22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    gorre

airport extreme + express bekabeld

Hallo iedereen,

Ik zit met het volgende probleem ,

Ons huis het 3 verdiepingen en momenteel heb ik beneden een telenet modem/router waaraan een switch hangt die naar elke kamer een utp kabel stuurt
    In de living hangt een airport extreme via utp aangesloten op de switch , dus beneden heb ik perfect netwerk 2.4 en 5 ghz ( staat op netwerk aanmaken en brugmodus aangezien de telenet router de dhcp verzorgt)

Boven was het bereik slecht dus heb ik daar een aiport express gehangen die op “netwerk uitbreiden” staat , netwerk is daar goed nu maar lage snelheid ( wat normaal is met een airport als extender)

Mijn vraag nu is dat waar op de verdieping de airport express staat komt een een utp kabel toe die uit de switch komt , kan ik daar de aiport express aanhangen en deze ook een netwerk voor boven laten aanmaken met dezelfde of andere naam ? Ook op een ander kanaal laten werken als deze beneden of gaan de netwerken elkaar tegen werken ?Of moet hij in brugmodus komen te staan ?

Alvast bedankt
    Sven

Bijdrager
    SunKeeper

Ja, bedraad kan zeker. Geeft ook een hogere snelheid.

Als volgt instellen: https://support.apple.com/nl-nl/HT204616

Bijdrager
    gorre

Ok bedankt , deze pagina had ik ook gevonden maar er loopt geen utp kabel van de airport extreme naar de airport express , enkel van de switch die aan mijn telenet router hangt en dus mijn basisnetwerk verzorgt !

Dus van switch naar elke kamer , niet van router naar router

Bedankt
    Sven

Bijdrager
    Pog MiPhone

Beste Gorre,

Ik heb hier vier etages met dikke betonnen vloeren ertussen en al jaren twee Airport Extremes op andere etages via UTP-kabel aangesloten op een Zylex-router in het souterrain. Die maken beide een nieuw netwerk aan, met dezelfde naam en hetzelfde wachtwoord. Daarnaast is er nog een Airport Express boven die een van die netwerken draadloos uitbreidt (geen idee welk). Werkt al jaren naar tevredenheid.

Bijdrager
    gorre

Ok bedankt

Dus laat je beide een identiek netwerk aanmaken , dus niet in roaming

Laat je ook je zylex router de dhcp verzorgen en staan de AE dus in brugmodus ?

Dit was het antwoord dat ik wou want voor de roaming optie moet je de LAN van het basisstation verbinden met de WAN van het 2de station en dat kan ik dus niet

Ik ga vanavond aan de slag
    Bedankt
    Sven

Bijdrager
    gorre

Nog een vraagje , ik heb ook een time capsule , laat ik deze ook nog een netwerk aanmaken of niet ?

Kan ik hem überhaupt draadloos laten werken zonder dat hij zelf een netwerk aanmaakt ?

Bedankt
    Sven

Bijdrager
    fred44nl

elke airport, die met een utp-kabel is aangesloten, moet ingesteld worden op “Maak netwerk aan”
    als de airport niet bedraad is aangsloten, dan moet de instelling “Breid netwerk uit” worden gekozen.
    als de modem ook een router heeft, dan moeten de airports in bridge mode staan.
    indien je een dom modem hebt, of een modem dat in bridge mode staat, dan moet de 1e airport als router werken, dus moet ie niet in bridge mode staan.

Bijdrager
    SunKeeper
    gorre op 09 februari 2016

Ok bedankt

Dus laat je beide een identiek netwerk aanmaken , dus niet in roaming

Laat je ook je zylex router de dhcp verzorgen en staan de AE dus in brugmodus ?

Dit was het antwoord dat ik wou want voor de roaming optie moet je de LAN van het basisstation verbinden met de WAN van het 2de station en dat kan ik dus niet

Ik begrijp hoe je het ziet, maar Apple houdt geen rekening met andere apparatuur die je hebt staan. Anders wordt het wel een ingewikkelde uitleg op die site namelijk.:wink:

Het gaat als volgt: daar waar het internet je huis binnenkomt heb je al modem+router (die ook DHCP doet). Dus alle apparaten vragen daar om een adres.

Hoe je dat vervolgens nog uitbreidt maakt weinig uit. Zolang je maar geen tweede DHCP-server aanzet, en één kabeltje bij de modem+router uit laat komen.
    Switches doen niets behalve alle signalen over alle kabeltjes doorsturen.
    De AirPorts fungeren bij jou allemaal als ‘antenne’ om een draadloos netwerk te maken. (brugmodus = DHCP uit) Als je ze identiek instelt zoals in de uitleg, dan zien de apparaten ook geen verschil. Ze kiezen automatisch de ‘antenne’ met het sterkste signaal.

Bijdrager
    T-sec
    fred44nl op 09 februari 2016

elke airport, die met een utp-kabel is aangesloten, moet ingesteld worden op “Maak netwerk aan”
    als de airport niet bedraad is aangsloten, dan moet de instelling “Breid netwerk uit” worden gekozen.
    als de modem ook een router heeft, dan moeten de airports in bridge mode staan.
    indien je een dom modem hebt, of een modem dat in bridge mode staat, dan moet de 1e airport als router werken, dus moet ie niet in bridge mode staan.

