15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Cloud9

Airport Extreme setup

Beste OMT’ers

Er staan diverse draadjes op het net vermeld met dit “probleem” maar aangezien ik een netwerk amateur ben begrijp ik deze totaal niet!

Ik zal de situatie even schetsen,
    *Ik heb beneden een KPN Experiabox staan vanuit daar loopt er een LAN kabel naar mn homeplug
    *Het signaal word op zolder weer opgepakt door de 2e homeplug. vanuit daar loopt er een kabel naar een LAN switch en die geeft het signaal door aan de tv ontvanger en de Airport (in de WAN-poort).

Het lampje blijft oranje branden en als ik hem in brugmodus zet word deze wel groen maar is de wifi zeer traag

De situatie die ik voor ogen heb is dat de Airport dus als 2e router functioneert en het wifi netwerk uitbreid (2.4 & 5GHZ)
    met op de airport een harde schijf die als time capsule functioneert

Is dit de juiste config? en wat moet ik doen om dit te laten werken!?

Nogmaals uitleg graag in jip en janneke taal

Bijdrager
    nicj56

Hoi,

Ik denk het niet je moet experiadoos weg doen en die home-plugs ook weg want die zijn het grootste euvel wil je sneller wifi trek een kabel direct vanuit de experiadoos naar de airport want die homeplugs worden hoogst waarschijnlijk gedempt mits jij een aardlek schakelaar hebt.

Groet,

Nicj56

Bijdrager
    jebman

Homeplug geeft ook snelheidsverlies, afhankelijk van de situatie van de elektrische situatie in huis wel of niet een groot verschil.
    Heb je eens je snelheid mbv speedtest geweten direct uit de experiabox dmv kabel naar laptop en hetzelfde gedaan met kabel uit je 2e homeplug elders in huis. Dan weet je ongeveer je verlies in snelheid door de homeplug.
    Ook het plaatsen van homeplugs, delen van stekkerdozen etc kan behoorlijk van invloed zijn op de snelheid net zoals een ingestelde encryptie.

Netwerk modus AirPort Extreme. Staat die ingesteld op uitbreiden bestaand netwerk of eigen netwerk opzetten. In eerste geval zou het kunnen zijn dat je (zwakke) wifi signaal van de experia wordt doorgezet ipv het signaal uit de homeplug. Als ik lees welke kleurtjes van het lampje komt er denk ik geen signaal uit de homeplug. Al getest met een de stekker in je computer steken of het internet werkt? Goede poort op de experia genomen?

Routermodus experia. Voor kpn weet ik het niet maar bij ziggo is het zo dat wanneer je de routermodus uit laat zetten en alleen de airport extreme laat routeren je een duidelijk snellere verbinding hebt.

Wifi: het wifi netwerk dat je AirPort Extreme gaat opzetten

Bijdrager
    Cloud9

@Nicj56 De homeplugs werken prima, ik haal goede snelheden omdat ze op de zelfde groep staan aangesloten en de TV werkt vanuit de lan switch dus komt het signaal wel goed binnen, koppel ik een LAN kabeltje tussen de switch en de macbook heb ik de goede snelheid dus het signaal komt wel goed door.

@jebman de airport zit in een apart (niet gedeeld) stopcontact, hij staat op eigen netwerk opzetten want dat heb ik ook voor ogen, ik heb ook op diverse fora gezien dat het makkelijker schijnt te zijn met de oudere airport config tool (aangezien ik nu op mn werk zit kan ik dit niet uitproberen)

Bedankt voor de reacties guys!

Bijdrager
    Cloud9

Ik gebruik trouwens OSX Mountain Lion (voor het geval het wat uitmaakt)

Bijdrager
    jv65

Je kan een HD aan je Airport wel als netwerkschijf gebruiken, maar je kan er (zover ik weet) geen Time Machine back-ups mee maken. Althans, echt lekker werkt het meestal niet. Wordt in ieder geval niet (officieel) door Apple ondersteunt.

