27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    Daniel

Airport langzaam op 24″ iMac

Hoi,
    ik heb een vreemd probleem en ik vermoed dat mijn airport kaart in mijn nieuwe 24″ iMac niet helemaal ok is..
    Ik heb thuis een airport netwerk met daarachter een 20Mb internet vebinding (grofweg dus 2000Kbps download snelheid) wanneer ik met mijn iMac (op speedtest bijvoorbeeld) een test doe kom ik nooit boven de 500kbps. Echter wanneer ik mijn MacBook Pro ernaast zet en via hetzelfde basisstaion deze test doe haal ik constant 2000Kbps +…. Ze staan echt pal naast elkaar, zelf als ik met de MacBook verder van de airport express vandaag ga dan haal ik nog steeds makkelijk de 2000Kpbs. Ook de ontvangst op mijn iMac lijkt een wat slechter. Is er iemand die ook deze problemen heeft (gehad).
    Zou inderdaad de airport kaart (of antenne) van mijn iMac kapot kunnen zijn?
    Alvast bedankt!

Bijdrager
    imathijs

Welke snelheid haal je als je een UTPkabel aansluit op je iMac?

Bijdrager
    iJoost

Het klinkt alsof ie op 11 Mbit/sec gaat zitten in plaats van 54 Mbit/sec. Kijk eens in het Netwerkhulpprogramma op die iMac of je dat daar kunt zien.

Bijdrager
    Daniel

met een utp kabel gaat ie op volle snelheid, hij staat gewoon op 54Mbps.
    Nog een kleine toevoeging, ik heb als test gisteren even Bootcamp geinstalleerd met windows XP. Onder Windows heb ik exact hetzelfde probleem, het kan dus geen instelling zijn denk ik zo….maar en kapotte kaart zou helemaal niet werken denk ik, toch?

Bijdrager
    gertstraal

Ik heb hetzelfde probleem met een nieuwe 17” iMac (Core 2 Duo). Airport is ook veel langzamer vergeleken bij mijn Macbook Pro.

Zodra de ethernetkabel aangesloten is zijn de snelheden gelijk.

Bijdrager
    Daniel

mmm klinkt niet goed…
    Zij er meer verhalen op internet hierover die jij gevonden heb?

Bijdrager
    gertstraal

Nee, nog niets gevonden, ik vind het wel een waardeloos fenomeen. Ik heb trouwens met alle macs die ik ooit heb gekocht problemen gehad (op een Powerbook na)

Macbook Pro: Logic board en DVD lezer kapot.
    iMac 20”: Na de 2e dag een defecte hard drive.
    iMac 17”: Langzaam Airport.

Misschien ligt het aan mij…

Bijdrager
    Daniel

Ik weet niet zo goed wat ik eraan moet doen, maar ik vrees terug naar de winkel…. Ik heb natuurlijk niet voor niets een 20Mbps internet verbinding…
    Niet zo mooi die problemen allemaal….ik moet zeggen dat ik bij mijn 20″cinema display ook een probleem had, een kapotte usb poort, maar dat was niet echt een ramp…

Bijdrager
    Brainiac

Op school hebben wij overal in het gebouw draadloze internetvoorziening; op de ene plek al wat beter dan op de andere.
    Op sommige (afgelegen) plaatsen heb ‘k bijna geen ontvangst met mijn iBook maar ‘k kan nog steeds verbinding maken en surfen, aan trage snelheid weliswaar. Nu heb ‘k gemerkt dat de MacBook van mijn klasgenoot het netwerk zelfs niet ziet.:?

Bijdrager
    JFL

Sinds 2 weken heb ik ’n nieuw abonnement bij planet via airport.
    Ik vind ook de verbinding minder dan ik had via een vaste aansluiting.
    Volgens de opgave van planet zijn de snelheden , Downstream 6mb, en upstream 768.
    Maar op mijn imac 24 haal ik dat volgens mij niet.
    Op http://www.speedtest.nl heb ik een testje gedaan en kwam uit op 417 en 31,6.
    Ik weet niet of je dat met elkaar kunt vergelijken, maar het verschil lijkt me wat groot.
    Samenvattend ben ik dus eigenlijk ook wel benieuwd wat de oorzaak is van deze trage snelheid.

Bijdrager
    Esquare

Dit draadje bevat wellicht nog wat aanknopingspunten voor de TS.

Wat je ook even zou moeten checken, is of het stekkertje van de Airport-antenne in die iMac goed aangesloten is op de Airport-kaart. Het komt niet zelden voor dat dat niet het geval is.

Bijdrager
    Daniel

Ja die antenne kabel kwam ook al in me op, maar ik begreep dat je de nieuwe iMac’s heel moeilijk zelf open kan maken…of heb ik dat verkeerd gelezen?