Ik heb een Ziggo Thomson modem/router waarop mijn Airport Time Machine is aangesloten in Bridge modus. (Ziggo modem blijft dus gewoon router.)
    Naderhand kocht ik een Airport Express om boven beter WiFi te krijgen. Deze heb ik middels een UTP kabel aangesloten op één van de 4 netwerkuitgangen van de Airport Time Machine. Het Airport Hulpprogramma gaf zelf al aan om de verbinding Airport Time Machine naar Airport Extreme uit te voeren middels “Breid netwerk uit” en dit heb ik dan ook gedaan. Werkt volgens mij goed.
    Maar omdat jij schrijft dat als de Airport Extreme niet bedraad is aangesloten je dan de optie “Breid netwerk uit” krijgt, vraag ik mij nu af of de verbinding tussen mijn Airport Time Machine en Airport Extreme dan over WiFi verloopt en de UTP kabel dus niet wordt gebruikt… Is dit zo, kan ik dit controleren/forceren of maak ik mij onnodig zorgen?

Bijdrager
    SunKeeper

Als je het via de begeleide setup hebt ingesteld dan loopt het gewoon over de kabel.

Via de handmatige setup zou je het dan zo kunnen instellen, maar ik verwacht dat je dan ergens een oranje lampje zal zien knipperen. AirPorts hebben altijd precies door waaraan ze vastzitten.

Bijdrager
    fred44nl

je kunt aan de afbeelding zien, of het signaal via de kabel of via wifi loopt.
    een doorlopende lijn is via een kabel, een stippellijn is via wifi.
    ik heb alles met een utp-kabel aangesloten en het signaal gaat ook via die kabels.

Bijdrager
    T-sec

Dit is mijn grafische voorstelling van het netwerk.

Dus ik ben bedraad mag ik aannemen.

Bijdrager
    T-sec

En toch blijven internetpagina’s soms ineens heel langzaam of niet laden…
    Nu ook weer in mijn rondje leesvoer op favoriete sites al twee keer WiFi uit/aan moeten zetten omdat pagina’s niet laden.
    Na WiFi weer aanzetten knalt de pagina als een raket op mijn scherm.

Bijdrager
    SunKeeper

Probeer tijdens zo’n dip te achterhalen wat de oorzaak is met Netwerkprobleemoplossing.

Zoek die app even op in Systeem > Bibliotheek > CoreServices en sleep die in je Dock.
    Als je de verbinding wegvalt zo snel mogelijk starten en de stappen doorlopen.

Je hoort altijd hier uit te komen:

Als er ergens wat fout zit, dan gaat er aan de linkerkant iets oranje of rood worden i.p.v. groen.

Bijdrager
    T-sec

Ik durf het bijna niet te vragen, maar eh… Hoe kom ik in Systeem > Bibliotheek > CoreServices.

Bijdrager
    fred44nl

in Finder: Macintosh HD –> Systeem –> Bibliotheek –> CoreServices.
    je kunt ook in Finder in de bovenbalk “Ga” kiezen.
    en daar vul je in “/System/Library/CoreServices” (zonder quotes)

Bijdrager
    KarelWillem

Nou, eh… Je klikt op Systeem, dan op Bibliotheek, dan op CoreServices ?

Bijdrager
    T-sec

Gelukt en in dock gezet.

Bij haperen internet gelijk op App geklikt maar alles blijft steeds groen.
    Maar eenmaal werden een aantal items rood, voor een halve seconde.
    Netwerkprobleem oplossing gaf steeds aan dat verbinding goed is.

Bijdrager
    SunKeeper

Probeer het een paar dagen.

Waarschijnlijk heb je wel gemerkt dat je nu niet handmatig je WiFi uit en aan hoeft te zetten.

Bijdrager
    GoeieDag

Overigens moet je zo’n hulp-appje gewoon opstarten vanwaar het bedoeld is: Systeemvoorkeuren>Netwerk>Assistentie…>Probleemoplossing.
    Vervolgens zet je ‘m vast in de Dock.
    De map ‘CoreServices’ is voor de.. eh…core.

Bijdrager
    T-sec

Het bleef tobben met de WiFi verbinding en Netwerkassistentie vast in het dock. Zodra ik weer problemen had klikte ik meteen de App aan en stonden er een aantal rode en oranje stippen achter WiFi, Netwerk en Server/Provider. De stappen doorlopen gaf uiteindelijk de mededeling dat Netwerkassistent het probleem niet op kon lossen en contact met de provider opgenomen moest worden.

Ziggo/UPC Thomson modem en Airport Time Machine tot twee maal toe een reset gegeven omdat een eerste keer allemaal WiFi en verbinding errors gaf. MBP bleef naar WiFi zoeken terwijl die in mijn lijst stond, vaste netwerkkabel er in, weer resetten, Airport Extreme losgekoppeld en alles weer opnieuw opstarten. Ineens liep alles vloeiend en schoot Airport configuratie programma in seconden door de configuratie heen. Later Airport Extreme aangezet na een reset, werd ook gelijk herkend en verbonden met Airport Time Machine. Op dit moment vliegt het internet er via WiFi weer doorheen en ik hoop voor altijd, maar de ervaring leert dat het uiteindelijk weer terug bij af zal zijn.

Bijdrager
    SunKeeper

Je kunt proberen om een nieuw modem ‘los te praten’ bij Ziggo.

Lijkt er toch op dat daar de bron van problemen gezocht moet worden.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.