22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    applefreakz

Airport extreme internet valt telkens weg, wisselen van WiFi

Beste OMT’ers,

Ik heb een ziggo modem (Technicolor TC7210) en een Airport extreme (jaar of 2 oud). Met mijn oude ziggo modem nooit problemen gehad, toen ik het wifi Technicolor TC7210 modem kreeg begon de ellende dat mijn wifi niet stabiel was. Moest telkens van Wifi veranderen van mijn 5 ghz naar het gast account en terug. Het gast account blijft overigens altijd werken… Als ik dan van gast weer terug ga naar het 5 ghz wifi werkt het wel weer.

Heb inmiddels het modem in bridge laten zetten maar het probleem blijft. Harde reset gedaan van AE en Modem maar ook dat geeft niet de oplossing. Zoals ik schreef blijft het gast account wel werken maar de internet snelheid gaat enorm up en down (van 14 mb/sec naar 120 mb/sec) Sluit ik mijn Macbook direct aan op de Technicolor TC7210 heb ik een 150 mb/sec verbinding (met kabel). (lijkt dus niet aan het modem te liggen)

Moet zeggen dat de AE enorm warm word maar of dat wat met het probleem te maken heeft weet ik niet. Ik twijfel of ik een nieuwe AE moet aanschaffen of dat er toch een ander probleem is.

Heb het probleem met de Imac (al capitan) de Macbook, Ipad en de Iphone dus niet iets met het OS.

Iemand de zelfde ervaring gehad?

Grt Bas

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 11 maanden geleden door  Night. Reden: Duplicaat topic verwijderd

Bijdrager
    fixar

Alle symptomen lijken te wijzen op een probleem met de AE (plat model of al het hoge model? garantie?)

• Ziggo modem lijkt in orde
    • Probleem zowel met modem als router als modem in bridge
    • Alle devices ondervinden de zelfde problemen.

Misschien iets van het onderstaande:

– hoe presteert het signaal als je de MacBook bekabeld aan de AE hangt?
    – Je zou nog kunnen kijken naar de kanalen die je nu gebruikt voor de wifi en hierin wisselen. Als je nu op kanaal 11 zit, probeer het dan eens (fixed) op kanaal 6 of 1…Zelfde geldt voor de 5 Ghz band
    – Er is net een nieuwe Firmware beschikbaar gekomen voor zo’n beetje alle Airport-apparaten (7.6.7 en 7.7.7)

Bijdrager
    applefreakz

Hoi Fixar,

Firmware is ge-update en met de kabel verbonden (Macbook –> AE) heb ik goede verbinding. Echter verlies ik wel snelheid. Direct op het modem heb ik 152 mbsec en via de AE (kabel) variërend tussen de 95 en 125 mbsec.

Ik heb voor het 2 en 5 ghz netwerk handmatig alle kanalen getest (2 weken mee bezig geweest..) het probleem blijft op alle kanalen.
    Ik heb nog de platte AE extreme die aardig heet word echter lees ik meer klachten hierover dus dat lijkt normaal.

Merk ook (weet niet of het normaal is) dat de snelheid enorm fluctueert op een werkend Wifi;-) heb ik snelheden tussen de 14 mbsec en 120mbsec, is dat normaal deze verschillen?

Bas

Bijdrager
    fixar

De platte AirPort Extreme 802.11n (5th Generation) is in productie geweest van juni 2011 tot juni 2013 en is dus in ieder geval 3 jaar oud. Ik denk dat het je dan niet gaat lukken iets onder garantie te claimen.

Warm kunnen ze inderdaad worden, iets waar het nieuwe hoge model (met 802.11ac ) minder last van heeft.

Het zo enorm fluctueren van de wifi is iets wat niet “normaal” is maar oorzaken kan hebben IN en buiten het apparaat (interferentie met andere wifi devices en allerlei andere apparatuur) Maar storingen op zo’n beetje alle kanalen komt niet zo vaak voor.

