7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Undaunted

Airport Extreme reset verbinding voor wired-connection

Ik heb sinds een week een Airport Extreme aangeschaft. Draadloos geen probleem, maar voor de computer die met een netwerkkabel aan het apparaat verbonden is (PowerPC G5) zijn er problemen.

Wanneer ik de computer opstart heb ik een uur of 3 a 4 internet. Daarna valt ie zonder reden weg. Ik krijg het internet dan met geen mogelijkheid meer aan de praat. Pas als ik de computer restart doet het internet het weer. De computers met een draadloze verbinding gaan probleemloos door, dus de verbinding met de aanbieder is niet verbroken geweest.

Iemand een idee wat er aan de hand is ? ’t is nogal vervelend dat ik de computer moet restarten voor internet.

Bijdrager
    Ward

vreemd… heb je de locatie op automatisch staan?

[finder>appeltje>Locatie]

Bijdrager
    Undaunted

ja, staat op automatisch. Is dat raadzaam of niet?

Bijdrager
    Ward

ja, op zich wel, als ik problemen heb met de airport begin ik altijd met het uit- en aanzetten van airport bij het icoon in de menubalk, dan locatie switchen en weer terug en als laatste herstarten of uitloggen.

Je kunt met het progje MacStumbler [via versiontracker.com] checken of je airport in de lucht is als de verbinding wegvalt, tenminste als je een ‘open’ netwerk hebt ingesteld in je airportsoftware.
    Je kunt dan zien of het aan je airport express ligt of aan je airportkaart in de mac

Bijdrager
    Undaunted

Alleen geeft draadloos momenteel geen problemen. De probleemMac zit met een netwerksnoer verbonden (ingebouwde ethernetport). Gek genoeg mag ik met deze computer de Airport Extreme Router niet eens instellen, dat moet ik persé met een draadloos apparaat doen.

Mogelijk zit ‘m daar een deel van het probleem? MIsschien een suggestie hoe ik de router kan aanspreken met een draadgebonden netwerkcomputer?

Trouwens.. de laatste twee dagen zijn er geen problemen geweest. Ondanks de regelmatigheid lijkt het ineens in orde.. ik zal het maar weer even aankijken. ’t zou nogsteeds fijn zijn als ik de Router zou mogen bedienen vanaf de draadcomputer.

Bijdrager
    Ward

Hier lopen 2 dingen door elkaar denk ik.

Je internetverbinding wordt aangesloten op je router/modem. Daar stel je inloggevens in van je provider en kies je of je via DHCP of IP-adressen het signaal gaat verdelen. Als je kiest voor dhcp op de router zorg je dat de airport niet ook nog eens dhcp-adressen gaat genereren en zet je dat uit. Je ethernetinstellingen op de G5 zet je op ontvangen via DHCP en zou het moeten werken.

Als je in een netwerk zit met IP-adressen stel je dat in in je ethernetinstellingen bij systeemvoorkeuren>netwerk. Let op de goede subnetinstellingen.

Oftewel, de airportverbinding zegt niets over je ethernetverbinding. Dat zijn 2 verschillende manieren van verbinden die geen invloed op elkaar hebben.

Ik hoop dat het duidelijk is…

Bijdrager
    Undaunted

Hi Ward, dat snap ik. Je schreef ‘als ik problemen heb met de airport’ dus vandaar mijn opmerking daarover. De airport heb ik geen problemen mee, de ethernetkaart of verbinding wel.. ’t is nog een paar keer gebeurd, maar lijkt nu weer stabiel. ’t moet maar goed zijn, ben benieuwd voor hoelang.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.