17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Jack4ya

Airport Extreme op zijn kont, schuldige buur?

Laatste dagen knalt de verbinding er vaak uit. Of iets in die trant want ik krijg tegenstrijdige signalen.

Volgens iMac ben ik dan wel verbonden met de Extreme, maar meldt geen verbinding met internet.
    Maar ik moet dan wél de Extreme herstarten (ik heb dan ook een amber knippertje) voordat het weer overend komt. Daarna weer in orde.
    Modem heb ik ook verdacht, maar lijkt het niet te zijn.

Het lijkt er nu op dat de Extreme op zijn kont gaat van een buurman. Zeker weten doe ik het niet, maar waarom denk ik dit: 1) het gebeurt eigenlijk alleen in de avond, overdag en ’s nachts niets aan de hand 2) “Constantijn” klappert in en uit de wifi lijst en dit netwerk lijkt alles behalve stabiel. Dit netwerk is voor mij ook nieuw. De andere netwerkjes herken ik, lijken stabiel, en hebben netjes andere kanalen.

Ik heb met de Extreme al kanaal geswitched en wachtwoord veranderd. En Airport Utility software geüpdated, maar de firmware van de Extreme heb ik (nog) niet geüpdated, vanwege gemengde berichten die ik lees.

Wat ik wel zou kunnen begrijpen is dat het stoort in het signaal, trager of zo, maar niet dat er iets is waarvan de Extreme zelf op zijn kont gaat.

Enig idee waar verder te zoeken?

Geblokkeerd
    Anoniem

Het oranje lampje duidt toch echt op problemen met OF je modem OF je Internet provider. Hergeeft doorgaans aan dat de WAN poort van je Airport geen geldig IP adres kan krijgen.

Bijdrager
    bouncer

Met iStumbler kun je kijken wat er bij je in de buurt zit.
    Je kunt nog kijken naar je radiomodus, storingsonderdrukking aanvinken (opties bij draadloos) in AE, spelen met je multicast.
    Je kunt ook Airport utility updaten. Ik heb er absoluut geen problemen mee ondervonden.

Bijdrager
    Nicketick

iStumbler lijkt bij mij de verbinding met de router er steeds uit te knallen.

Bijdrager
    Jack4ya

Ik weet wat er in de buurt zit (met wifi scanner):
    2 vertrouwde netwerken en op bepaalde tijden een nieuwe/onbekende.
    Deze laatste lijk ik alleen te zien in de periode dat wij eruit knallen.

Nu heb ik gewoon verbinding en het eerder genoemde netwerk zie ik nu niet.

Multicast rate is 5.5, robuustheid staat uit. Firmware van Extreme is 7.2.1
    2 wireless clients op dit moment (iMac en printer).

Using DHCP via Bridge (Airport als brug tussen bedraad tel/internet modem).

Maar goed, natuurlijk is op dit moment alles in orde.

Bijdrager
    bouncer

Heb je alleen een modem (=kabel) of een adsl-modem/router?

Bijdrager
    Jack4ya

We hebben internet (en telefonie) via Telfort. Laatste avonden geen problemen meer en de buur niet meer gezien.

Bijdrager
    Jack4ya

Zojuist eruit geklapt, speak of the devil, buur is aanwezig.
    Nu moesten we echter ook de modem eruit trekken, airport alleen was niet afdoende.

En en… de buur is nog up.

Schiet mij maar lek.

Bijdrager
    bouncer

Updaten die firmware. Kan niet slechter gaan. Toch?
    Je hebt ‘draadloos’ wel uitstaan op de router, hoop ik.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik zeg toch al dat je buren er geen ruk mee te maken hebben als jouw Airport op oranje knalt?

Bijdrager
    Jack4ya

Jawel, maar het is wel heul toevallig. Ik zie de buur alleen én altijd op het moment dat het eruit knalt.

