8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Gitte65

Airport Extreme wordt niet meer gevonden

Hallo OMT-ers,

Ik heb sinds kort problemen met mijn Airport Extreme.
    Sinds 2 weken (na een stroomstoring) kan ik geen Time Machine back-up meer maken omdat TM geen verbinding meer kan maken met de externe hard schijf die aan de AE hangt.
    Tot gisteren kon ik nog wel gebruik maken van het Wifi signaal, maar het Airport configuratieprogramma kon gisteren en vandaag de AE niet meer vinden.
    Vandaag AE gereset naar fabrieksinstelling; resultaat:

Wanneer ik via mijn oude Wifi-account verbinding probeer te maken, krijg ik het volgende scherm te zien:

Verder info, de AE is aangesloten op een Experiabox (KPN glasvezel).
    Het lampje van de AE knippert oranje; dat deed het al sinds de AE aangesloten is op de Experiabox (sinds 2 maand); maar alles bleef normaal functioneren.
    Het probleem was namelijk dat wanneer ik de AE in de brugmodus zette ik geen gastnetwerk kon aanmaken en mijn externe HDD niet kon benaderen.

Wat verder heel vreemd is, is dat ik nu ineens de Experiabox bij gedeeld zie staan….??? Misschien omdat ik nu de Wifi van de Experiabox gebruik?
    Vanmorgen stond daar dus nog Airport Extreme (en kon ik de partities van de HDD zien, alleen niet benaderen via Time Machine).

Ik maak gebruik van OS X Yosemite Versie 10.10.2 en heb mijn iMac en MPB (die met hetzelfde probleem kampt) al diverse keren opnieuw opgestart.

Nu hoop ik dat er hier iemand is die mij kan helpen? Ik kom er zelf namelijk niet meer uit.
    De AE zal toch niet ineens kapot zijn? Deze is net 15 maand oud…

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Gitte65.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Gitte65.

Bijdrager
    Akoni

Probeer eens met wifi uit en dan weer aan te zetten. (wifi teken boven in de werkbalk)

Bijdrager
    Balsjer

Wat je kunt doen, trek eerst de 220V stekker eens uit de Airport Extreme en uitlaten, daarna de Experia modem eens herstarten en als deze weer geheel is opgestart, dan zet je de Airport Extreme weer aan, wachten tot deze ook weer volledig is opgestart. Vervolgens kun je de instellingen checken door of je macbook of imac via een ethernet kabel te verbinden met je AE. Het kan zijn dat je het e.a. weer opnieuw moet instellen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Balsjer.

Bijdrager
    GoeieDag

Beetje onduidelijk allemaal: ‘aangesloten’ met ethernetkabel? Wat is ‘oude Wifi-account’? Stond de AE in de brugmodus?

Na een reset in ieder geval niet meer, en is de SSID (WiFi netwerknaam) weer op default, Apple12345 of zoiets.

Bijdrager
    Gitte65

Bedankt voor jullie antwoorden.
    Ik ben door de tip van Balsjer om de AE bekabeld aan mijn MBP te hangen ondertussen iets verder gekomen; Time Machine weer aan de praat gekregen! De externe HDD loopt weer te snorren en de printer die ook aan de AE hangt functioneert ook weer naar behoren! Jippie!!!

Er is nu nog 1 klein probleempje:
    Het gastnetwerk lijkt niet te werken?
    Want geen van mijn apparaten (inclusief iPhone en iPad) kan daar contact mee maken, het wordt wel gezien en er wordt om een ww gevraagd, maar het wieltje blijft maar draaien….

@ Goeie Dag:
    AE staat nu in de brugmodus; dat stond hij hiervoor niet (dat heeft 2 maand lang gefunctioneerd).
    Met ‘oude Wifi-account’ bedoelde ik de namen die ik mijn wifi-netwerken gegeven had.
    En ik moest na de reset mijn AE inderdaad weer helemaal opnieuw instellen en nieuwe netwerknamen geven.

Iemand nog een tip hoe ik nu nog het gastnetwerk weer aan de praat krijg?

Bijdrager
    GoeieDag

Je kunt het gastnetwerk niet activeren als ie in de brugmodus staat. Maar je kunt de brugmodus niet afzetten als de Exp.Box de router is…

Bijdrager
    Gitte65

Je kunt het gastnetwerk niet activeren als ie in de brugmodus staat. Maar je kunt de brugmodus niet afzetten als de Exp.Box de router is…

GoeieDag, dat lees ik hier inderdaad regelmatig, maar het heeft toch echt wel gewerkt bij mij. Tot gisteren dan. Helaas weet ik niet meer hoe ik dat toen voor elkaar heb gekregen.

Volgens een post op het KPN-forum zou het ook kunnen werken.
    Daar staat alleen wel veel ingewikkelde taal in (voor mij), dus weet niet zeker of ik dat wel aandurf. Zeker omdat alles nu verder weer goed werkt, ik heb geen zin om weer een dag lang aan het prutsen te zijn.

Bedenk me net dat ik natuurlijk wel het Wifi-netwerk van de ExperiaBox als gastnetwerk kan gaan gebruiken. Dan heb ik toch 2 los van elkaar staande netwerken… (dat ik daar nou niet eerder op ben gekomen).

Maar blijf het wel heel vreemd/onlogisch vinden dat je dat gastnetwerk dan wel op alle apparaten kunt zien …. het is er dan blijkbaar wel? Maar werkt ‘gewoon’ niet. Raar.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Gitte65.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Gitte65.

Bijdrager
    GoeieDag

Dat komt omdat jij eerder de AE niet in de brugmodus had staan, zoals je zelf aangaf.
    Maar het is niet verstandig 2 routers in één netwerk te laten functioneren, vandaar die brugmodus.

Je hoeft niet aan te komen met allerlei vage fora (KPN!) en sites. Het kan gewoon niet: https://support.apple.com/en-us/HT204590
    Ik ben het wel met je eens: het is vreemd dat ie met de AE in brugmodus je wel een gastnetwerk laat opzetten (en die zie je dan), maar vervolgens werkt dat niet. Niet zo netjes van Apple, deze onlogica.

WiFi op de Exp. aanzetten geeft geen ‘gastnetwerk’. De mensen blijven toegang houden tot het netwerk en de services van het AE netwerk.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  GoeieDag.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  GoeieDag.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.