvangst op zijn best is.

Maar datzelfde kan met de AirPort die je al hebt.

Bijdrager
    McPim

Een WiFi ‘versterker’ bestaat niet in de ware zin van het woord. Je kunt een WiFi netwerk uitbreiden, of ‘extenden’ maar dan heb je hetzelfde probleem: een slecht signaal valt niet te versterken. Een ‘extender’ (en dus ook een AirPort) om je netwerk uit te breiden moet op een plek hangen waar het signaal nog goed is [EDIT: KW was me voor, we bedoelen hetzelfde]. Of waar een ethernet kabel aanwezig is.

Ik denk dat je het wat eenvoudiger moet benaderen: als je op vakantie een slecht WiFi signaal hebt moet je dichter bij de antenne gaan zitten. Of lokaal een 4G data-sim aanschaffen en een hotspot maken met je telefoon. Of genieten van de zon en het feit dat je even offline bent :wink:

Bijdrager
    Dick de Roos

Anders gezegd: je kunt het signaal wel versterken (meer streepjes WiFi), maar als de verbinding van het (hotel)systeem met het internet traag/slecht is, helpen meer streepjes (beter Wifi-signaal) ook niet.
    Enfin, het is hierboven al een paar keer gezegd.
    Voordeel kan dus zijn: als er een ethernetkabel is, heb je jouw eigen WiFi-signaal. Wat wel afhankelijk is van de kwaliteit van de verbinding er achter.

Bijdrager
    JJmac

Het is mij allemaal helder, bedankt, ik neem de AirPort mee en ga er eens lekker mee stoeien als het niet te warm is ? Natuurlijk .

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.