9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Zjories

Airport Extreme instellingen

Goedemiddag forumleden,

Ik heb een vraag m.b.t. de instellingen van een Airport Extreme. Voordat iedereen uit zijn dak gaat en links neerzet naar verschillende topics die de instellingen beschrijven, op mijn vraag heb ik nog geen antwoord terug kunnen vinden.

De situatie hier thuis is als volgt (en werkt slecht, daarom mijn vraag); Experia Box die als modem fungeert, (regelt helaas de telefonie anders had ik dat onding al heel lang geleden ritueel verbrand), daarop aangesloten via LAN op poort 1 de Airport Extreme 5e generatie, poort 2 een iMac en poort 3 een Windows PC.
    Doordat de wifi verbinding van de EB al sinds dag 1 op z’n zachts gezegd bijzonder ruk is heb ik besloten de wifi functie ervan uit te schakelen en die taak door een Airport Extreme op zich te laten nemen. Een kabel trekken vanaf de EB naar de AE was geen optie door de nogal grote afstand tussen de twee. Daarom een powerline adapter (TP-LINK 500Mbps) ertussen gezet die naar mijn idee naar behoren functioneert.

Mijn vraag is of ik een statisch IP-adres moet toewijzen aan de Airport Extreme? Ik heb het niet over statisch IP-adressen voor de draadloze apparaten want dat hoort goed te werken als ik de EB DHCP laat regelen. Ik bedoel echt specifiek of ik in de instellingen van de EB een statisch IP adres moet toewijzen voor het MAC adres van de Airport Extreme. Zo ja, welk(e) MAC adres(sen) moet ik dan aangeven aangezien er 3 zijn, respectievelijk ethernet, 2.4 GHz band en de 5 GHz band?

Als iemand het antwoord heeft op mijn vraag hoor ik dat graag.

Bijdrager
    fred44nl

welk ip-adres je toewijst is niet zo van belang.
    ik ken de dhcp-range van de EB niet uit mijn hoofd.
    maar neem gewoon de 1e beschikbare voor de dhcp-range.

je hebt het over 3 verschillende mac-adressen, maar er is echt maar één lan-ip-adres.
    ik ga er vanuit, dat de dhcp van de AE UIT staat, d.w.z. brugmodus.
    en dat er ook ingesteld is “maak netwerk aan”.

Bijdrager
    Zjories

Bedankt voor het snelle antwoord.

DHCP staat inderdaad uit en in brugmodus, “maak draadloos netwerk aan” is bij de optie geselecteerd.
    Wat ik bijvoorbeeld niet wist was waar ik dan het ip-adres van de Airport Extreme in moest vullen, zie dat dat bij jou bij IPv4-adres staat en dat het op statisch ingesteld is en daar was ik naar op zoek(y)
    Vraag is dan vervolgens waar ik het mac-adres van de AE terug kan vinden om deze in de EB in te vullen?

Bijdrager
    fred44nl

als je een statisch ip-adres invult, zoals ik heb gedaan, dan hoef je het mac-adres niet te weten:)
    maar staat dat niet op de onderkant van de AE ??
    zorg er wel voor, dat je een adres neemt buiten de dhcp-server reeks.

Bijdrager
    Zjories

Maar het ip-adres moet je toch wel aanduiden in de Experia Box om er een statisch ip-adres van te maken of begrijp ik dat verkeerd?
    Ik alles gereset en het netwerk weer volledig opgebouwd (dus ook handmatig kanaal i.v.m. interferentie), ook statische ip-adressen gegeven aan mijn eigen (veelgebruikte) apparaten zodat ik weet hoe ik ze vanaf andere apparaten moet benaderen en het lijkt (de laatste paar uur althans) goed te werken.
    Echter is het statische ip-adres wat ik aan de Airport Extreme heb gegeven binnen het DHCP adres op het eerste adres wat uitgegeven wordt (hier dus 192.168.2.1). Is dit op zichzelf een probleem?

Bijdrager
    fred44nl

ja, dat is zeker wèl een probleem:)
    want nu kan een ander apparaat ook 192.168.2.1 krijgen.

je moet eerst in de EB bekijken welke range de dhcp-server heeft.
    volgens mij is dat van 192.168.2.1 tot 192.168.2.252
    die range kun je aanpassen.
    dus laat je de dhcp-server beginnen op bijv. 192.168.2.10
    dan kun je de AE 192.168.2.1 geven als vast ip-adres.
    dat hoef je niet te vertellen aan de EB, want het is buiten de range van de dhcp-server.

veel gebruikte apparaten geef ik ook altijd een vast ip-adres, maar dan op basis van hun mac-adres.
    dan kun je binnen de dhcp-server een ip-adres reserveren, zodat die apparaten altijd het zelfde adres toegewezen krijgen.
    de apparaten kun je dan gewoon op automatisch ip-adres verkrijgen laten staan

Bijdrager
    Zjories

Dankjewel voor je hulp Fred,

Voordat ik je reactie las had ik al een vast IP-adres op basis van het (ethernet) MAC-adres aan de AE toegewezen. Dit had ik in de Experia Box ook zo aangeduid en zowel de 2.4 GHz als de 5 GHz lijken al een paar uur goed te functioneren. Printer is ook vindbaar. Mocht ik problemen krijgen zal ik de DHCP range aanpassen maar voorlopig blijf ik er onder het motto don’t fix something that is’nt broken vanaf.

Off topic @Timberitoss; ga lekker samen met @jeroeno buiten spelen knul:)

Inactief
    Anoniem

@jories heb ik al gedaan:P

Inactief
    Anoniem

@zjories heb ik al gedaan

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.