10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    david s

airport extreme vertraagt internetsnelheid?

Misschien is dit onderwerp eerder aan bod geweest, vind het niet zo maar terug, dus leg het jullie voor.

Sinds een jaar glasmodem van Caiway in gebruik. Daaraan gekoppeld een ouder model Airport Extreme, had ik al een paar jaar in de kast liggen, en fungeert dus nu als router.Na wat installatie perikelen tevreden.Snelheid  draadloos destijds ca 90 mbps, heb een 100 abonnement, dus goed te noemen.Verbonden: een Macmini, androidTV, Ipad, Iphone en MacBook.

Nu bezig met een VPN.DL snelheid is dan 10-15 mbps, en het downloaden gaat een stuk trager, doch na ontkoppelen hiervan , zonder VPN blijkt de DL snelheid gemeten met de CAIWAY speedtest ineens 40 te zijn, draadloos en bedraad.

Op de Ookla speedtest wordt echter wel 100 mbps gemeten.Ook dat nog.

Heb de Extreme gereset een aantal keer, idem de glasmodem, terug naar fabrieksinstellingen, als suggestie van Caiway, doch niets helpt.

Conclusie zou dus zijn dat de lagere snelheid aan de Extreme ligt?

ik vind dit eigenlijk niet zo terug als bekend probleem op google.Vandaar dat ik de vraag hier stel, komt dit bekend over, dan wel is er wat aan te doen?Voordat ik een andere router aanschaf

vraag 2:ik zie verschil tussen de ookla en caiway speedtest, is dit bekend?

Suggesties welkom uiteraard, dank

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    david s

Ik heb deze idd ook gezien op mn zoektocht

Deze geeft waardes aan van ca 56 draadloos, daar waar ookla dan 106 aangeeft, en caiway 44.

Bedraad  65-107-46, forse verschillen dus waarbij opvalt dat de tets van caiway consequent de laagste waardes geeft.

Met de VPN die ik uitprobeer, Goose daalt de snelheid op deze router tot ca 2 mbps, dus dat gaat hem zowiezo niet worden.Express VPN bv geeft al veel betere waarden, gem. 25 mbps.Daar moet wel mee  te werken zijn.Maar toch

Bijdrager
    fred44nl

het resultaat van een speedtest wordt ook beïnvloed door de server, waarmee de test wordt gedaan. kies es een andere server, maar wel bij jou in de buurt.

https://www.dslreports.com/speedtest

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door  fred44nl.

Bijdrager
    david s

dank, ook deze een aantal malen gedraaid, geeft dan vergelijkbare waarden met de ookla test.

Nu gaat het me niet alleen daarom.

In principe heb ik er niet zo’n last van dat de snelheid onder de 100 mbps ligt.Ik ben eigenlijk pas gaan meten toen bleek dat een download met Goose als vpn tergend langzaam ging, zonder heb ik geen last.

Een kennis van me heeft deze vpn ook eens op een asus router geprobeerd, was ook erg traag, doch deze haalt zonder die vpn de 100 mbps op de caiwaytest, dat zette me op de gedachte:zou het niet aan de AE liggen.Dat deze wat vertraagd is me wel duidelijk

Het zal de combi wel zijn, doch ik had gehoopt dat ik met de AE iets fout had gedaan , of dat het op een andere manier betere resultaten zou geven.

Bijdrager
    vuurvreter

Gratis VPN zeker?

Bijdrager
    david s

Goose

betaald

Bijdrager
    vuurvreter

Andere snellere verbinding zoeken

Bijdrager
    david s

vpn bedoel je?

ben ik mee bezig.Ze zeggen alleen allemaal dat ze het snelst zijn, jaar vooruit betalen, 30 dagen niet goed etc

Zoals ik al zei: een andere vpn, de express-vpn van een vriend ,met een andere router, een asus, geeft 100 mpbs, bij mij geeft die vpn 20-25 mbps.

Dat geeft me het idee dat de vermindering in snelheid deels bij de AE te zoeken valt.

Voordat ik een asus aanschaf wilde ik dit zeker weten

Bijdrager
    david s

omdat direct vanuit de glasmodem met de caiway speedtest gemeten de snelheid ook 40 mbps was de zaak voorgelegd aan caiway.

er kwam een monteur langs met een laptopje.

hij gebruikte de ookla beta speedtest, omdat die van caiway niet betrouwbaar is(…) vlg hem!snelheid bleek rond de 100 mbps, ook op mijn macbook, en later ook met de AE als router.Dus daar ligt het niet aan.Met een andere router zal ik dus niets opschieten.

Blijft het zeer merkwaardig te noemen dat de caiway test niet deugt, maar goed, het ging me om de AE.

dan blijkt ook nog dat vpn’s aan alle kanten rammelen blijkens een artikel op webwereld, dus ben er nu wel ff klaar mee.

blijf bij de AE, en vpn de deur uit

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.