Bijdrager
    Esquare

Tja, dat zou ik zo niet weten. Er zijn mensen die het wel durven, maar binnen de garantieperiode zou ik er zelf niet zo snel aan beginnen…

Bijdrager
    MedahOSX

Mijn iMac (core2duo) 20″ heeft ook niet zon superbeste airport bereik. Ik zit zon 1 meter van de airport express af en toch is het icoontje 3 streepjes (vol is 4). Mijn internet lijkt er niet trager door overigens.
    Het meeste vreemde is dat als ik dashboard aanklik en even aan laat staan ik in het AirTrafficControl widget zie dat ie op 11mbit staat. Zon 1 minuut wachten en hij stijgt naar 54Mbit en dan zie ik op de achtergrond in mn statusbalk het icoontje ook ineens naar de 4 streepjes gaan! Zolang dashboard actief blijft staat ie op 4 streepjes, sluit ik dashboard weer gaat ie weer naar 3 streepjes.
    Vreemd of niet?

Raar verhaal ,ik weet het:)

Bijdrager
    iJoost

Voor we nu alle problemen op een hoop gooien, is het zeker de moeite waard om even te kijken welke draadloze kanalen er in de buurt zoal in gebruik zijn. Kies vervolgens voor jezelf een kanaal dat een aantal kanalen afligt van de andere in gebruik zijnde kanalen. Bij voorkeur een op een afstand van minimaal vier kanalen zelfs. (AirTrafficControl laat netjes zien op welke kanalen de netwerken zitten. Doe daar je voordeel mee!)

En realiseer je dat WiFi relatief veel protocol overhead heeft. Wat betekent dat de effectieve snelheid die je kunt halen veel lager is dan je misschien zou verwachten. Daar is helaas niets aan te doen. (Het is een gevolg van de manier waarop netwerk collisions vermeden worden.) Bijvoorbeeld: Met 11 Mbit/sec WiFi bandbreedte haal je nooit meer dan ruim 500 Kbyte/sec effectief. Reken je dus vooral niet rijk door te delen door 8 want dat stelt alleen maar teleur.;-)

Los daarvan is/was inderdaad de loszittende antenne-aansluiting berucht. En je kunt last hebben van andere storingsbronnen (draadloos audio, draadloze telefoons, magnetrons, etc.) en van betonijzer in muren en plafonds en…

Gelukkig voorziet het protocol voor die gevallen in een automatisch terugvallen naar lagere snelheden zodat de verbinding dan niet helemaal hoeft weg te vallen.

O, en test de snelheid van je verbinding ook even met een kabel om er zeker van te zijn dat het probleem in het draadloze deel zit.

En dan is er nog het gepruts wat je soms kunt hebben rondom het “onthouden” van het WPA wachtwoord en het automatisch opzetten van de verbinding. Daar zit volgens mij gewoon nog een rottigheidje in de software waarvan ik hoop/verwacht dat Apple die er eindelijk eens een keer uit gaat halen. Maar dus zeker niet te verwarren met de bovenstaande zaken. (Bij mij werkt het nu weer goed… geloof ik. Afkloppen en vooral niet meer aankomen.;-)

Bijdrager
    MedahOSX

Ten eerste laat AirTrafficControl niet alle netwerken zien, alleen mn airport express, terwijl er hier een stuk of 5 zitten. Dit alles vergeleken met mn iBook die wel vol bereik heeft en ook alle netwerken zit.
    Het rare is juist dat als dashboard aanstaat dat ie wel vol aangeeft, beetje vreemde verschijning natuurlijk.

Al met al vind ik het geen probleem,mn internet werkt op volle snelheid, toch toen ik dit draadje zag wou ik het toch even neertypen:)

Bijdrager
    Daniel

Bedankt voor alle reacties zover, ik denk dat mijn probleem echt de antenne kabel is…
    Mijn snelheid komt echt nooit boven de 500Kbps terwijl mijn MacBook zoals gezecht makkelijk de 2000Kbps haalt… Met UTP kabel zijn de beide machines even snel….
    Echter zoals ik op de plaatjes gezien heb is het open maken van de iMac niet echt een optie voor mij…Dus ga ik maar even terug naar de dealer…

Bijdrager
    JFL

Amaru, Laat nog even weten of het probleem aan de imac24 ligt,
    want zoals ik al eerder opmerkte heb ik het zelfde probleem.
    succes!

Bijdrager
    Daniel

Jep doe ik zeker, ik denk dat ik vandaag even contact opneem met de leverancier…. to be continued!

