8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    joshuaq1992

Airport Extreme harddisk vraag

Gisteren een mooie Airport Extreme aangeschaft, in combi met een LaCie 3TB. Deze nu helemaal volgegooid met al mijn films en muziek. Netjes op de Airport Extreme aangesloten. Thuis op mijn Wifi is hier perfect mee te werken.

Ik zou echter graag deze schijf ook op mijn kamer in mijn studentenhuis willen benaderen. Zo kan ik daar ook alle films bekijken (2tb+ aan films) en muziekbibliotheken beluisteren.

Is dit mogelijk? Zo ja, is er dan ook een simpele, maar vooral ook VEILIGE manier om dit te op te stellen?

Ik hoor graag van jullie!

Vriendelijke groeten,

Joshua

Bijdrager
    TheBigZ

Dan had je beter meteen een echte NAS kunnen kopen IMHO. Muziek (opgeslagen op je NAS thuis) luisteren gaat bijvoorbeeld heel goed met de Synology remote applicaties.

Hoe zit het trouwens met je uploadsnelheid thuis? Een beetje film doet al gauw 10/20 Mbps.

Tip: Koop er nog een 1TB portable schijfje bij en knal daar je films op om mee te nemen.

Bijdrager
    joshuaq1992

Ik heb ook nog een NAS aan mijn Airport Extreme hangen. Een redelijk oude WD my book world edition blue rings. Is het met die schijf makkelijker om spullen te streamen?

Bijdrager
    TheBigZ

Ik zou het hele streamen van eigen bestanden vanuit thuis uit je hoofd zetten.
    Zet wat muziekbestanden op je iPhone/iPad of in je DropBox, en neem voor films een portable schijfje mee.
    Dat werkt echt beter.

Bijdrager
    SunKeeper

Je kunt de schijf wel delen op het internet.

Echter ben je dan wel afhankelijk van het externe IP-adres, dat wijzigt wel eens. (en dan kun je er niet meer bij op afstand zonder het nieuwe adres te weten)
    Daarnaast is ook je verbindingssnelheid op beide locaties van belang. Vooral de uploadsnelheid moet hoog genoeg zijn om het soepel te laten lopen.

Bijdrager
    joshuaq1992

@ Sunkeeper: hoe gaat dit in zijn werk?

Bijdrager
    SunKeeper

Je opent AirPort-configuratieprogramma 6.1.

Dan klik je je AirPort Extreme aan, en klik op ”Wijzig”. (geef indien nodig wachtwoord op)
    Onder de tab ”Schijven” (rechts) vinkje alle vakjes aan (vooral delen via WAN is vereist)

Alles wat je daarna moet doen is je externe IP-adres opzoeken. Ga naar een andere locatie (je kunt overal van buitenaf verbinden, behalve thuis) en klik op Finder > Ga > Verbind met server… (CMD+K)

Geef daar in: afp://externIP-adres waarbij het adres natuurlijk uit cijfers bestaat.

Test maar eens uit. (sommige routers durven het te blokkeren, maar over het algemeen werkt het goed)

Bijdrager
    joshuaq1992
    SunKeeper op 12 augustus 2012

Je opent AirPort-configuratieprogramma 6.1.

Dan klik je je AirPort Extreme aan, en klik op \’\’Wijzig\’\’. (geef indien nodig wachtwoord op)

Onder de tab \’\’Schijven\’\’ (rechts) vinkje alle vakjes aan (vooral delen via WAN is vereist)

Alles wat je daarna moet doen is je externe IP-adres opzoeken. Ga naar een andere locatie (je kunt overal van buitenaf verbinden, behalve thuis) en klik op Finder > Ga > Verbind met server… (CMD+K)

Geef daar in: afp://externIP-adres waarbij het adres natuurlijk uit cijfers bestaat.

Test maar eens uit. (sommige routers durven het te blokkeren, maar over het algemeen werkt het goed)

Ik kan helaas jouw opties niet aanvinken omdat ik nog geen versie 6.1 kan draaien vanwege snow leopard.

Ik ben een beetje de weg kwijt. Ik ben al een aantal dagen aan het lezen en lezen over hoe nu die harde schijf te delen over internet. Alles thuis werkt nu perfect. Mijn AExt staat nu in brugmodus, verspreidt netjes twee wifi’s, NAS aangesloten, ext hdd ook. Alles naar behoren.

Het enige wat niet lukt is die ext hdd delen via internet:( Ik heb vanalles gelezen, van poorten openzetten, tot no-ip, tot AExt niet in brugmodus maar een ip laten delen.

Ik heb wel, voor de handigheid, via mijn modem (fritzbox) mijn AExt, expr 2pc’s en macbook een statisch ipadres gegeven.
    Ik zie door de bomen het bos helaas niet meer.

Is er iemand die een mooie duidelijke oplossing heeft voor het delen van de ext hdd (via internet, dus ahw een servertje opzetten) die verbonden is met de AExt?

Alvast dank!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.