Je zou de AE nog eens kunnen proberen bij een buurman ofzo, kijken of er verschillen in de performance zijn te ontdekken. Als dat niets oplevert zou je inderdaad vervanging kunnen gaan overwegen.

Bijdrager
    Schrijnie

Heb zelf ook veel problemen ervaren met het Ziggo modem, in mijn geval een Cisco.

Zet het draadloze gedeelte in je modem uit, zet hotspots uit. Heb ik ook gedaan en sindsdien ervaar ik minder problemen. Heb mijn Airport Extreme bedraad aan het modem hangen.

Verder heb ik alles gereset net zo lang tot het stabiel liep. Gisteren bijvoorbeeld had ik een bagger verbinding, na een aantal resets liep het beter.

Bijdrager
    applefreakz

Als aanvulling en ter verduidelijking blijft het wifi signaal volle bak aangeven. Het verbinden gaat ook prima. Alleen is er geen internet verbinding… Het gast wifi netwerk via de AE blijft wel altijd werken. (Internet verbinding)

Switch ik dan een paar keer van gast naar mijn 2 of 5 Ghz dan heb ik plots weer internet op het 2 of 5 Ghz WiFi netwerk…

Bijdrager
    Schrijnie

Ik ken het. Wifi volle bak, als ik dan kijk in het Airportconfiguratie programma zie ik het bolletje telkens oranje worden voor een paar seconde. M.a.w. de verbinding wordt telkens verbroken.

Gisteren de boel een paar keer gereset en tot nu toe nog geen problemen ondervonden.

Zoals ik al zei ; wifi staat uit, modem in bridge, hotspots zijn uit, Airport Extreme verbonden met het modem, AE verzorgt de wifi.

Zowel op wifi als bedraad zit ik rond de beloofde 150 Mb.

Oh ja, de DNS van Ziggo heb ik vervangen voor Open DNS 208.67.222.222 en 208.67.220.220

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 11 maanden geleden door  Schrijnie.

Bijdrager
    Mac

Klinkt als een herkenbaar probleem. Bij mij gebeurde het toen ik verhuisde en een experiabox kreeg voor glasvezel (oude adres oud UPC modem). Wat bij mij uiteindelijk de oplossing bleek te zijn was ‘IGMP Snooping’ aanzetten om een of andere reden in de settings.

Vanuit de Airport App (iPhone/iPad) naar rechtsboven Wijzig –> Geavanceerd –> IGMP Snooping aanzetten

Vanuit Airport Utility (Mac) naar edit –> tabje Network –> Network Options –> Enable IGMP Snooping

Hoop dat het voor jou ook werkt.

Bijdrager
    applefreakz

Hallo Mac,

Ik ga het testen en laat het weten, bedankt voor je reactie !

Bijdrager
    applefreakz

Hallo Mac,

Ik heb de optie Enable IGMP Snooping niet. Mijn AE 6.3.6 heeft de laatste firmware zie hieronder een schermafbeelding van mijn netwerkopties.

Bijdrager
    fred44nl

volgens mij is de laatste firmware versie 7.6.7,
    maar de genoemde instelling heb ik overigens ook niet.

Bijdrager
    Mac

Hmm, ik heb dan wel de AC versie (de toren) met firmware 7.7.3 draaien en daar staat hij gewoon in (dus nog NIET naar de laatste versie).

Het verschil in configuratie zit ik me nu ook te bedenken. Ook op mijn oude UPC opstelling had ik het volgende:

Router als DHCP server (ik heb zelf WiFi aan staan want met vloerverwarming & verkoeling in de vloer houdt het 3,5 meter hoge plafond geen sterk signaal over op de verdieping erboven waar de AE staat ;)).
    Airport Extreme in Bridge modus maar wel creëren van een netwerk voor WiFi.
    Even als 1 op 1 kopie van hoe het hier werkt (en hopelijk bij jou dus ook):