Bijdrager
    Koezel

Een harde schijf aan de AE voor TM backups werkt prima! Dit draait bij mij al 3 jaar zonder problemen.
    Experiabox bij mij is mijn gastennetwerk (WifI)
    De AE gebruik ik als mijn privenetwerk incl TM backups.

Bijdrager
    Igor

Time machine werkt prima op een externe harde schijf die aan je extreme hangt. Werkt hier als een zonnetje.

Daarnaast is het uitbreiden van jouw netwerk via de airport toornig niet mogelijk. Dit kan wel handmatig, maar daar komt wat meer bij kijken. Ik zou dan ook gaan voor een nieuw netwerk maken met je extreme en hopen dat die heel het huis beslaat.

Nog over het probleem waarom jouw airport waarschijnlijk niet goed werkt is dat airport niet heel lekker samen werken met jouw switch en de tv-ontvanger van KPN. Ik heb hier zelf ook problemen mee gehad. Elke keer als ik de tv aanzette had ik geen internet meer en andersom. Misschien zit daar het probleem in. Probeer eens zonder je tv-ontvanger aan te sluiten de extreme aan te sluiten en kijk hoe dit werkt.

Een oplossing zou een andere switch kunnen zijn die imgp-snooping ondersteund. Maar dan moet je nog wat extra geld investeren. Of gewoon kabels trekken :). Werkt uiteindelijk altijd het beste!

Bijdrager
    Cloud9

@Igor hoe kan ik dit wel voor elkaar krijgen? heb je een linkje ergens naartoe?

Bijdrager
    Igor

Ik neem aan dat je de wifi instellingen bedoelt?

Je kunt je airport handmatig configureren. Hierbij moet je dan de volgende zaken doen.

1. Geef het accesspoint (de airport) hetzelfde SSID (netwerknaam) als de router (experiabox) en hetzelfde wachtwoord. Zorg dat de airport op een ander Wi-Fi kanaal staat dan de experiabox. Dit kun je controleren met een programma als WiFi explorer in de mac app store.
    2. Elke accespoint is via een UTP verbonden met de router en staat buiten het bereik van de hoofdrouter/accespoint.
    3. Enkel in de router mag DHCP aan staan.
    4. Je router heeft standaard als IP-adres 192.168.x.1(KPN heeft standaard 192.168.2.254) = default gateway, geef ieder accespoint een vast Ip-adres daaropvolgend, bvb 192.168.x.2, 192.168.x.3 enz. Zodat je ze makkelijk kunt oproepen en configureren. Ik zou dan het andere accesspoint 192.168.2.253 geven.

Als je de switch bedoelt. Deze heb ik: http://tweakers.net/pricewatch/271873/netgear-prosafe-gs108t-200.html

Bijdrager
    Cloud9

Oke ik heb een update, Ik heb alles opnieuw aangesloten en geconfigureerd, nog steeds de zelfde setup alleen loopt de kabel nu vanuit de homeplug direct naar de airport (die als brug staat ingesteld) en vanuit daar naar de switch vanuit de switch naar de KPN TV box, Nu is mijn draadloze internet super sloom vergeleken met de lan kabel die ik uit de switch in de laptop steek. nu heb ik dus het probleem geĆÆsoleerd ik ga vanavond met de tips van @Igor aan de gang en ik laat weten hoe dit afloopt

Bijdrager
    Igor

Ik denk dat je tv ontvanger van KPN ondertussen niks meer doet. Want de airport ondersteund hier niet de juiste protocollen voor.

Maar ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.

Bijdrager
    Cloud9

@Igor in tegendeel de ontvanger werkt prima, ik kan gewoon tv kijken, hij loopt dus vanuit de homeplug in de WAN poort van de Airport en vanuit de airport via LAN naar de switch en dan pas naar de TV box

Bijdrager
    Igor

maar werkt je internet ook nog als je de ontvanger aan zet? Dat ging bij mij namelijk dan altijd mis.

Bijdrager
    Cloud9

Yes, Ontvanger aan en via een LAN kabel (omdat de wifi zo sloom is) vanuit de switch naar de laptop

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.