7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    thegangstur

Airport extreme instellen

Hee,

Ik heb al een poosje een Airport extreme, maar heb geen idee wat de beste instellingen zijn voor me.
    Wij hebben thuis een aansluiting van Ziggo en deze staat bij ons in de woonkamer. Nu heb ik boven op mijn kamer een Imac waar de laatste paar dagen de verbinding waardeloos is. Dus mijn vraag is: hoe kan ik er voor zorgen dat ik boven net zo snel internet heb als beneden?

Ik ben al wat bezig geweest met de instellingen, maar er is weinig dat echt helpt!..
    Kunnen jullie me wat advies geven? Bijv. moet ik het 5ghz netwerk gebruiken of 2.4ghz? en/of nieuw netwerk aanmaken of uitbreiden?

Ik heb er zelf weinig verstand van dus alle hulp is welkom!

Bij voorbaat dank,

Thom

Bijdrager
    Hansi2124

Heb je op dit subforum al gezocht naar eventuele oplossingen? Hier zijn echt talloze topics al over….
    Om te beginnen kan je het beste het n-netwerk kiezen op 5GHz en het kanaal op “automatisch” zetten.

Bijdrager
    madcat

ipv automatische kan je beter kijken wat er in de omgeving wordt gebruikt en daar zo ver mogelijk vanaf zitten
    als dat niet mogelijk is, probeer 2 kanalen er tussen te zitten, als dat ook niet mogelijk is dan een vrij slot of een kanaal waar zo min mogelijk anderen in de buurt zitten,

een ander advies is je router op een slimmere plek zetten ipv in de meterkast

Bijdrager
    bouncer

Geef eerst eens aan hoe je het nu hebt ingesteld (verbindingsdeling, radiomodus, beveiliging), wat voor soort Ziggo apparaat je hebt (modem of nieuwe modem/router).

In zijn algemeenheid kun je stellen dat draadloos de snelheid 60-70% bedraagt van wat je Ziggo-abonnement is.

Hansi2124 heeft gelijk als al je draadloze apparaten n aankunnen. Als je een iPhone 3GS hebt, moet je 2,4GHz en n met b/g-compatibel kiezen. Anders kun je draadloos niks met je iPhone.

Bijdrager
    thegangstur

Bedankt voor de reacties!

Ik heb idd al heel veel topics gelezen over dit onderwerp, maar ik vond het als nog onduidelijk over wat nou het beste was.

@Madcat: Hoe kan ik zien wat er in de omgeving wordt gebruikt?

@Bouncer: We hebben sinds een paar weken Ziggo (tot 40mbps) dus dat zal een nieuw modem zijn.

Mijn instellingen nu:

Als jullie andere instellingen nodig hebben of willen zien, lama weten welke en dan maak ik er even een screenshot van:)

Bijdrager
    thegangstur

Andere foto ging fout blijkbaar -_-”

Bijdrager
    bouncer

Hier een aantal mogelijkheden.

Extreme-settings
    – Over de radiomodus kan ik niets zinnigs zeggen omdat ik nog een oude Extreme (non-dual channel) heb. Als je geen apparaten hebt die b of g draaien (bijv. iPhone 3GS), kun je alles op n zetten.

– De box ‘Sta uitbreiding netwerk toe’ hoef je niet aan te tikken, tenzij je een netwerk hebt waarbinnen meerdere routers opereren.

– Bij Internet->NAT ‘Schakel NAT-PMP in’ box aanvinken.

Extreme – Verbindingsdeling
    Als je een router van Ziggo hebt, dan moet je Extreme op brugmodus staan. De Ziggo-router verzorgt dan het DHCP-gedeelte (=uitdelen IP-adressen).
    Als je dit niet wilt moet je Ziggo bellen en vragen of ze de router terugzetten naar alleen modem-functionaliteit. Dan moet de Extreme het router-gedeelte op zich nemen en moet in het veld ‘Verbindingsdeling’ gekozen worden voor ‘Deel een publieke adres’. Ook moet dan bij Internet->DHCP dan een IP-range gedefinieerd worden. Bijvoorbeeld Beginadres 10.0.100.1, eindadres 10.0.100.50.

Ziggo-router
    Als je de Ziggo-router wilt houden zoals ie is, dan moet je eens kijken of je de DNS-adressen kunt veranderen. Mijn ervaring is dat de DNS-servers van Ziggo redelijk traag zijn.
    Je kunt kiezen voor de DNS-servers van openDNS of die van Google.

Macs
    Je Macs moeten in Netwerkvoorkeuren bij iPv4 op DHCP staan.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.