19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    donovoso

Airport Extreme onwijs slecht bereik

Hi,

Sinds een half jaartje ben ik in het bezit van een Extreme.
    Deze gebruik ik op kantoor maar ik vind het bereik wel erg slecht.
    Sterker nog, de afstand tussen mijn iMac en Extreme is 1,5 meter en de signaal sterkte is 85%.

Het grootste probleem is dat ik achterin de tuin ± 13m afstand geen signaal meer heb.
    Nu ben ik ook in het bezit van een Airport Express die heb ik op ongeveer de helft neergezet om uit te proberen maar dit helpt niet.

Wie heeft hier nog meer last van en misschien een oplossing?
    Ik hoor het graag!

De situatie (alles op de begane grond):

KPN Experia box -> Airport Extreme > switch TP-link

Bijdrager
    vuurvreter

Ik heb deze https://www.wifimedia.eu/nl/ubiquiti-unifi-ap-lr.html en zelfs achterin de tuin een zeer goed dekkend wifi bereik.
    Ik heb deze aangesloten op mijn modem en het wifi van de modem uitgezet.

Op een afstand van 20 meter heb ik nog een snelheid van 170 Mbps van de 200 Mbps

Bijdrager
    erwinde

En los daarvan. Als je op 1.5 meter van de Airport zit met je iMac, zou ik er een ethernet kabeltje inprikken tussen de Airport en de iMac. Werkt altijd veel sneller dan via WiFi.

Bijdrager
    Harley

Zo sterk zijn ze nu ook weer niet.

Degelijke oplossing kiezen, Mesh netwerk.

Bijdrager
    vuurvreter

<p class=”cite”>Harley op 6 mei 2018 om 22:05</p>
    Zo sterk zijn ze nu ook weer niet.

Op wie reageer je?

Bijdrager
    donovoso

<p class=”cite”>erwinde op 6 mei 2018 om 21:28</p>
    En los daarvan. Als je op 1.5 meter van de Airport zit met je iMac, zou ik er een ethernet kabeltje inprikken tussen de Airport en de iMac. Werkt altijd veel sneller dan via WiFi.

Heb ik ook.

Dus de conclusie is eigenlijk dat dit heel normaal is, zulk slecht bereik, voor de AirPorts.

Bijdrager
    iMad

zet de airport extreme op ongeveer de helft ergens in je huis en klaas is het en eventuele iets hoger.

Bijdrager
    gipsman

Zijn er andere netwerken in de buurt waar jouw devices (ongemerkt) op inloggen? Zit er en blinde muur tussen kantoor en tuin of zijn er vensters? Staat de Express in hetzelfde netwerk met hetzelfde wachtwoord? Heb je de routerfunctie van de provider uit laten zetten? Een herstart van mac en/of wifi doet ook soms wonderen.

Bijdrager
    Koezel

Ik heb ook een Airport Extreme. Achter in de tuin (15 m) heb ik nog steeds volop bereik. Zowel in de 2,4 als 5 Ghz.  Aan de voorkant op de parkeerplaats (15 m) ook. Zelfs mijn oude Extreme die ergens boven staat geeft op beide plekken nog voldoende bereik. Dus ligt het m.i. niet aan de Extreme.

Bijdrager
    jv65

Op welk kanaal staat de Airport ingesteld? Kanaal 1 wordt vaak weggedrukt. Dat is namelijk het standaardkanaal van Ziggo modem/routers, dus de halve straat zit daar op. Zet ‘m eens op 11 of 6. Dit kun je instellen bij Draadloos > Draadloze opties.

Bijdrager
    r.heijma

Via <ALT> <Wifi symbool> naar Open Wifi-Oplossingen. Dan via menu Venster/Detecteer kun je zie hoe druk het in de wifi is.

Beste is in de 5 Ghz te gaan zitten omdat daar het minst druk is. In de 2.4 Ghz zijn alleen de kanalen 1, 6 en 11 te gebruiken. 2.4Ghz gebruikt vijf kanalen. Als er netwerken op andere kanalen zitten dan krijg je cross-channel interferentie. En daardoor is de 2.4Ghz band eigenlijk onbruikbaar.

Bijdrager
    Nosferatu

Apple’s wifi-nodes zijn notoir beperkt. Ik heb inmiddels een mesh-systeem thuis – Amplifi van Ubiquiti – m een vergelijkbaar probleem (30 meter diepe tuin) te tackelen.