Bijdrager
    cebe

Hoi,

ff een reaktie, ik heb een powerbook 17 inch(juni 2005) en mijn draadloos netwerk is eveneens traag.
    Maar mijn airport zit beneden. Hiertussen zit wel een laag gewapend beton. Nu dacht ik dat dat het probleem was. Dat is eigenlijk nu ik dit lees ook zo als ik de ethernet draad insteek. Wat is de oplossing?Icoontje op drie streepjes hoor zelfs met beton ertussen.

Chris

Bijdrager
    iJoost

Ehm… Houten vloer nemen?

Of misschien de Airport Express ergens op de trap ter hoogte van het gat in de vloer plaatsen zodat ie van zowel beneden als van boven “gezien” kan worden zonder dat het betonijzer in de weg zit.

Maar hoe traag is ie dan precies? En hoe heb je dat gemeten?

Bijdrager
    Lexie

Hier exact hetzelfde probleem met mijn gisteren gekochte iMac 20″. Nou vind ik dit geen groot probleem aangezien ik de airport toch verkoop. Maar het blijft raar dat er een enorm verschil is met internet via een kabel en airport op een iMac..

Bijdrager
    Aqua1
    ”iJoost”

….
    En dan is er nog het gepruts wat je soms kunt hebben rondom het “onthouden” van het WPA wachtwoord en het automatisch opzetten van de verbinding. Daar zit volgens mij gewoon nog een rottigheidje in de software waarvan ik hoop/verwacht dat Apple die er eindelijk eens een keer uit gaat halen. …

Hoe bedoel je dat ? Ik kan idd nl niet aanvinken `’onthoud wachtwoord”, zoals dat wel kan als ik het beveilig met WEP. Waarom kan dat niet met WPA ?
    En belangrijker: hoe zorg ik dat het wpa-ww wèl wordt onthouden ?

Bijdrager
    xkrprtl

Ik had hetzelfde probleem. Nu dus niet meer. Het lijkt alleen een probleem te zijn bij de Intel-gebruikers die met de Migratie-assistent hun gevens van hun PPC naar de Intel hebbben over gezet. Het was de combinatie van de tip uit de link van Esquire en de oplossing in dit topic. Het is een tijdelijke fix tot Apple e.a. opgelost heeft.

Zorg eerst dat je WPA(2) uit hebt staan (Gebruik WEP. Ik weet het, niet zo veilig als…) en dat er geen entries in je netwerkvoorkeurslijsten in de systeemvoorkeuren staan. Doorloop dan de volgende stappen:

1) open Keychain Access and delete all my AirPort-related entries from both the login and system keychains
      2) drag the SystemConfiguration folder (Root/Library/Preferences/SystemConfiguration) to my desktop and restart – this requires any WEP or VPN passwords to be re-entered, so make sure you have them handy
      and
      3) go to the Network preference pane and create a new location (we called it “wireless”) – this apparently restarts AirPort, which may be off after dragging the folder from number 2 above to your desktop.[/list:u:2541044dbe]
      Herstart je computer.

Aan de mensen die ook last van de trage verbinding ondervinden, laat even weten of dit voor jou ook de oplossing was.

Bijdrager
      Aqua1

Ik heb wel een intelmac, maar bij mij is het gewoon voldoende om wep te gebruiken. Dat werkte al. Mijn vraag was juist hoe je het wpa-pw in de keychain kunt zetten.
      Overigens heb ik niet gemigrate van ppc naar intel, maar gewoon zelf opnieuw de instellingen gemaakt op een schone mac.

Bijdrager
      JFL

Hi gebruiker_01
      Ik heb het zelfde probleem. Maar ik ben niet zo technisch.
      Kan ik zo maar zonder problemen te krijgen de preference uit mijn root map halen?
      In mijn sleutelhanger staat denk ik maar een airport related onderwerp, en dat is van speedtouch. Is dat de enige?
      Zoals je begrijpt ben ik een beetje voorzichtig.

Bijdrager
      xkrprtl
      ”JFL”

Hi gebruiker_01
      Ik heb het zelfde probleem. Maar ik ben niet zo technisch.
      Kan ik zo maar zonder problemen te krijgen de preference uit mijn root map halen?
      In mijn sleutelhanger staat denk ik maar een airport related onderwerp, en dat is van speedtouch. Is dat de enige?
      Zoals je begrijpt ben ik een beetje voorzichtig.

Met preference bedoel je SystemConfiguration. Bij mij lukte het zonder problemen. OSX maakte een nieuwe SystemConfiguration-map aan. Maar ook hier no guarantees. Dus bewaar de originele map een paar dagen tot je er zeker van bent dat alles naar behoren werkt. M.b.t. je keychain: als er verder niets AirPort-gelieerd instaat zal het wel goed zijn. Succes!

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.