Maar vooruit, ik sta er voor open, :thumbsup: welke handelingen kan ik uitvoeren op te determineren wat het probleem is.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik weet het ook niet uit m’n hoofd, dus ik zeg: RTFAS (Apple site). Daar staan instructies over wat de annexen lamp allemaal kan betekenen. In de meeste gevallen betekent het dat Wifi goed werkt, maar dat het routeren gedeelte geen IP krijgt van je provider.

En dus is het:
    OF de WAN poort van je airport
    OF de netwerkkabel tussen airport en modem
    OF het modem
    OF de kabel tussen modem en muur
    OF de kabel tussen muur en ontsluitingspunt
    OF je Internetprovider of kabelboer

Bijdrager
    Jack4ya

Dan ga ik vooralsnog voor het laatste aangezien, ik niet kan herinneren iets anders veranderd te hebben.

Telfort heeft al eens eerder aan hun zijde lopen prutsen, en vergeten door te geven dat de boel aan deze zijde daardoor aangepast moest worden.

Morgen maar eens bellen… yay.

Bijdrager
    Jack4ya

In de tussentijd…

Bestaat er een app/manier om continu netwerken te zien, zonder dat ik moet refreshen?
    Of dat ik een melding krijg zodra er een netwerk in de lucht komt.

Het blijft een bizar toeval, dat zodra de buur erin komt, wij eruit klappen.
    Als wij daarna resetten, dan kunnen we naast elkaar bestaan.

Dan is de buur op een gegeven moment weg.
    Op het moment dat hij weer terug komt, vliegen wij er weer uit.

Ik weet dat het (bijna?) onmogelijk is dat het met elkaar te maken heeft, maar het valt echt op.

Geblokkeerd
    Anoniem

Bestaat er een app/manier om continu netwerken te zien,

iStumbler

Het blijft een bizar toeval, dat zodra de buur erin komt, wij eruit klappen.

Op het moment dat hij weer terug komt, vliegen wij er weer uit.

Er is nog geen reden een causaal verband te zien. Immers, je zegt het nu verkeerd om!

Het is niet:
    * Buren komen online
    * Jouw Internet valt uit

Het is:
    * Jouw Internet valt uit
    * Jij kijkt of de buren er zijn

Het valt alleen op omdat jij denkt dat er een causaal verband is.

Overigens hoef jij niet per se iets te hebben veranderd, wil een van de dingen kapot gaan waar ik het over had.

* de WAN poort van je airport -> slijtage, kabel losgeschoten en niet goed vastgedrukt, airport kapot
    * de netwerkkabel tussen airport en modem -> muizen, kabel losgeschoten en niet goed vastgedrukt, te vaak verbogen en een kabelbreuk
    * het modem -> slijtage, kabel losgeschoten en niet goed vastgedrukt, modem doorgebrand, modem gevallen bij het stofzuigen en dus kapot van binnen
    * de kabel tussen modem en muur -> muizen, kabel losgeschoten en niet goed vastgedrukt, te vaak verbogen en een kabelbreuk
    * de kabel tussen muur en ontsluitingspunt -> muizen, ouderdom
    * je Internetprovider of kabelboer -> tja:)

Oftewel, er kan zat stuk zijn waar jij je persoonlijk niet bewust van hoeft te zijn.

Bijdrager
    Jack4ya

Ik melde al dat ik, als de verbinding goed was, óók keek of de buur er was.:smile:
    En dan was er dat niet het geval.

Maar ik ben het met je eens dat ik het beter moet nagaan. Vandaar ook mijn vraag mbt een melding als dat netwerk opkomt.

Ik zal iSumbler opnieuw proberen, misschien is het verbeterd.
    Wifiscanner werk prima, muv dat ik het continu manueel moet refreshen.

Neemt niet weg dat eerste poging mi nog Telfort bellen is, aangezien de tijden van storing ook opvallen.
    Een brakke draad kent geen tijd:wink:

Iig dank voor de respons.

Bijdrager
    skimmer

Er bestaat een mooi share ware app. dat AP Grapher heet.

Meet signaalsterkte, ruis, welke buren er op welk kanaal actief zijn etc….heel prettig om te meten.
    Groet,
    JM

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.