Airport Internet:
    * Connect using DHCP IPv4 etc vult hij dan zelf in
    * Tab Internet Options met IPv6 automatically en mode native (vermoedelijk moet dit bij jou uit gezien KPN Glasvezel wel IPv6 gebruikt)
    * Tab Wireless: Create wireless network, je kan zelf kiezen of je 5Ghz apart of gezamelijk wil hebben (werkt beide hier)
    * Tab Network: Router mode: Off (Bridge Mode), Network options Enable IGMP Snooping, Block incoming IPv6 connections, allow IPSEC aanvinken
    * Tab Disks is N/A

Je kan eventueel nog proberen om de vorige versie terug te zetten. Het enige dat ik hoop is dat de IGMP Snooping niet iets alleen voor de AC is maar met de settings te maken heeft. Vermoed overigens van niet, maar kan mijn Airport Express zo 1-2-3 niet vinden om te kijken wat daarin zit. Mocht het niet lukken dan ga ik daar ook nog wel even naar kijken.

Bijdrager
    applefreakz

Heb toch maar een nieuwe AE gekocht, na alles ingesteld te hebben (gaat eigenlijk vanzelf) met zweet op het voorhoofd de Mac aangezet. Helaas probleem niet opgelost…

Vreemd maar waar nu heb ik wel de optie IGMP Snooping, jippie. Na het aanvinken en herstarten helaas niet opgelost. Gezien het gast netwerk wel altijd werkt heb ik nu bij Netwerkopties het Ipv4 DHCP-bereik aangepast naar 192.168 stond op 10.0. IGMP Snooping heb ik aangevinkt laten staan.

Gast en regulier Ipv4 DHCP-bereik staat nu op 192.168 en ik heb in een keer internet op de Macbook, Imac, Ipad en iphone. Zou het dan eindelijk opgelost zijn???:-D:?:

Internet snelheid (WiFi) op de Macbook en Imac op momenten 150 Mbsec en op de Iphone rond de 80 Mbsec.
    Ik wacht een dagje af voordat ik de vlag uithang. Morgen post ik het resultaat.

Weet iemand of het Ipv4 Ipv4 DHCP-bereik voor het gastnetwerk en regulier netwerk op het zelfde bereik zetten problemen kan geven?

Bijdrager
    SunKeeper

Weet je echt wel heel zeker dat alle router-functies van de Technicolor uit staan?

Lijkt er eerder op een DHCP of DNS-conflict zo.

– het probleem begon toen de Technicolor kwam
    – andere router maakt niet uit
    – alle apparaten hebben er last van

10.0 of 192.168 zou niet mogen uitmaken voor Wi-Fi-bereik, maar kan wel invloed hebben op het herhaaldelijk wegvallen van de verbinding als er twee DCHP-servers 10.0-adressen lopen uitdelen.

Normaal zou de AirPort een tweede DHCP-server overigens moeten opmerken en melding geven, maar goed.

Edit: gastnetwerk deelt altijd IP’s uit in de 172.16.x.x.-range. Dat kun je niet aanpassen, hoeft ook niet. Het zou nooit 192.168 of 10.0 moeten kunnen beïnvloeden.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 11 maanden geleden door  SunKeeper.

Bijdrager
    Mac

Ik sluit me ook aan bij SunKeeper. Gastnetwerk zou geen 192.168 moeten uitdelen want dan zit je op hetzelfde netwerk daar waar je het juist gescheiden wil hebben. Maargoed, als het voor nu werkt zou ik zeggen dat je er maar even niet aan moet komen;)

Bijdrager
    applefreakz

Hallo Sunkeeper en Mac,

Ik heb nu IPv4 DHCP-bereik gasten op 172.16 gezet en IPv4 DHCP-bereik op 192.168. Geen idee wat ik aan het doen ben maar tot op heden werkt het nog steeds. Had wel nog verbindingsproblemen met de Iphone (Wel volle bak Wifi maar geen internet), na een netwerk reset op de iphone doet die het ook weer.

@sunkeeper alle router functies staan uit, althans de helpdesk van Ziggo heeft de router functie uitgezet. Geen Wifi en hotspots meer en slechts een uitgang nog te gebruiken.

