9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    melkman

airport extreme, ja, extreme langzaam

Hi,

Een maand geleden overgestapt naar Ziggo. Hun draadloze router was zo slecht dat ik snel een Airport Extreme heb aangeschaft. Hij (zij?) staat in de bridgemodus. De eerste 2 weken ging het als een tierelier, fijne snelheden. Maar opeens, volgens mij ben ik nergens aangekomen, is de snelheid soms helemaal weg.

Raar, in iTunes gaat het bijwerken van apps wel heel snel, dus de snelheid is er wel. Maar als ik iets FTP (down) dan gaat het erg langzaam. Flickr is heel erg traag (zelfs yahoo benaderen is traag, ik ga ervan uit dat yahoo zelf geen problemen heeft…) Soms kan ik op de iPad de rtl app amper gebruiken omdat de content zo langzaam binnenkomt. De sterkte van de verbinding lijkt goed.

Gister de Airport Extreme teruggezet naar de fabrieksinstellingen en weer opnieuw begonnen, maar het helpt niks. Met een kabel rechtsteeks in de Ziggo-router is prima…

Ik heb dat de extreme gekocht omdat ik juist van dit gedoe af wil zijn….

Heeft iemand nog ideeen in welke richting ik het kan zoeken?

Veel dank,
    melkman
    groningen

Bijdrager
    fred44nl
    melkman op 10 oktober 2013

Hi,
    Heeft iemand nog ideeen in welke richting ik het kan zoeken?

om te beginnen de vraag of de AE met een kabel op het modem is aangesloten, of dat je het draadloos probeert ??

kijk ook eens naar de vrij en beschikbare kanalen met bijv. iStumbler.

Bijdrager
    melkman

Met kabel.

istumbler geeft aan dat ik op 1 zit. Er zit iemand op 2, maar is een zwak signaal.

Bijdrager
    fred44nl

hoe heb je de AE ingesteld ??
    je noemt al bridgemode, maar staat ie ook op “maak netwerk aan” ??

Bijdrager
    SunKeeper

Ik zou niet te snel wijzen naar de AirPort, aangezien je juist die hebt aangeschaft omdat de vorige router ook problemen gaf in die situatie.

Als meerdere routers problemen ervaren, kan dit door de zelfde oorzaak komen. Mogelijk een DOA modem.

Je kunt dus eens proberen Ziggo te bellen op het moment dat de problemen zich voordoen. Ziggo kan de lijn doormeten en dan (mocht er iets mis zijn) al direct actie ondernemen. Op het moment dat je dit meerdere keren hebt gedaan (wordt geregistreerd) gaat Ziggo al snel over tot het vervangen van het modem.

—-

Een computer direct aan het modem hangen wat het probleem direct wegneemt, duidt in ieder geval op een stabiliteitsprobleem in de internetverbinding.
    Je kunt het vergelijken met een snelweg met meerdere rijstroken. Over iedere rijstrook gaat verkeer in beide richtingen.
    Op het moment dat er een storing optreedt en er rijstroken dicht moeten, moet het verkeer daarvan ineens over de andere rijstroken, wat als gevolg heeft dat ene helft met elkaar in botsing komt en de andere helft vol in de remmen moet.
    En internetverkeer wat te laat aankomt op bestemming geeft een time-out en verkeer wat helemaal niet aankomt…juist geen verbinding meer.

Ga je echter met maar computer het internet op, moet je zien als dat je maar één rijstrook in gebruik neemt. Als dan andere rijstroken dicht moeten heb je daar vrijwel geen last van.

Bijdrager
    melkman

@fred44nl : jep, “maak draadloos netwerk aan”

#sunkeeper : De helpdesk van Ziggo gaf zelf al aan dat hun router niet de beste was. Krijg je er per slot van rekening “gratis bij”.
    Hun router verloor over 5 meter 50% van z’n capaciteit. Van mijn max 60 mb/s kreeg mijn mac er hooguit 30 binnen, en erg fluctuerend.
    Ik het begin kreeg ik met de AE netjes (via speedtest upc) 60mb/s binnen, in een mooie vlakke lijn.

De router van Ziggo is verder ok. Met kabel is er geen probleem, en heb de kabel van de ziggo modem naar de AE al eens verwisseld.

Blijft vreemd dat het probleem zich bijvoorbeeld wel voordoet in Flickr, een filmpje kan niet gebufferd worden. Haalt misschien 20/30 seconden binnen en stop dan. Net zoals bijvoorbeeld filmpjes in CNN app of RTL app op de iPad
    Zoals eerder genoemd, FTP’en is nu een drama, een paar mb’s duurt minuten. Ik snap er niks van…

Bijdrager
    jakob558

Ik heb zelf ook problemen gehad met een AE en ziggo modem.

Je hebt de AE in bridgemodus staan, dus je Ziggo modem fungeert nu ook als router.
    Zelf heb ik uiteindelijk Ziggo gebeld, en gevraagd of zij de routerfunctie van het modem uit wilde zetten, dit kan je gek genoeg niet zelf doen.
    Daarna heb ik de AE als router ingesteld, en een tweede AE aangesloten op zolder als uitbreiding, werkt allemaal perfect.

Nogmaals: het probleem zat bij mij in het feit dat het Ziggo modem ook als router fungeerde, en dat niet zo lekker deed. (traag internet, wegvallende lijn etc.) Het leek alsof het modem/router het niet allemaal aankon af en toe.

Ik zou Ziggo even bellen, en vragen of ze de routerfunctionaliteit (let op: de hele routerfunctionaliteit, niet alleen het wifi) uit willen zetten, en dan je AE als router instellen.

Bijdrager
    melkman

@jakob558 Dat zou ik nog kunnen proberen!

Waar zet je de AE dan op? DHCP en NAT of Alleen DHCP?

Groet,
    Melkman

Bijdrager
    melkman

@jakob558

Een paar uur verder, Ziggo gebeld om routering uit te zetten, maar ik krijg geen verbinding met het internet. Dus maar weer aan laten zetten. Zou je me de instellingen kunnen laten zien/mailen? Want ik heb geen idee waar het misgaat…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.