9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    jumpindadeep

Airport extreme + modem of modem router gigbabit

We zijn bezig met het bouwen van een nieuw huis. Ik wil een gigabit netwerk aanleggen. Ook wil ik een draadloos N netwerkverbinding hebben ivm mijn apple tv. Nu heb ik gelezen dat de Dlink DIR-655 of een Netgear WNR854T modem router bestaat met deze mogelijkheden, waarbij ik alles in een kastje heb behalve de modem. Ik kan een kabelmodem gebruiken die ik bij mijn 20Mbit ADSL abonnement krijg, die ik aansluit op een Airport extreme basestation.

Mijn vraag:

1. zou een dlink of netgear N versie werken met de apple N versie omdat de standaard nog niet officieel is.

2. Kun je elke modem aansluiten op een dergelijke modem.
    3. Kan ik met de Airport extreme een netwerk opzetten of heb ik dan nog andere apparaten nodig
    4. Heeft iemand ervaring met de `netgear of dlink router

alvast bedankt, Joop

Bijdrager
    formulefan

eerste probleem is dat die airport express niet verder gaat dan g. Dus geen n. Daarvoor zul je een nieuwe aiport extreme moeten kopen.

Bijdrager
    jumpindadeep

Sorry bedoel ik ook. De nieuwe extreme met gigabit aansluiting.

Bijdrager
    reneo

Even voor de duidelijkheid. Jouw kabelmodem is dè modem. Om meerdere computers daarop aan te sluiten, heb je een router/switch nodig. Om een draadloosnetwerk te creeëren heb je een wifiaccespoint nodig. De dlink en netgear zijn beide router/switches/wifiaccespoints en absoluut geen modem. Er zit ook best een kans in dat jouw kabel modem tevens de router mogelijkheid heeft. Als je dan zo’n dlink of netgear erop aansluit, heb je een probleem. Dan moet je de router functie van deze aparaten uitzetten.
    Wat ik niet begrijp is waarom je denkt zo’n dlink of netgear nodig te hebben. De nieuwe airport extreme is namelijk ook een router/switch/wifiaccespoint!
    Ik heb bij ons thuis ook zo’n netwerk opgezet. Een adslmodem naar de nieuwe airportextreme en van daaruit alle computers. Alles gewoon bedraad met cat5e ethernetkabels. Behalve dan voor de laptops. die gaan via wifi. De airport staat op de middelste etage en ik heb overal in huis meer dan genoeg bereik.

Bijdrager
    MacMeijers
    ”reneo”

De airport staat op de middelste etage en ik heb overal in huis meer dan genoeg bereik.

Waarom leg je die kabels dan nog aan?

Bijdrager
    /dev/enschede

Volgens mij kan dit allemaal gewoon met een Airport Extreme. Waarom wil je er een ander apparaat bij tussen prutsen?

Bijdrager
    jumpindadeep

Het ging er in eerste instantie van uit dat de dlink en netgear een ingebouwde modem hebben maar dat heb ik nagekeken en dat is niet zo. De Extreme is dus een alternatief voor de dlink of netgear.

Eigenlijk komt het er dus op neer dat ik dus een eenvoudige modem moet hebben zonder router/switch/wifi mogelijkheden. Of ik er dan een netgear/dlink of extreme op aansluit maakt niet zo veel uit.

Zijn er voordelen van de extreme tov de andere apparaten. Ik zie dat de extreme 3 lan poorten heeft en de andere 4. Het lijkt me dat het N protocol omdat het nog niet definitief is misschien beter werkt tussen apparatuur van het zelfde merk, of heeft iemand daar andere ervaring mee.

Werkte die CAT 5e goed, ik dacht dat CAT6 de standaard was voor een gigabit netwerk..

Bijdrager
    reneo
    ”jumpindadeep”

Werkte die CAT 5e goed, ik dacht dat CAT6 de standaard was voor een gigabit netwerk..

Ja hoor, dat werkt prima.Gigabit ethernet is ontworpen voor cat5e. Er zal vast wel een paar promile verschil zitten tussen Cat5e en Cat6, maar als dat zo is, dan is dat wel erg weinig.

”MacMeijers”
    ”reneo”

De airport staat op de middelste etage en ik heb overal in huis meer dan genoeg bereik.

Waarom leg je die kabels dan nog aan?

Omdat gigabit ethernet nogaltijd een stuk sneller is dan wifi n. Dat is wel fijn als je voor iphoto, itunes, dvd cache en vele andere programma’s de library deelt op een netwerkschijf. vandaar…

Bijdrager
    /dev/enschede
    ”jumpindadeep”

Zijn er voordelen van de extreme tov de andere apparaten.

Ja, AE zorgt er automatisch voor dat je een IPv6 enabled krijgt. Over de waarde daarvan bestaan verschillende meningen.

Persoonlijk vind ik het makkelijk; ik heb twee machines in mijn lokale netwerk een dns-vermelding met hun IPv6-adressen gegeven. Ik kan die machines nu gewoon met hun dns-naam aanroepen.

Daarnaast de andere bekende voordelen; het is ook gelijk een NAS en een printerserver,j e kunt de computers van de kids ’s avonds na een bepaalde tijd blokkeren, etc.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.