Bijdrager
    MevalonicAcid

=> mijn Airport Extreme setup werkt perfect in een gelijkaardige situatie. Achteraan in de  25m diepe tuin nog zeer goede ontvangst op zowel 5 GHz als 2.4 GHz

Bijdrager
    donovoso

<p class=”cite”>jv65 op 7 mei 2018 om 15:46</p>
    Op welk kanaal staat de Airport ingesteld? Kanaal 1 wordt vaak weggedrukt. Dat is namelijk het standaardkanaal van Ziggo modem/routers, dus de halve straat zit daar op. Zet ‘m eens op 11 of 6. Dit kun je instellen bij Draadloos > Draadloze opties.

Yes heb hem nu op 11 gezet, zoals screenshot.
    Het signaal naar de iMac is van 85% naar 91% gegaan.
    Maar in de tuin nog maar 1 streepje, terwijl de express op 9 meter dit toch moet versterken?

<p class=”cite”>r.heijma op 7 mei 2018 om 21:05</p>
    Via <ALT> <Wifi symbool> naar Open Wifi-Oplossingen. Dan via menu Venster/Detecteer kun je zie hoe druk het in de wifi is.

Beste is in de 5 Ghz te gaan zitten omdat daar het minst druk is. In de 2.4 Ghz zijn alleen de kanalen 1, 6 en 11 te gebruiken. 2.4Ghz gebruikt vijf kanalen. Als er netwerken op andere kanalen zitten dan krijg je cross-channel interferentie. En daardoor is de 2.4Ghz band eigenlijk onbruikbaar.

Is het handig om 2,4 uit te zetten aangezien alles toch 5ghz gebruikt?
    Welk kanaal voor 5ghz is dan het beste, want bovenste oplossing heeft niet geholpen.

Bijdrager
    Martin67

Dit heb ik gevonden op de site van KPN:

Er vanuit gaande dat je de Airport Extreme op een andere plek hebt staan als de Experiabox en derhalve wilt gaan gebruiken om je draadloos bereik te vergrootten dmv router modus en niet de Experiabox wilt vervangen als modem (bij VDSL/ADSL) of router (Glasvezel):

Sluit vanaf je Experiabox een kabel aan op de WAN poort van je Airport Extreme.

Benader je airport extreme via de interface op je mac of je windows en stel hem in als router in bridge modus.
    Stel bij draadloos netwerk in dat de Airport Extreme een eigen netwerk moet gaan verzorgen en niet een signaal moet gaan versterken. Gebruik hiervoor bij voorkeur dezelfde SSID en wachtwoord als je voor je experia box doet, op deze manier schakelt je apparatuur naadloos over op het beste signaal.
    Bij voorkeur stel je de kanalen voor 2,4 en 5 GHz in op een ander kanaal als wat de Experiabox gebruikt.

Voorbeeld: Experiabox gebruikt kanaal 13 (2,4 GHz) en 100 (5 Ghz) dan kun jij kiezen om de Airport in te stellen op kanaal 6 (2,4 GHz) en 48 (5 GHz) Het beste bekijk je via een Wifi analyser welke kanalen het minste interference hebben met elkaar.

Bijdrager
    donovoso

Ik zit nu op kanaal 40, dat bleek de beste te zijn.
    Maar het internet in de tuin is nog steeds mega traag.
    Wel is het zo dat ik meer bereik heb, zodra ik naar binnen loop is deze traagheid voorbij.

De airport staat wel naast de experiabox.

Bijdrager
    fixar

HR++ glas is ook een uitstekende manier om signaal tegen te houden.

Hoe is de Airport Express verbonden met de rest van het netwerk? Als deze eerst het draadloze signaal moet oppikken van de Extreme en dit vervolgens moet gaan ‘doorzetten’ naar de tuin dan is daar waarschijnlijk een belangrijke vertragende factor (in ieder geval een halvering van de snelheid). Indien mogelijk de Airport Express dus bedraad aansluiten  (en net zoals de Extreme in dit geval, in bridge modus zetten)

Daarnaast kan het wifi punt beter wat hoger staan , dan wat lager…. Ik zie wel eens mensen die de accesspoint onder/achter de bank verscholen hebben…een prima manier om een hele hap aan snelheid weg te nemen en ruis te introduceren.

Bijdrager
    donovoso

Heb de situatie nu zo bekabeld gedaan:
    Experia box > Extreme > TP-link switch > express

Zou dit werken?

Bijdrager
    fred44nl

als je alles goed instelt, dan werkt dit prima.

je bent ook met kanalen bezig, maar heb je al eens gekeken welke kanalen in gebruik zijn ??

dat kan bijv. met een programma als iStumbler

https://istumbler.net

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.