Bijdrager
    applefreakz

Update: ook met de DHCP aanpassing kreeg ik weer opnieuw problemen. Ziggo gebeld en WiFi in het modem weer laten aanzetten. Ik heb daarna handmatig het WiFi signaal uitgezet in het modem en de AE aangesloten. De AE op aanraden van Ziggo op bridge gezet. Na een uurtje weer problemen, vol bereik WiFi maar geen internet.. Pfff

Weer gaan googlen en met toeval kwam ik op een draadje met vergelijkbare problemen. De Apple helpdesk had geadviseerd om de AE gewoon in de router functie te laten staan.

Ik heb de AE nu in router functie staan, het lampje knippert oranje en de error geeft aan ‘Dubbel gebruik van NAT’. Zoals in het gevonden draadje Apple had aangegeven gewoon negeren.

Kortom (oplossing): In de Technicolor TC7210 handmatig het WiFi 2 en 5 Ghz uitzetten (dus niet door Ziggo laten doen) met een netwerkkabel de Airport Extreme aansluiten op het modem. De AE gewoon als router instellen, foutmelding en oranje lampje op de AE negeren. (Dubbel gebruik van NAT)

:) Ik heb nu bijna 2 dagen geen problemen meer. WiFi is stabiel en snel. Ik post deze oplossing zodat andere met vergelijkbare problemen deze oplossing ook kunnen toepassen.

Bijdrager
    fred44nl

wat je nog kunt proberen is, om de dhcp-server van het modem een bereik te geven van bijv. 192.168.178.10 tot 192.168.178.100
    en dan de dhcp-server van de AE in te stellen op een bereik van 192.168.178.101 tot 192.168.178.200
    dan kun je bij de instelling van de AE kiezen voor alleen DHCP, dus geen NAT.
    dan zou het ledje van de AE gewoon groen moeten branden.

Bijdrager
    honnes

Beste applefreakz

Ik zit met het zelfde probleem.

Heb in die ziggo modem alle wifi uitgezet, maar welke settings moet ik dan aanzetten in mijn Airport extreme (firmware 7.6.7)?
    heb je tips? hoe is het nu bij jou?

dank

Bijdrager
    applefreakz

Hoi Honnes,

Ik heb met WIFI/Internet totaal geen problemen meer gehad en heb het ledje gewoon lekker laten knipperen.
    Inmiddels heb ik een Synology 216play NAS aangesloten en deze moest ik aan het modem hangen. Sindsdien problemen met IP adressen en het niet bereikbaar zijn van de AE en/of het ziggo modem.

Ik ga vandaag een test doen met de IP range zoals fred44nl had voorgesteld. Lukt dat niet ga ik toch weer een poging ondernemen om het modem in bridge te laten zetten zodat ik alles kan koppelen aan de AE.

Hoe is het nu bij jou?

Bijdrager
    honnes

Beste Applefreaks

Ik heb ziggo de modum in bridge mode laten zetten. Ziggo adviseerde me om dit niet te doen, maar heb het toch laten doen.
    Nu loopt alles goed met 1 extreme (met losse backup timemachine drive) en 2 expressen.

Kan je aanraden om dit dus te laten doen

succes

Bijdrager
    applefreakz

Ik heb het modem nu ook in bridge laten zetten. De stekker van de AE eruit gehaald. Modem van Ziggo opnieuw opgestart en de AE pas aangezet toen het modem volledig was opgestart. Heb alle cat kabels eruit gelaten en eerst een IP adres in de AE gereserveerd voor de Synology. Daarna de Synology ingesteld op het ip adres wat ik gereserveerd heb. Het mac adres van de synology gekopieerd en overgenomen in de AE bij de IP reservering. Natuurlijk de benodigde poorten voor de Synology in de AE geforward.

Tot op heden loopt het netwerk als een zonnetje. Maar goed het is pas 4 uur stabiel nu…

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.